Täkeitä kysymyksiä koskien Tietoturvaa

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Eli on ollut vähän ongelmia tietoturvan kanssa, joita kukaan muu kuin minä ei ole sitten talossa viittinyt huomoida. Eli koneella on asennettuna Sonera Tietoturva, ja aluksi se toimi ihan hyvinkin. Siihen on asetettu lapsilukko ja käyttöajat, mutta pari kuukautta sitten olin huomaamatta koneella yli asetetun ajan, ja kone ei tehnyt mitään. Sain olla netissä yms.
Sen jälkeen tietoturva bugittaa melkein aina (tai oikeastaan aina), ja esim. kun yrittää sallia jonkun ohjelman toiminnan ja kun on painanut salli tietoturva ei vastaa minuuttiin ja sen jälkeen tulee teksti "aikakatkaisu, käynnistä tietokone uudelleen." Olen käynnistänyt konetta uudelleen, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan.
Myös jos asennan jotain ohjelmaa ja pitää antaa lupa sille niin kun laitaa salli tulee taas aikakatkaisu teksti, jos painan estä ikkuna tulee uudelleen monta kertaa kunnes se katoaa lopulta, mutta ei pysty estämään ohjelmaa asentumasta, paitsi noin puolivälissä asennusta jolloin ikkuna tulee uudellaan ja tekee samat jutut paitsi että se pysäyttää asennuksen. Mitään ei ohjelmalla pysty enää tekemään aitsi tarkastamaan koneen viruksista, aina tulee aikakatkisu teksti. Tarvitsisin kipeästi apua, tuntuu että sillä saattaa olla muita vaikutuksia koneeseen kun 6 GB RAMi ja koko ajan suorituskyky 55 - 100 % käytössä!
/Pinja

3 kommenttia

Ohjelman asetusten muuttamisella tuskin kuvailemasi ongelmat poistuvat, joten käytännössä ainoaksi ratkaisuksi jää nykyisen Sonera Tietoturvan asennuksen poistamienen ja ohjelman asentaminen uudelleen. Kannattaa edetä näin:

1. Lataa Sonera Tietoturvan asennusohjelma täältä.
2. Poista Sonera Tietoturvan nykyinen asennus. Tässä vaiheessa internet-yhteyttä ei tarvita eli se kannattaa varmuuden vuoksi sulkea (modeemista virta pois).
3. Asenna Sonera Tietoturva uudelleen. Ohjelman lisenssiä ei tarvitse tilata uudelleen eli sama lisenssiavain käy millä ohjelman nykyinen asennus on tehty.
4. Kun ohjelma on asentunut, on internet-yhteys jälleen tarpeen jotta Tietoturva voi viimeistellä asennuksen.

Yhteyden saatuaan ohjelma hakee päivityksiä jonkin aikaa eli ei pidä säikähtää vaikka aluksi Tietoturva ilmoitaa päivitysten olevan vanhoja.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
niin kysyisin vielä että koska perheessäni tätä ei oteta vakavasti niin onhan se lisenssiavain sama kuin lisenssinumero (mielestäni se on, mutta pakko varmistaa :P)
Sonera Tietoturvan linsenssinumerolla ja lisenssiavaimella tarkoitetaan samaa asiaa.

Voit tarkistaa Sonera Tietoturva -tilauksesi lisenssiavaimen Omien Sivujemme kautta seuraavasti:
- Avaa Omat Sivut ja kirjaudu sivuille laajakaista liittymäsi käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
- Valitse Tietoturva -valikko.
- Avautuvalta sivulta voit tarkastaa voimassa olevan Sonera Tietoturva -tilauksen lisenssiavaimen.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa