Sain juuri Soneralta kirjeen, jossa pyydetään vaihtamaan laajakaistan suoraveloitus e-laskuksi.
Jo muutaman vuoden Sonera on velottanut euron joka suoravelotusilmoituksesta - siis siitä että olen saanut ensin tietää mitä minulta veloitetaan ennen kuin kauppias saa viedä minulta rahaa.
Nyt Sonera kertoo nostavansa laskun hinnan 2,90 €:oon laskulta heinäkuusta alkaen.
E-laskun kehno puoli vähillä pankkiasioilla selviävälle kuluttajalle on, että "laskua" pitää mennä verkkopankkiin erikseen katsomaan ja taitaa olla pankkikohtaista lähetetäänkö edes pankista veloituksetta ilmoitusta sähköpostiin/matkapuhelimeen että verkkopankissa olisi uutta maksettavaa. E-laskuvaltuutuksissa voinee valita salliiko laskuttajan veloittaa haluamansa summan hyväksymättä vai liekö siinäkin pankkikohtaisia eroja. Hyväksyminen ei todellakaan tapahdu napin painalluksella kun sinne verkkopankkiin on mentävä, mitä suoraveloituksessa ei ole ollut tarvetta.
On ikävä palata vanhanaikaiseen työlääseen ja virhealttiiseen tapaan, jossa saa paperilaskun ja sen perusteella naputtelee pitkän viitekoodin verkkopankissa, kun hyvin toimiva suoraveloitus poistetaan käytöstä. On tietenkin jo harmittanut, että Sonera - tokko kukaan muu - korotti veloituksia lisäämällä suoraveloitusilmoituksesta erillisen maksun - ilmoitushan on oleellinen osa suoraveloitusjärjestelmää.
Postiluukusta tuleva lasku on edelleen se ainut yksi tapa, jolla kaikki tulevat laskut on järjestyksessä hoidettavissa.
Ehkä pitäisi johonkin pankiin tehdä tili ilman verkkopankkia maksujen hoitamiseksi suoravelotuksen tapaan ennakkoilmoituksin toimivalla uudella suoramaksulla? Helppo tarkistusmahdollisuus ennen velotusta ja maksun suoritus vaivatonta. Äärimmäisen harvoin on tarvinnut suoraveloituksiin puuttua ilmoituksen perusteella, mutta on periaatekysymys, että veloitus on esitettävä maksajalle ennen veloitusta.
- Yhteisö
- Foorumin etusivu
- Arkisto
- Kysy ja keskustele -palstan arkisto
- Suoraveloitus päättyy - e-lasku ja suoramaksu tulee
Suoraveloitus päättyy - e-lasku ja suoramaksu tulee
- December 11, 2014
- 21 kommenttia
- 170 katselukertaa
21 kommenttia
A
- Anonymous
- May 22, 2013
hei aina,
Ilmoituksen suoraveloituslaskusta on voinut vastaanottaa joko paperilla tai sähköpostilla. Sähköposti on sisältänyt linkin jonka kautta laskun pääsee näkemään samanlaisena kuin mitä paperiversio on.
Voimme täältä meidän kautta kytkeä laskun tulemaan sähköpostiisi ja laittamaan siitä maksuttoman tekstiviesti ilmoituksen, mutta e-laskusta ja muista pankin palveluista kannattaa kysyä tarkemmin omasta pankista jotta saat parhaiten itsellesi sopivan ratkaisun.
Ilmoituksen suoraveloituslaskusta on voinut vastaanottaa joko paperilla tai sähköpostilla. Sähköposti on sisältänyt linkin jonka kautta laskun pääsee näkemään samanlaisena kuin mitä paperiversio on.
Voimme täältä meidän kautta kytkeä laskun tulemaan sähköpostiisi ja laittamaan siitä maksuttoman tekstiviesti ilmoituksen, mutta e-laskusta ja muista pankin palveluista kannattaa kysyä tarkemmin omasta pankista jotta saat parhaiten itsellesi sopivan ratkaisun.
- Aloittaja
- Meilaaja
- May 22, 2013
Siis onko tuo Soneran sähköposti-ilmoitus tarjolla myös e-laskussa. En vielä irtisanonut suoraveloitustani kun huomenna eräytyy seuraava suoraveloitus. Ennen heinäkuuta on sitten enää yksi suoraveloitus.
Saamassani ilmoituksessa "Sonera Laajakaistan paperilaskun ja suoraveloituksen paperilaskun hinta on 1.7.2013 alkaen 2,90 € / lasku" ja "suosittelemme että otat 1.7.2013 mennessä käyttöösi sähköisen e-laskun, joka on ainoa maksuton vaihtoehto suoraveloitukselle" ei käsittääkseni ole pankin kanssa neuvoteltava vaan Soneran rahastusta.
Pankin e-laskuehdot puolestaan sanovat:
"Asiakas hyväksyy e-laskun toimitetuksi itselleen, kun pankki on asettanut e-laskun asiakkaan
verkkopankkiin. Lähettäjä tai pankki ei ole velvollinen toimittamaan e-laskuna välitettävää laskua
asiakkaalle muussa muodossa.
Lähettäjä vastaa toimitetun e-laskun sisällöstä, oikeellisuudesta ja aiheellisuudesta. Asiakkaan
tulee tarkastaa e-lasku ennen sen maksamista. E-laskua koskevat huomautukset asiakkaan tulee
tehdä lähettäjälle."
Saamassani ilmoituksessa "Sonera Laajakaistan paperilaskun ja suoraveloituksen paperilaskun hinta on 1.7.2013 alkaen 2,90 € / lasku" ja "suosittelemme että otat 1.7.2013 mennessä käyttöösi sähköisen e-laskun, joka on ainoa maksuton vaihtoehto suoraveloitukselle" ei käsittääkseni ole pankin kanssa neuvoteltava vaan Soneran rahastusta.
Pankin e-laskuehdot puolestaan sanovat:
"Asiakas hyväksyy e-laskun toimitetuksi itselleen, kun pankki on asettanut e-laskun asiakkaan
verkkopankkiin. Lähettäjä tai pankki ei ole velvollinen toimittamaan e-laskuna välitettävää laskua
asiakkaalle muussa muodossa.
Lähettäjä vastaa toimitetun e-laskun sisällöstä, oikeellisuudesta ja aiheellisuudesta. Asiakkaan
tulee tarkastaa e-lasku ennen sen maksamista. E-laskua koskevat huomautukset asiakkaan tulee
tehdä lähettäjälle."
Näin aina
A
- Anonymous
- May 22, 2013
Hei vielä aina,
Tarkennuksena vielä: pystymme Soneralla tarjoamaan vaihtoehdon jossa lasku lähetetään sähköpostiisi ja siitä voidaan lähettää maksuton saapumisilmoitus tekstiviestillä, tällöin sähköpostia ei tarvitse laskun takia "päivystää".
Suoraveloitus ja e-lasku ovat pankin palveluita jotka kytketään siis pankissa. Suoraveloituslaskun ennakkoilmoitus on ollut mahdollista vastaanottaa sähköpostiin jolloin paperisen version veloitus on jäänyt pois.
Jatkossakaan emme ikävä kyllä voi tarjota pankin palveluita meidän kauttamme.
Tarkennuksena vielä: pystymme Soneralla tarjoamaan vaihtoehdon jossa lasku lähetetään sähköpostiisi ja siitä voidaan lähettää maksuton saapumisilmoitus tekstiviestillä, tällöin sähköpostia ei tarvitse laskun takia "päivystää".
Suoraveloitus ja e-lasku ovat pankin palveluita jotka kytketään siis pankissa. Suoraveloituslaskun ennakkoilmoitus on ollut mahdollista vastaanottaa sähköpostiin jolloin paperisen version veloitus on jäänyt pois.
Jatkossakaan emme ikävä kyllä voi tarjota pankin palveluita meidän kauttamme.
A
- Anonymous
- June 11, 2013
Hei,
omistamani liittymät on aiemmin laskutettu kahdella eri laskulla eri osoitteista. Onnistuuko vielä e-laskun aikana tuo sama jako?
omistamani liittymät on aiemmin laskutettu kahdella eri laskulla eri osoitteista. Onnistuuko vielä e-laskun aikana tuo sama jako?
A
- Anonymous
- June 12, 2013
Moi MA07,
Kyllä onnistuu :) E-laskun kytkentä pankissa ei niputa liittymiä samaan laskuun. Voit kysyä tarvittaessa vielä lisää vinkkejä e-laskun kytkentään omasta pankistasi.
Kyllä onnistuu :) E-laskun kytkentä pankissa ei niputa liittymiä samaan laskuun. Voit kysyä tarvittaessa vielä lisää vinkkejä e-laskun kytkentään omasta pankistasi.
A
- Anonymous
- June 25, 2013
Moi,
e-laskusopimusta tehdessä kysytään laskun viitenumero ja puhelinnumero - tarkoitetaanko sillä liittymän omistajan vai maksajan numeroa?
e-laskusopimusta tehdessä kysytään laskun viitenumero ja puhelinnumero - tarkoitetaanko sillä liittymän omistajan vai maksajan numeroa?
- Aloittaja
- Meilaaja
- June 26, 2013
Soneran Omilla sivuilla toiminnallisuus on sekundaa
https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/#laajakaista annan tunnuksen ja salasanan, [Kirjaudu]
tultiin jonkinmoiselle pääsivulle
Valitsen Laajakaistaliittymä / Maksupalvelut / Sähköinen lasku
saan liittymän tiedot (sama kuin valinnalla Liittymänhallinta) - ei mitään sähköisestä laskusta
Valitsen edelleen Laskutustiedot
Muun ohessa sivulla oli valittavissa
. Vaihda sähköiseen laskuun
.. tästä tuli popup, jolle sai antaa sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron, koitin antaa
.. POIKKEUKSELLISESTI ENSIMMÄISELLÄ KERRALLA EI MITÄÄN SILMILLE TULLUTTA VIRHETOIMINTAA
.. Lisää maksuaikaa, kytke itsepalveluna
.. Tämän valitseminen antoi "Kiitos käynnistä" eli heitti ulos
.. uudelleenkirjautuminen sen jälkeen antoi virheen {"result":0,"pendingSubss":[]} muuten tyhjälle sivulle
. Haluatko muistutuksen tekstiviestinä, kun laskusi erääntyy? Ota palvelu käyttöön.
. Tämä avaa laskumapin ja lisämaksuajan käsittelyn listaten laskuarkiston laskut (kaikki maksettuja)
. On välilehtimäisesti myös Laskutustavan vaihto. Siellä
. "Näet alla viimeisimmän laskusi laskutustavan. Matkapuhelinlaskujesi kulloinkin
. voimassa olevan laskutustavan näet Omilla Sivuilla matkapuhelimen
. Liittymänhallinnassa ja laajakaistalaskujesi laskutustavan laajakaistan
. Palvelunhallinnassa. Voit tehdä samoissa paikoissa myös muutoksia
. laskujesi laskutustapaan. Kotipuhelinlaskujen laskutustavan voi vaihtaa
. tällä näytöllä klikkaamalla kyseisen laskun laskutustapaa."
Laajakaistaliittymän laskuja siinä vain oli listattuna, ei minulla Soneralla muuta.
Viimeisimmässä laskutustapana Paperilasku (???) sitä klikaten tulee ilmoitus
"Laskulla laskutetaan laajakaistaliittymää. Laskutustavan vaihdon voi tehdä
Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa
kohdassa Sähköinen lasku." (Mutta juuri siellä Sähköinen lasku valinnassahan olinkin)
. Takaisin -linkki palaa laskumappiin mutta ei sieltä enää eteenpäin
. Aloitettava alusta valitsemalla Laajakaistaliittymä ja sieltä Sähköinen lasku / Avaa
Myös nähtiin punainen laatikko "Palvelu on tilapäisesti pois käytöstä"
Jouduin tallettamaan tämän viestin keskeneräisenä, sulkemaan selaimen ja palaamaan uudelleenkäynnistyksen jälkeen kokeilemaan lisää ala-arvoista Omat sivut -toimintaa.
Varsin törkeää panna maksavat asiakkaat käyttämään aikaa testaamattomissa toiminnoissa.
Mielenkiintoista katsoa mitä laskutukselleni nyt tapahtuu. Tuo sähköinen lasku tuskin on se e-lasku - e-laskuun liityttäisiin kai pankissa? Mutta sähköiseen laskuun Soneran kirje kehotti siirtymään. Ettei olisi turhan selvää, joitain laskuja lähtetäänvielä NetPostiin joka lienee Postin (Itellan) palvelu laittaa toimitettaviksi sähköisinä saamansa laskut paperille tulostettuina kotiinkannettujen sijasta tai ohessa nettiin.
Omat sivut -> Sähköinen lasku -> Laskutustiedot lukee nyt Suoraveloitus eikä enää tarjota sähköistä laskua
https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/#laajakaista annan tunnuksen ja salasanan, [Kirjaudu]
tultiin jonkinmoiselle pääsivulle
Valitsen Laajakaistaliittymä / Maksupalvelut / Sähköinen lasku
saan liittymän tiedot (sama kuin valinnalla Liittymänhallinta) - ei mitään sähköisestä laskusta
Valitsen edelleen Laskutustiedot
Muun ohessa sivulla oli valittavissa
. Vaihda sähköiseen laskuun
.. tästä tuli popup, jolle sai antaa sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron, koitin antaa
.. POIKKEUKSELLISESTI ENSIMMÄISELLÄ KERRALLA EI MITÄÄN SILMILLE TULLUTTA VIRHETOIMINTAA
.. Lisää maksuaikaa, kytke itsepalveluna
.. Tämän valitseminen antoi "Kiitos käynnistä" eli heitti ulos
.. uudelleenkirjautuminen sen jälkeen antoi virheen {"result":0,"pendingSubss":[]} muuten tyhjälle sivulle
. Haluatko muistutuksen tekstiviestinä, kun laskusi erääntyy? Ota palvelu käyttöön.
. Tämä avaa laskumapin ja lisämaksuajan käsittelyn listaten laskuarkiston laskut (kaikki maksettuja)
. On välilehtimäisesti myös Laskutustavan vaihto. Siellä
. "Näet alla viimeisimmän laskusi laskutustavan. Matkapuhelinlaskujesi kulloinkin
. voimassa olevan laskutustavan näet Omilla Sivuilla matkapuhelimen
. Liittymänhallinnassa ja laajakaistalaskujesi laskutustavan laajakaistan
. Palvelunhallinnassa. Voit tehdä samoissa paikoissa myös muutoksia
. laskujesi laskutustapaan. Kotipuhelinlaskujen laskutustavan voi vaihtaa
. tällä näytöllä klikkaamalla kyseisen laskun laskutustapaa."
Laajakaistaliittymän laskuja siinä vain oli listattuna, ei minulla Soneralla muuta.
Viimeisimmässä laskutustapana Paperilasku (???) sitä klikaten tulee ilmoitus
"Laskulla laskutetaan laajakaistaliittymää. Laskutustavan vaihdon voi tehdä
Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa
kohdassa Sähköinen lasku." (Mutta juuri siellä Sähköinen lasku valinnassahan olinkin)
. Takaisin -linkki palaa laskumappiin mutta ei sieltä enää eteenpäin
. Aloitettava alusta valitsemalla Laajakaistaliittymä ja sieltä Sähköinen lasku / Avaa
Myös nähtiin punainen laatikko "Palvelu on tilapäisesti pois käytöstä"
Jouduin tallettamaan tämän viestin keskeneräisenä, sulkemaan selaimen ja palaamaan uudelleenkäynnistyksen jälkeen kokeilemaan lisää ala-arvoista Omat sivut -toimintaa.
Varsin törkeää panna maksavat asiakkaat käyttämään aikaa testaamattomissa toiminnoissa.
Mielenkiintoista katsoa mitä laskutukselleni nyt tapahtuu. Tuo sähköinen lasku tuskin on se e-lasku - e-laskuun liityttäisiin kai pankissa? Mutta sähköiseen laskuun Soneran kirje kehotti siirtymään. Ettei olisi turhan selvää, joitain laskuja lähtetäänvielä NetPostiin joka lienee Postin (Itellan) palvelu laittaa toimitettaviksi sähköisinä saamansa laskut paperille tulostettuina kotiinkannettujen sijasta tai ohessa nettiin.
Omat sivut -> Sähköinen lasku -> Laskutustiedot lukee nyt Suoraveloitus eikä enää tarjota sähköistä laskua
Näin aina
A
- Anonymous
- June 26, 2013
Hei aina!
Pahoittelut, että tie sähköpostilaskuun on ollut näin kivinen. Omat Sivut ovat uudistuksen alla, joka saattaa aiheuttaa näitä harmillisia ongelmia.
Sinulla on tällä hetkellä laskutustapana suoraveloitus ja lasku tulee sähköpostiisi.
Suoraveloitushan on poistumassa tämän vuoden loppuun, joten jossain vaiheessa kannattaa muuttaa laskutustavaksi e-lasku. Sekä suoraveloitus että e-lasku ovat pankin palveluita, eli muutokset voi hoitaa omassa verkkopankissa.
Pahoittelut, että tie sähköpostilaskuun on ollut näin kivinen. Omat Sivut ovat uudistuksen alla, joka saattaa aiheuttaa näitä harmillisia ongelmia.
Sinulla on tällä hetkellä laskutustapana suoraveloitus ja lasku tulee sähköpostiisi.
Suoraveloitushan on poistumassa tämän vuoden loppuun, joten jossain vaiheessa kannattaa muuttaa laskutustavaksi e-lasku. Sekä suoraveloitus että e-lasku ovat pankin palveluita, eli muutokset voi hoitaa omassa verkkopankissa.
- Aloittaja
- Meilaaja
- June 26, 2013
Tuon kuvauksen omien sivujen virheellisestä toiminnasta kirjoitin tietenkin tiedoksi muille, arvellen etten ole ainoa jolle sivusto toimii väärin. Ympäristöni oli Windows XP SP3, tein testaustalkoilua sekä IE 8 että FF 22 selaimilla.
Internetliittymäni on vanha ja monia vaiheita kokenut. Olen aina epäillyt sen tiedoissa olevan Soneralla jotain solmussa, että toivottavasti Omat sivut jollekin toimivat minua paremmin.
Viimeisin hämminki liittyi juuri tuon sähköisen laskun pyytämiseen. Osoitteen ja puhelinnumeron Ikkuna jotenkin sulkeutui vaillinaisin yhteystiedoin eikä niihin enää löytynyt pääsyä.
Katsotaan nyt sitten miten suoraveloitusilmoitus sähköpostiin ja tekstiviestiin toimii.
Omille sivuilleni tullen minulle ehdotetaan jälleen yksien lisätunnusten tekoa. Miksi pitäisi asiat tehdä entistäkin hankalammin?
"Jos haluat tilata maksullisia palveluita, ole hyvä ja kirjaudu Omille Sivuille Sonera Tunnuksilla.
Olet kirjautunut sisään Omille Sivuille laajakaistan käyttäjätunnuksella tai sähköpostiosoitteella. Suosittelemme Sinulle kätevien ja tietoturvallisten Sonera Tunnusten luomista. Sonera Tunnuksilla hallinnoit kerralla kaikkia matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiäsi sekä tv-palveluitasi." Sonera-laatuun istuu hyvin, ettei anneta mitään linkkiä moisten tekemiseen. Soneran sivujen omat haut eivät löydä haulla "Sonera tunnukset".. Google sentään löytää https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/Register.
Ja mitäpä se antoi: vähän erilaisemman omien sivujen näkymän, jossa mainonta on entistäkin päällekäyvempää. Kirjauduin ulos ja heti uudelleen Sonera Tunnuksilla (suomeksi Sonera-tunnuksilla) omille sivuille sisään. Tuloksena järjestelmän virhe
{"result":0,"pendingSubss":[]} (/https://www4.sonera.fi/lihaweb/checkSession.do?path=%23bbsubs/***
*****/BBDETAILS)
(Ei kai hallitse tilannetta että Soneran sivuille on useita välilehtiä auki?) En tule käyttämään. Paikkaa ko tunnuksen poistoon en huomannut.
Täälläkään ei pidä paikkaansa saatava ilmoitus
"Laskutustavan vaihdon voi tehdä Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa kohdassa Sähköinen lasku." Tarpeeksi etsien Omat sivut / Laajakaistaliittymät, Lisäpalvelut, Liittymänhallinta / Asiakastiedot / Laskutustiedot näyttää laskutustavan (Suoraveloitus), muttei sitä muuttamaan pääse.. Lakkasi muuten juuri ko liittymänhallinta toimimasta: "Valitettavasti liittymänhallinnassa on huoltokatko. Yritä hetken kuluttua uudelleen."
Internetliittymäni on vanha ja monia vaiheita kokenut. Olen aina epäillyt sen tiedoissa olevan Soneralla jotain solmussa, että toivottavasti Omat sivut jollekin toimivat minua paremmin.
Viimeisin hämminki liittyi juuri tuon sähköisen laskun pyytämiseen. Osoitteen ja puhelinnumeron Ikkuna jotenkin sulkeutui vaillinaisin yhteystiedoin eikä niihin enää löytynyt pääsyä.
Katsotaan nyt sitten miten suoraveloitusilmoitus sähköpostiin ja tekstiviestiin toimii.
Omille sivuilleni tullen minulle ehdotetaan jälleen yksien lisätunnusten tekoa. Miksi pitäisi asiat tehdä entistäkin hankalammin?
"Jos haluat tilata maksullisia palveluita, ole hyvä ja kirjaudu Omille Sivuille Sonera Tunnuksilla.
Olet kirjautunut sisään Omille Sivuille laajakaistan käyttäjätunnuksella tai sähköpostiosoitteella. Suosittelemme Sinulle kätevien ja tietoturvallisten Sonera Tunnusten luomista. Sonera Tunnuksilla hallinnoit kerralla kaikkia matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiäsi sekä tv-palveluitasi." Sonera-laatuun istuu hyvin, ettei anneta mitään linkkiä moisten tekemiseen. Soneran sivujen omat haut eivät löydä haulla "Sonera tunnukset".. Google sentään löytää https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/Register.
Ja mitäpä se antoi: vähän erilaisemman omien sivujen näkymän, jossa mainonta on entistäkin päällekäyvempää. Kirjauduin ulos ja heti uudelleen Sonera Tunnuksilla (suomeksi Sonera-tunnuksilla) omille sivuille sisään. Tuloksena järjestelmän virhe
{"result":0,"pendingSubss":[]} (/https://www4.sonera.fi/lihaweb/checkSession.do?path=%23bbsubs/***
*****/BBDETAILS)
(Ei kai hallitse tilannetta että Soneran sivuille on useita välilehtiä auki?) En tule käyttämään. Paikkaa ko tunnuksen poistoon en huomannut.
Täälläkään ei pidä paikkaansa saatava ilmoitus
"Laskutustavan vaihdon voi tehdä Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa kohdassa Sähköinen lasku." Tarpeeksi etsien Omat sivut / Laajakaistaliittymät, Lisäpalvelut, Liittymänhallinta / Asiakastiedot / Laskutustiedot näyttää laskutustavan (Suoraveloitus), muttei sitä muuttamaan pääse.. Lakkasi muuten juuri ko liittymänhallinta toimimasta: "Valitettavasti liittymänhallinnassa on huoltokatko. Yritä hetken kuluttua uudelleen."
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- June 28, 2013
Kaiken kukkuraksi Sonera Tunnusten tekeminen lopetti TeleFinlandin - siis toisen yrityksen - internetsivuston Oma liittymä tietoihin pääsyn, mahdollisesti korvaten tunnuksen Sonera Tunnuksella. TeleFinlandin Oman liittymän tiedoissa tarjottiin mahdollisuutta tehdä uudet tunnukset pankkitunnistautumiella. Ja kas kummaa, ehdotuksena oli Sonera Tunnukseni ja salasanaan merkitty vanhan tunnuksen merkkimäärä joka kuitenkaan ei kelvannut nyt salasanaksi. Ja kun tein tunnuksen ja salasanan TeleFinlandilla niin ne tulivat myös Soneralle käyttöön ilman että minulle kerrottiin
Millaisia S*****n torveloita siellä on päästetty sotkemaan laajassa käytössä olevia tietojärjestelmiä.
Vieläkö muistatte kun ministeri Heinonen kerjäsi rahaa Soneran osakeantiin. "kun panee markan sisälle, se tulee eurona ulos". Soneran johtajaksi valittu Relander hassasi rahat arvottoman 3g-ilman ostamiseen Saksasta, Suomi myi Soneran Ruotsille ja jatkuvien YT-neuvottelujen varjossa Soneran henkilöstöstä työkykyisimmät hakeutuivat pois yrityksestä. Kasvun sijaan minunkin Soneraan sijoitetut markkani hupenivat murto-osaan.
Millaisia S*****n torveloita siellä on päästetty sotkemaan laajassa käytössä olevia tietojärjestelmiä.
Vieläkö muistatte kun ministeri Heinonen kerjäsi rahaa Soneran osakeantiin. "kun panee markan sisälle, se tulee eurona ulos". Soneran johtajaksi valittu Relander hassasi rahat arvottoman 3g-ilman ostamiseen Saksasta, Suomi myi Soneran Ruotsille ja jatkuvien YT-neuvottelujen varjossa Soneran henkilöstöstä työkykyisimmät hakeutuivat pois yrityksestä. Kasvun sijaan minunkin Soneraan sijoitetut markkani hupenivat murto-osaan.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 1, 2013
Paras löytämäni ja luotettavan oloinen yleinen tieto e-laskusta ja suoramaksusta on täällä: http://www.fkl.fi/teemasivut/suoramaksu/Sivut/default.aspx
Soneran sähköpostilaskusta puolestaan on tietoa täällä http://www.sonera.fi/asiakastuki/laskutus/sahkopostilaskun+ohje. Sonera tuon mukaan lähettää pyynnöstä sähköpostiin linkin pdf-muotoiseen tiedostoon jossa on laskun tiedot.
Voisi kuvitella että sähköpostilasku otetaan käyttöön Omilla sivuilla, mutta mahdollisuutta en löydä.
Kun kuluttajallekin 2. luokan kirjeen postimaksu on vain 0,75 euroa, on Soneran laskusta perimä hinta ryöstöä. Erään toisen operaattorin osalta laskusta erikseen perittävä hinta onkin menossa markkinatuomioistuimeen.
Soneran sähköpostilaskusta puolestaan on tietoa täällä http://www.sonera.fi/asiakastuki/laskutus/sahkopostilaskun+ohje. Sonera tuon mukaan lähettää pyynnöstä sähköpostiin linkin pdf-muotoiseen tiedostoon jossa on laskun tiedot.
Voisi kuvitella että sähköpostilasku otetaan käyttöön Omilla sivuilla, mutta mahdollisuutta en löydä.
Kun kuluttajallekin 2. luokan kirjeen postimaksu on vain 0,75 euroa, on Soneran laskusta perimä hinta ryöstöä. Erään toisen operaattorin osalta laskusta erikseen perittävä hinta onkin menossa markkinatuomioistuimeen.
Näin aina
A
- Anonymous
- July 1, 2013
Tuomioistuimet sit ratkoo tämänkin aikanaan. Itse odotan soneralta takautuvasti kaikkia paperilaskuista perittyjä maksuja korkojen kera takaisin. Tämä paperilaskutus-case tullee oleen kuitenkin läpihuutojuttu oikeudessa. Ihme et sonera ei tajunnut peräytyä asiassa. Lokakuussa loppuu oma soppa ja v.96 alkanut liitto päättyy 100% varmuudella. En todellakaan tee 24kk Soppaa ja maksa siitä yli 26kk maksua kun mukana 2.9€laskutuslisäx24kk. Typerykset!!!
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 1, 2013
Laskulisällä toteutettujen hinnankorotusten pitäisi oleman määräaikaisen sopimuksen irtisanomisperuste asiakkaalle. Tai asiakas voisi jatkaa maksuja sovitun suuruisina?
Asiakasta halveksumaton toteutustapa olisi antaa alennusta niille, jotka eivät halua paperilaskua, jos kyseessä olisi paperittomuuteen pyrkiminen. Kauppiaalla ei ole moraalista öikeutta päättää ettei asiakas tarvitse laskua veloituksesta, asiakkaan pankille ilmoitus ei ole lasku asiakkaalle.
Itse voisin kokeillakin sähköpostilaskua, vaikka sähköposti ei ole luotettavuudeltaan paperipostin luokkaa ja suoraveloitukseen verraten se on teknistä taantumista. Oikeasti Soneran kertoman 3,6 kilometin paperilaskupinon laskulisistä saa korotetulla hinnalla enemmän rahaa ja katetta vaikka osa kiroillen paperilaskusta luopuisikin.
Kilpaileva operaattori (DNA:n Welho kaapelitv:hen liittyen) tarjosi internetiä 2 M 0 €/kk, 10 M 9,90 €/kk, 110 M 19,90 €/kk - viitteeksi myyjien kanssa hinnoista sopimiseen. Kamppailu markkinaosuuksista liikkuvan kuvan välittämisessä käy kuumana (eikä suinkaan reiluna).
Asiakasta halveksumaton toteutustapa olisi antaa alennusta niille, jotka eivät halua paperilaskua, jos kyseessä olisi paperittomuuteen pyrkiminen. Kauppiaalla ei ole moraalista öikeutta päättää ettei asiakas tarvitse laskua veloituksesta, asiakkaan pankille ilmoitus ei ole lasku asiakkaalle.
Itse voisin kokeillakin sähköpostilaskua, vaikka sähköposti ei ole luotettavuudeltaan paperipostin luokkaa ja suoraveloitukseen verraten se on teknistä taantumista. Oikeasti Soneran kertoman 3,6 kilometin paperilaskupinon laskulisistä saa korotetulla hinnalla enemmän rahaa ja katetta vaikka osa kiroillen paperilaskusta luopuisikin.
Kilpaileva operaattori (DNA:n Welho kaapelitv:hen liittyen) tarjosi internetiä 2 M 0 €/kk, 10 M 9,90 €/kk, 110 M 19,90 €/kk - viitteeksi myyjien kanssa hinnoista sopimiseen. Kamppailu markkinaosuuksista liikkuvan kuvan välittämisessä käy kuumana (eikä suinkaan reiluna).
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 2, 2013
Nytpä olen saanut laajakaistatunnuksellani omille sivuille kirjautuessa ohjeen
Minullahan nuo #¤%&"§ Sonera Tunnukset on. Kertoisitteko nyt ystavällisesti miten sähköpostilasku pyydetään.
Omilla sivuilla Laskumapin takaa löytyy Laskutustavan vaihto, jossa 5.6. laajakastalaskuni kohdalla lukee "Paperilasku". Muiden kohdalla ei laskutustapaa ole merkitty. 5.6. lasku on suoraveloitettu ja sen suoraveloitusilmoituksesta on lisätty laskun hintaan 1 euro.
Sivulta https://www4.sonera.fi/OmatSivut/?Laajakaista löytyy kohta
Sen kohdasta Lisäpalvelut saadaan ehdotuksia tilata lisää maksullisia palveluita (Spotify ym.)
Kohdasta Asiakastiedot / Laskutustiedot nähdään
Laskutustapa
Suoraveloitus
mutta ei muutosmahdollisuuksia.
Tarjolla on
Maksullesi lisäaikaa? Kytke itsepalveluna,
josta saan maksettujen laskujen luettelon
Haluatko muistutuksen tekstiviestinä, kun laskusi erääntyy? Ota palvelu käyttöön , joka tuo samaisen laskuarkiston mutta tällä kertaa eri selaimen välilehteen.
Että onnistuisko sähköpostilaskun asetus soneralaisilta
Soneran sivut tunnetusti pursuavat silmille hyppiviä muotovirheitäkin, mikä ei ole omiaan ylläpitämään luottamusta
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Ominaisuuden "src" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Siirryttiin seuraavaan määrittelyyn.
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 0, Sarake: 39
Lähdekoodi:
@font-face { font-family: "font"; src: "font.ttf"; }
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Odotettiin median ominaisuuden nimeä, mutta löytyi "modernizr".
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 1, Sarake: 125
Lähdekoodi:
@media (transform-3d),(-webkit-transform-3d),(-moz-transform-3d),(-o-transform-3d),(-ms-transform-3d),(-khtml-transform-3d),(modernizr){#modernizr{height:3px}}
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Odotettiin median ominaisuuden nimeä, mutta löytyi "-ms-transform-3d".
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 1, Sarake: 84
Lähdekoodi:
@media (transform-3d),(-webkit-transform-3d),(-moz-transform-3d),(-o-transform-3d),(-ms-transform-3d),(-khtml-transform-3d),(modernizr){#modernizr{height:3px}}
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Ominaisuuden "background-image" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Määrittely sivuutettiin.
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 0, Sarake: 801
Lähdekoodi:
background-image:gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-webkit-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-moz-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-o-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-ms-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-khtml-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-webkit-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-moz-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-o-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-ms-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-khtml-linear-gradient(left top,#9f9, white);
....
Sähköpostilaskun kytkeminen
Sähköpostilaskun kytkeminen tai muuttaminen edellyttää, että kirjaudut Omille Sivuille Sonera Tunnuksella. Ohjeet tunnuksen luomiseen löydät täältä.
Minullahan nuo #¤%&"§ Sonera Tunnukset on. Kertoisitteko nyt ystavällisesti miten sähköpostilasku pyydetään.
Omilla sivuilla Laskumapin takaa löytyy Laskutustavan vaihto, jossa 5.6. laajakastalaskuni kohdalla lukee "Paperilasku". Muiden kohdalla ei laskutustapaa ole merkitty. 5.6. lasku on suoraveloitettu ja sen suoraveloitusilmoituksesta on lisätty laskun hintaan 1 euro.
Sivulta https://www4.sonera.fi/OmatSivut/?Laajakaista löytyy kohta
Vaikuttaa lupaavalle, mutta avautuvalla sivulla ei puhuta sähköpostilaskusta mitään.
Sähköinen lasku
Saat laskun suoraan sähköpostiisi. Sähköpostilasku on maksuton sekä ympäristöystävällinen palvelu.
Avaa
Sen kohdasta Lisäpalvelut saadaan ehdotuksia tilata lisää maksullisia palveluita (Spotify ym.)
Kohdasta Asiakastiedot / Laskutustiedot nähdään
Laskutustapa
Suoraveloitus
mutta ei muutosmahdollisuuksia.
Tarjolla on
Maksullesi lisäaikaa? Kytke itsepalveluna,
josta saan maksettujen laskujen luettelon
Haluatko muistutuksen tekstiviestinä, kun laskusi erääntyy? Ota palvelu käyttöön , joka tuo samaisen laskuarkiston mutta tällä kertaa eri selaimen välilehteen.
Että onnistuisko sähköpostilaskun asetus soneralaisilta
Soneran sivut tunnetusti pursuavat silmille hyppiviä muotovirheitäkin, mikä ei ole omiaan ylläpitämään luottamusta
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Ominaisuuden "src" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Siirryttiin seuraavaan määrittelyyn.
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 0, Sarake: 39
Lähdekoodi:
@font-face { font-family: "font"; src: "font.ttf"; }
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Odotettiin median ominaisuuden nimeä, mutta löytyi "modernizr".
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 1, Sarake: 125
Lähdekoodi:
@media (transform-3d),(-webkit-transform-3d),(-moz-transform-3d),(-o-transform-3d),(-ms-transform-3d),(-khtml-transform-3d),(modernizr){#modernizr{height:3px}}
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Odotettiin median ominaisuuden nimeä, mutta löytyi "-ms-transform-3d".
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 1, Sarake: 84
Lähdekoodi:
@media (transform-3d),(-webkit-transform-3d),(-moz-transform-3d),(-o-transform-3d),(-ms-transform-3d),(-khtml-transform-3d),(modernizr){#modernizr{height:3px}}
Aikaleima: 2.7.2013 21:28:49
Varoitus: Ominaisuuden "background-image" arvon jäsentäminen ei onnistunut. Määrittely sivuutettiin.
Lähdetiedosto: https://www4.sonera.fi/verkkolasku/billArchive/start.do
Rivi: 0, Sarake: 801
Lähdekoodi:
background-image:gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-webkit-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-moz-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-o-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-ms-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:-khtml-gradient(linear,left top,right bottom,from(#9f9),to(white));background-image:linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-webkit-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-moz-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-o-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-ms-linear-gradient(left top,#9f9, white);background-image:-khtml-linear-gradient(left top,#9f9, white);
....
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 11, 2013
Tarkoitukseni ei ole ollut antaa Soneralle lupaa nostaa rahaa tililtäni ilmoittamatta minulle. Nyt näkyy Omien sivujen laskuarkistossa kuitenkin 3.7. päivätty avoin laajakaistalasku joka on suoraveloitus, enkä ole saanut MINKÄÄNLAISTA ilmoitusta tuosta veloituksesta joka on vain Soneran laskuarkistossa. Laskussa ei ole laskulisää kuten on ollut tähän saakka.Toivottavasti ilmoitus pian tulee vaikkapa jollekin inet-osoitteelleni - laskutustietoja Omilla sivuilla aiemmin käsitellessäni sivut näyttivät toimivan virheellisesti enkä tainnut saada osoitetta korrektisti ilmoitettua ja nyt minulla ei ole Omilla sivuilla mahdollisuutta osoitetta lainkaan kertoa.
Soitin Soneran "asiakaspalvelu"koneelle. Sekin osasi kertoa, että laskujen sähköposti-ilmoituksissa on vikaa. Ihmisen kanssa puhumaan pääsyä en jäänyt jonottamaan - kunhan nyt tunnetut nykyviatkin lähikuukausina korjaisivat. Olen lähdössä matkalle - katsotaanpa taas joskus.
PS. Omille sivuilleni "Sonera Tunnuksella" sisään pyrkiessäni sain ilmoitukseni, että käyttövaltuuteni eivät riitä. Onneksi laajakaistasopimuksen tunnuksella riittivät ja pääsin tuon epäilemäni laskun näkemään.
Ei lie vaikea ymmärtää, että haluan Soneralta ennakkoon tiedon mitä se haluaa veloittaa tililtäni..
Soitin Soneran "asiakaspalvelu"koneelle. Sekin osasi kertoa, että laskujen sähköposti-ilmoituksissa on vikaa. Ihmisen kanssa puhumaan pääsyä en jäänyt jonottamaan - kunhan nyt tunnetut nykyviatkin lähikuukausina korjaisivat. Olen lähdössä matkalle - katsotaanpa taas joskus.
PS. Omille sivuilleni "Sonera Tunnuksella" sisään pyrkiessäni sain ilmoitukseni, että käyttövaltuuteni eivät riitä. Onneksi laajakaistasopimuksen tunnuksella riittivät ja pääsin tuon epäilemäni laskun näkemään.
Ei lie vaikea ymmärtää, että haluan Soneralta ennakkoon tiedon mitä se haluaa veloittaa tililtäni..
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 21, 2013
Mia kirjoitti: pystymme Soneralla tarjoamaan vaihtoehdon jossa lasku lähetetään sähköpostiisi ja siitä voidaan lähettää maksuton saapumisilmoitus tekstiviestillä, tällöin sähköpostia ei tarvitse laskun takia "päivystää".
Voisitteko ystävällisesti tehdä tämän, kun toimintonne eivät edelleenkään salli minun itse muutosta Omilla sivuilla tehdä. "Laskutustavan vaihdon voi tehdä Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa kohdassa Sähköinen lasku" ei pidä paikkaansa. Viestit osiota ei ole eikä Liittymänhallinta-sivulla ole mitään sähköisestä laskusta. Omat sivut / Laajakaistaliittymä, Maksupalvelut, Sähköinen lasku ei käsittele sähköistä laskua.
Noin laajakaistatunnuksella. Jos kirjaudutaan Omille sivuille "Sonera Tunnuksilla", niin aloitussivulla on mm.
- Laajakaistaliittymä valinta, jonka takana mm valinnat
-- Sähköinen lasku, jonka avaamalla saadaan liittymän tiedot, muttei mitään sähköisestä laskusta
-- Liittymänhallinta, jonka avaamalla saadaan samaiset liittymän tiedot, muttei mitään sähköisestä laskusta
- Laajakaistaliittymät -osa, jossa luetellaan eri sähköpostiosoitteiden tunnukset (eivät ne kai laajakaistaliittymiä ole?) ja alakohdassa Lisäpalvelut on mm. Liittymänhallinta, jossa on samat liittymän tiedot kuin laajakaiastaliittymän takana Liittymähallinnassa
Sekavuuden puutteesta ei ainakaan voi valittaa.
Soneran laskuarkistossa näkyy minulle 3.7.2013 päivätty ja 22.7.2013 erääntyvä toukokuuta koskeava laajakaistalasku, jollaista ei minulle ole vielä toimitettu kirjeenä eikä edes sähköpostina. Nyt muuttuneella merkinnällä "Paperiton lasku". En ole tarkoittanut, että antaisin Soneralle oikeuden veloittaa tiliäni ilmoittaen vain pankille ilmoittamatta ennakkoon minulle.
