Skip to main content
Koko modeemi kaatuu ainakun yrittää kyseistä ohjelmaa käyttää. Asiakaspalvelija sanoi että voin yrittää vaihtaa modeemin bridge modeen, mutta laitteen ohjeiden mukaan vain palveluntarjoaja(sonera) voi muuttaa sen.
Your gateway can be configured to provide connectivity between your cable company and your home LAN in any one of three Networking Modes: CM, RG, and CH. This mode setting is under the control of your cable company, who can select the mode to match the level of home networking support for which you have subscribed. All units ship from the factory set for the RG mode, but a configuration file which the cable company sends the cable modem section during its initialization can change it.


Tarvitsen myös ainakin 10 ip osoitetta jotka voi manuaalisesti laittaa eri laitteille?
With CM Mode, your cable company must provide one IP address for the CM section, plus one for each PC you connect from their pool of available addresses. Your cable company may have you or your installer manually enter these assigned addresses into your PC, or use a DHCP Server to communicate them to your PCs, or use a method that involves you entering host names into your PCs.
Pois lukien mahdolliset verkon kautta ajettavat modeemin päivitykset, muita asetusmuutoksia emme kaapelimodeemeihinkaan pääse täältä käsin tekemään, joten asetusmuutokset jäävät asiakkaan vastuulle. En tiedä, millainen manuaali modeemin mukana on tullut, mutta englanninkielisen ohjekirjan löydät ainakin Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme.

Mitä ip-osoitteisiin tulee, niin kaapeliliittymiimme on saatavilla ainoastaan 5 julkista ip-osoitetta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Niin tuo lainaus on juurikin tuosta ohjekirjasta...
Ja kuten ohjekirjasta käy ilmi, asiakas ei itse voi tuota muutosta tehdä. Miten tässä nyt pitäisi toimia?
Kyllä modeemin asetusten muuttaminen hoituu sen hallintasivuilla, tämä on kyllä ohjeistettu manuaalissa. Modeemin verkkoasetuksista täytyy ottaa dhcp-palvelin pois päältä, jonka jälkeen modeemi ei enää hae ip-osoitetta verkosta, vaan sen takana oleva laite tai laitteet tekevät sen.

Mitä tulee alkuperäiseen ongelmaasi, niin hallintasivuilla kannattaa myös varmistaa että palomuuri ei blokkaa tarpeettomasti liikennettä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa