Skip to main content

Thomson ja Windows 7

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Ohhoh,

Nyt on ihme juttu. Tuli postissa Koti-TV:n muutosten tjsp takia uusi Thomsonin boxi vanhan Zyxel Prestigen tilalle. Pistin boksin käyttöön ja loggasin ekalla koneella (Mac) hallintapaneeliin ja vaihdoin verkon nimen ja salasanan (salaus WPA-PSK) mieleisekseni. Verkko löytyi oikealla nimellä, hyväksyi salasanan ja toimi ok. Tämän jälkeen pistin pari iphonea kiinni langattomaan verkkoon, jälleen toimi ok.

Sitten avasin Windows 7 -koneeni ja yritin päästä verkkoon. Kysyi PIN-koodia, painoin että kirjaudutaan salasanalla, naputtelin salasanan jonka jälkeen tulikin että salasana on virheellinen. Kokeilin sen jälkeen ihan piruuttani pistää tuon vanhan wpa-psk -salasanan joka boksin pohjassa oli "vakiona" ja sillä pääsinkin (jostain käsittämättömästä syystä) pienen matkaa eteenpäin - kunnes tuli virheilmoitus että "salasanoissa on ristiriita". Resetoin boksinkin mutta ei apua.

Nyt on oikeasti sormi suussa, keksikää viisaat jotain. Macit on siis verkossa ok uusilla tunnuksilla mutta tuo W7-vehje ei suostu.

5 kommenttia

  • March 8, 2011
Tässä on pari temppua mitkä saattaisivat auttaa:

- Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Sonera-B8-65-C4-34 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon sonera34.
- Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salausmuoto.

Näistä toimenpiteistä on ollut apua Thomson TG789vn-modeemin ja WLAN-yhteyden muodostamisen kanssa.

  • March 8, 2011
Joo, edellämainitun kaltaisia toimenpiteitä tein muutaman kerran eli vaihdoin verkon nimeä ja salausta jynssäsin WEP:in ja WPA:n välillä ja sitten yhtäkkiä jostain syystä oikea verkko alkoi jossain vaiheessa näkymään ilmoilla... sitten toimi. Aika randomilta vaikuttaa.

Ja - nyt sitten kun viimeinkin kaikki laitteet toimii, netti pelaa kyllä hienosti mutta boksin hallintakäyttöliittymä ei enää vastaa (192.168.1.254?). Hurraa, ja powercyclekään ei auta, boksi boottaa ja nousee linjoille mutta adminiin ei pääse.

Jos tähän ainoa keino sitten on jokin hard resetti / factory settareiden palautus niin sitten kyllä sanon ruman sanan, just sain kaikki laitteet viimein toimimaan tuon rotiskon kanssa...

  • March 11, 2011
Jos kaikki muuten toimii mutta modeemin hallintasivu ei avaudu, niin onko sillä loppujen lopuksi paljon merkitystä? Tietenkin on hyvä jos Thomsoninen hallintasivu on käytettävissä aina, mutta kuinka usein sieltä tarvitsee mitään muuttaa, varsinkin kun käyttäjän oma hallinta palvelureitittimen suhteen on rajoitettu.

Ennen kun teet muita toimenpiteitä, tyhjennä selaimen välimuisti. Se autaa yllättävän moniin ongelmiin, joissa internet-selain on toisena osapuolena. Myös välityspalvelimen eli proxyn käyttö selaimessa todennäköisesti estää pääsyn hallintasivulle.

Koti TV:n palvelureititin on Soneran omaisuutta ja sillä on takuu niin kauan kuin Koti TV:n tilaus on voimassa. Viallinen laite on aina vaihdettavissa uuteen Vikapalvelun kautta.

  • March 14, 2011
Hohhoh, näinkö tuumaat? :)

Sanoisin asian itse näin että kyllä, sillä on paljon merkitystä, useastakin syystä, mm:

- Siellä hallintapaneelissa on asioita jotka ovat ainakin minulle hyvin merkityksellisiä että saan liittymästäni niitä asioita irti joita siltä kaipaan (ja joista maksan)
- Jos liittymän toiminnassa tulee jatkossa ongelmia, en pysty diagnosoimaan vikaa mitenkään ja aivan varmasti myös Soneran helpdeskin apu tyssää taatusti siihen että hallintaan ei pääse

Luulisi Soneraakin kiinnostavan millaisia bokseja de-facto käyttävät, mutta onhan tuokin tietysti "ratkaisu"... ainakin helppo sellainen operaattorin kannalta :D

Välimuistilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, Thomson bugaa - hallintaan ei näet nyt pääse miltään koneelta, oli sitten Mac tai PC. Ilmeisesti tässä on sitten pakko pistää vielä kerran lihoiksi koko laatikko ja katsoa mikä kohta sitten hajoaa, näyttää niin satunnaiselta tuo toimivuus. Erittäin ärsyttävää vain käyttää omaa aikaansa tälläisen setvimiseen etenkin kun en itse (hyvin toimineen) Zyxelin tilalle tätä rojua missään vaiheessa valinnut... mur.

Nyt kyllä todella iso miinus laitteesta ja supportista :(

  • March 16, 2011
Jos tulet siihen lopputulokseen että vika on palvelureitittimessä, tee laitteesta vikailmoitus. Voit tehdä ilmoituksen Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeella ei ole omaa kohtaa modeemin vioille, mutta valitse Laajakaista ADSL / Laajakaista Extra - ADSL ja luovi lomake läpi sopivilla valinnoilla, kunnes pääset sen viimeiselle sivulle. Lisätiedot-kenttään voit kertoa mistä on kyse ja Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lomakkeen vastaanotettuaan.