TeleFinland sai jo 16.7. aikaiseksi kännykkääni ilmoituksen matkapuhelinlaskun summasta ja lupasi laskua sähköpostiin lähipäivinä, mutta eipä ole vielä kuulunut. Viestin asiakastiedotelinkki on väärä samoin kuin laskutustietojen muokkaussivulla https://www.tele.fi/tfolweb/main.do#subs/ALL/BILLS. TeleFinlandin häiriötiedotteissa kerrotaan (17.7.) että 26.6. jälkeisiä sähköpostilaskuja ei ole saatu toimitettua. Että odotellaan. TeleFinlandin laskuarkistossa veloitus näkyy laskupäivällä 15.7. ja eräpäivällä 1.8. Pitääköhän lähteä kaivelemaan mitä on säädetty kuluttajalaskujen maksuajasta ja muodosta.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- July 24, 2013
Koska Sonera ilman lupaani veloitti laajakaistaliittymän maksun tililtäni ilman ennakkoilmoitusta minulle, peruutin suoraveloitusvaltuutuksen.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- August 6, 2013
Suoraveloitusvaltuutuksen peruminen kannatti sikäli, että nyt Omilla sivuilla on sallittu - tosin vain "Sonera Tunnuksella" ei laajakaistaliittymän tunnuksella - ylläpitää laajakaistan sähköpostilaskun osoitetta, joka nyt muttei aikaisemmin näkyi Omien sivujen väärintoiminassa tallettuneen väärin. Vai olisiko sivuston virheitä korjattu.
Seuraavakin laajakaistalaskuni vaikuttaa jo tehdyn. Itselleni laskun toimitusta odottelen.
Seuraavakin laajakaistalaskuni vaikuttaa jo tehdyn. Itselleni laskun toimitusta odottelen.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- August 8, 2013
Ja kas, kun olin korjannut sähköpostilaskun osoitteen, niin jopa paukahti viesti sähköpostiin, ei maksettavaa sähköpostilaskua.. Otsikko on "Ota talteen parhaat vinkit Sonera Laajakaistan käyttöön" (lähettäjä info@posti.sonera.fi, saapunut tänään 11:57). Tyhjä viesti niin webmailissa kuin sähköposticlientissä katsottuna. Tokko siinä mitään lukemisen arvoista oli tarkoitettukaan olevan, oisko ollut tarkoituksena se mainos joka toimitettiin MAKSULLISESSA suoraveloitusilmoituskirjeessä. Kaikkineen Sonera on sortunut tympeään tuputukseen, etäälle entisestä asiantuntijasta.
Että asiakaskokemus jatkuu pettämättömän entisen kehnona.
Omien sivujen laskuarkistossa seuraavan laskun eräpäivä näkyy kahden viikon kuluttua, sen verran kuin kuluttajille on annettava maksuaikaa laskulla. Kun laskun minulle toimitatte, huomioittehan riittävän maksuajan.
Että asiakaskokemus jatkuu pettämättömän entisen kehnona.
Omien sivujen laskuarkistossa seuraavan laskun eräpäivä näkyy kahden viikon kuluttua, sen verran kuin kuluttajille on annettava maksuaikaa laskulla. Kun laskun minulle toimitatte, huomioittehan riittävän maksuajan.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- August 21, 2013
Seuraavaksi jännityksellä odotan millaisen karhulaskun saamattomasta sähköisestä laskusta saa. Vai tuleeko se sähköinen lasku lopultakin itse.
Näin aina
- Aloittaja
- Meilaaja
- September 6, 2013
Pyysin kuitenkin lähettämättömän laskun eräpäivän mentyä Soneran laskutusta soittamaan ja ystävällisesti lähettivät postitse kopion toimittamattomasta laskusta.
Kolmannella yrittämällä (tai neljännellä jos luetaan TeleFinlandinkin suoraveloituksen ilmoittaminen jäääminen toimimatta) Sonera sai juuri aikaan sähköpostilaskun laajakaistaliittymästäni.
Sähköpostiviestissä on linkki internetiin. Kyseisellä sivulla on edelleen linkki internetissä pdf-tiedostoon, joka vastaa kelvollista postissa lähetettävää laskua. Mahdollistaa tarkistamisen ja itselle tulostamisen. Ei toki vaivattomasti kuten suoraveloituksessa vaan vaatii edellisen lisäksi myös mm. kirjautumaan verkkopankiin ja tekemään maksun.
Lisäksi sähköpostiviestissä on itsessään laskun maksamiseksi tarpeelliset tiedot: Tilinumero, viitenumero, maksettava summa. S-pankkini taitaa vaatia lisäksi vastaanottajan nimen kirjoittamisen. Ja vielä on virtuaaliviivakoodi kopioitavaksi verkkopankin viivakoodinlukukenttään. Virtuaaliviivakoodi oli kuitenkin liian pitkä mahtuakseen verkkopankkini kenttään.
Kolmannella yrittämällä (tai neljännellä jos luetaan TeleFinlandinkin suoraveloituksen ilmoittaminen jäääminen toimimatta) Sonera sai juuri aikaan sähköpostilaskun laajakaistaliittymästäni.
Sähköpostiviestissä on linkki internetiin. Kyseisellä sivulla on edelleen linkki internetissä pdf-tiedostoon, joka vastaa kelvollista postissa lähetettävää laskua. Mahdollistaa tarkistamisen ja itselle tulostamisen. Ei toki vaivattomasti kuten suoraveloituksessa vaan vaatii edellisen lisäksi myös mm. kirjautumaan verkkopankiin ja tekemään maksun.
Lisäksi sähköpostiviestissä on itsessään laskun maksamiseksi tarpeelliset tiedot: Tilinumero, viitenumero, maksettava summa. S-pankkini taitaa vaatia lisäksi vastaanottajan nimen kirjoittamisen. Ja vielä on virtuaaliviivakoodi kopioitavaksi verkkopankin viivakoodinlukukenttään. Virtuaaliviivakoodi oli kuitenkin liian pitkä mahtuakseen verkkopankkini kenttään.
Näin aina
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKTätä tiedostoa ei voida ladata
Pahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK