Skip to main content
Avasin tuossa pari kuukautta sitten itselleni soneran 10/2MB kaapeli liittymän ja ostin samalla kyseisen purkin itselleni Soneran kautta (eli jos ei tullut otsikosta vielä selville niin kyseessä siis Thomson TCW750-4). Nettini on kaatuillut jo heti liittymän avauduttua, tai paremminkin purkki kaatuilee (wlan häviää kokonaan pois ja purkkia ei löydy ollenkaan). Tämä ongelma tosin korjautuu aina kun sammutan purkista virrat vetämällä töpselin pois seinästä ja laittamalla takaisin.

Googlailin kyseistä ongelmaa aikaisemmin ja huomasin että windows live messenger kaataisi kyseisen purkin ja päätin kokeilla..voilá! Syy siis löytyi ongelmaan.

Miten kyseisen ongelman voi ratkaista ja onko olemassa joitain muitakin tekijöitä mitkä aiheuttavat tämän purkin kaatumisia?
Ja vielä lisättäköön, että olen silti pystynyt käyttämään messengeriä sillointällöin ilman että netti olisi kaatunut.

AUTTAKAA MIESTÄ HÄDÄSSÄ!! 😃
Kuulostaa kyllä hieman omituiselta, että Messenger pystyisi yhteyden kaatamaan. Käytössäsi on siis wlan, oletko testannut yhteyttä verkkokaapelilla, kaatuileeko se silloinkin? Jos ei, niin silloin ongelma jää nimenomaan langattomaan yhteyteen.

Suoralta kädeltä en kyllä osaa sanoa, olisiko Messengerissä jokin asetus mikä vaikuttaa nimenomaan langattomaan yhteyteen. Ohjelman asetuksista kannattaa kuitenkin tarkistaa, josko sieltä löytyy jokin asetus, mikä tuohon voisi vaikuttaa.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Ehkä Messengerin käyttämät portit ovat jotenkin ongelmallisia Thomsonille? Voit kokeilla vaihtaa ohjelman käyttämiä portteja.
Mikäli tämä ei toimi, niin voit toki kokeilla muita pikaviestinohjelmia, jos niillä ei oireita esiintyisi.
Käytän wlania, mutta olen kokeillut yhteyttä myös verkkokaapelilla ja sama ongelma tulee vastaan siinäkin. Olen ollut käyttämättä messengeriä jo useamman päivän ja netti on toiminut ongelmitta, heti messengerin käynnistettyäni nettiyhteyden katkeaminen on kuitenkin välitön. Joskus koneen käynnistettyäni msn menee automaattisesti päälle ja netti ei _välttämättä_ katkea heti, mutta ei silti saata toimia kovinkaan pitkään.

Mistä voin tarkastaa messengerin käyttämän portin ja miten voin sitä vaihtaa?
Jos koneellasi on jokin erillinen palomuuriohjelma, voi Messengerin käyttämän portin tarkistaa ainakin sen sovellustenhallinnasta. Se, miten porttia vaihdetaan, onkin sitten toinen juttu.

Messengeristä kannattaa vielä varmistaa, ottaako se yhteyden proxyn eli välityspalvelimen kautta. Tällöin ainakin yhteys otetaan oletuksena porttiin 1080. Proxy kannattaa ottaa pois käytöstä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa