Skip to main content
Hei!

Olen pidemmän aikaa taistellut kiusallisen ongelman kanssa.

Asunnossani on Thomson TG789VN (softa 8.C.H.2) (serial CP1214QT813).

Laitteen Wlan kantama ei riitä kellarista toiseen kerrokseen.
Tästä syystä olen laajentanut verkkoani Wlan tukiasemilla.

Käytössäni on 1 kpl Apple Airport Extreme ja 2 kpl Apple Airport Express -tukiasemia.

Ongelma on, että välillä laitteeni ilmoittavat WLAN yhteyttä ottaessa, että tukiasema ei salli laitteen kytkeytyvän. Esim puhelimeni ilmoittaa "Verkkoon 'verkon nimi' ei voida liittyä". Tietokoneella on Wlanin kohdalla "!" -merkki ja pääsyni WLANiin on evätty.

Kun kiskon Motorolan digiboksin irti niin ongelmat yleensä lakkaavat.

Motorola pitää olla tietyssä portissa jotta digiboksin kuva näkyy, Wlan on kaapelilla kytketty Thomsonista ja IP -osoitteet otetaan Thomsonilta (kytketty siltaavaksi).

Onko tähän mitään ratkaisua? Pitääkö minun lakata lopulta käyttämästä Sonera:n viihde pakettia? Jos käytän Sonera:n Viihde pakettia en pääse muilla laitteilla yleensä nettiin.

Kiitos ennakkoon jo vastauksesta.
Hei Miksu3220,

Kerrotko tarkemmin miten olet kytkenyt laitteita ja mihin porttiin olet niitä yhdistänyt?

Onko digiboxi kytketty langattoman verkon yli vai oletko kytkenyt laitteen kaapelilla Thomsonin keltaiseen porttiin?

Thomsonissa punainen WAN portti pitäisi olla tyhjänä. Oletko kytkenyt tuohon porttiin jotain laitteita?
Hei!

Käsittääkseni digiboksia ei ole edes mahdollista kytkeä langattoman verkon yli? Eli tämä on keltaisessa portissa kuten ohjeistus kertoo.

Wlan reititin (airport extreme) on kytketty keltaiseen porttiin.

Thomsonia ei ole ollut mahdollista saada siltaavaksi, joten thomson on jaellut lähiverkon IP osoitteet.

Huutomerkki Wlan symboolissa viittaa siihen, että tulee IP-osoitteeseen ristiriita. Mikä mielestäni viittaa siihen, että Thomson ei antaisi IP -osoitetta.

Laitoin eilen viimein Airport Extremen keltaisesta portista punaiseen WAN -porttiin ja lähti kaikki tietokoneet, tabletit ja puhelimet toimimaan ongelmitta. Lopputulos oli toki se että digiboksi ei enää toimi laisinkaan.

Onko mitenkään mahdollista saada digiboksia toimimaan Airport Extremen kautta vaikka kaapelilla?
Tämä ratkaisisi kaikki ongelmat. Uskoisin.

Kiitos nopeasta vastauksesta. (tai pikemminkin lisäkysymyksestäsi:)
Hei Miksu3220,

Thomsonissa on mahdollista 4-portti muuttaa siltaavaksi. Mikäli haluat tämän, niin voimme sen sinulle laittaa. 4-portin kautta netti toimii, mutta viihde täytyy olla edelleen reitittävän portin takana, eli portissa 1-3.

Langattoman verkon yli digiboxia ei suoraan voi kytkeä, mutta Inteno ZAP100 laitteilla on mahdollista korvata tuo ethernet kaapeli. Laitteet toimivat langattomana siltana Thomsonin ja Intenon välissä. Airporttien kautta Viihdettä ei myöskään saa ongelmitta toimimaan.

Itsellä on käytössä Thomsonin kanssa yksi Airport extreme, yksi Timecapsule ja 2 Airport expressiä. Minulla kyseiset laitteet ovat toimineet ongelmitta. Airport extreme on asetettu siltaavaksi ja hakee IP-osoitteet Thomsonilta. Muut laitteet ovat kytketty sisäverkon välityksellä toisiinsa ja ne laajentavat Airport extremen langatonta verkkoa.

Jos sinulle syntyy tuota IP-osoite ristiriitaa, niin kokeile mennä Thomsonin hallintapaneeliin. Osoitte on 192.168.1.1. Valitse Home Network ja sielta devices. Katso löytyykö listattujen laitteiden kohdilla päällekkäisiä IP-osoitteita. Jos löytyy niin kokeile poistaa nämä laitteet listalta. Kannattaa myös varmistaa että et ole millekkään laitteelle määrittänyt kiinteää IP-osoitetta.
Hei Marko-

Upea juttu että teiltä löytyy Applen Wlan laitteisiin kans osaamista.

Juurikin samalla tavalla ovat minun 1kpl Time Capsule ja 2 kpl Airport Expressiä kytketty Airport Extremen kanssa. Eli ihan samat kikkareet kuin sullakin käytössä. 🙂

Kuulostaa hyvältä, jos saatte minun Thomsonista 1-3 porttia pidettyä entisenlaisena ja konfattua nelosportin siltaavaksi.

Laitatteko kuittauksen kun kytkös on tehty?

Kiitokset nopeasta ja mukavasta tavasta kommunikoida.
Hei Miksu3220,

4-portin siltaus pitäisi olla valmiina hetken kuluttua.
Nythän tämä lähti lapasesta.

Voisitko kertoa miten olet saanut homman toimimaan samalla konfiguraatiolla?

Eli olen kokeillut seuraavaa:

1) Airport Extreme Thomsonin WAN porttiin (punainen). Kaikki toimii kuin unelma. Pois lukien Motorolan digiboksi ei näy.
2) Airport Extreme Thomsonin porttiin 4 (jonka pitäisi olla nyt sillattu). Asetukset Extremestä DCHP/NAT. --> Vuoroin jokainen tietokoneen Wlan-viuhkan päällä huutomerkki. Airport ohjelma varoittaa: "ei internetyhteyttä".
Kokeilin myös Airporttiin laittaa DHCP/NAT tilalle Sillattua. Ilmoitti virhettä kun tätä lähdin tekemään. Eihän pitäisikään sillattu toimia sillatussa portissa.

Thomsonin asetuksista: Siellä ei porttia 4 edes näy enää. Samoin ei yhtään päällekkäistä IP:tä. Oikeastaan ei ole mitään muuta IP:tä kuin tietokoneen, josta kirjoitan, motorolan digiboksi sekä Thomson itse.

Onko siis tilanne, että perun jo tilatun HBO kanavapaketin, jota en ole ehtinyt nauttimaan vielä hetkeäkään 😞 ja odottelen että Elisa tuo viihdepaketin joka toimii vieraalla verkolla ja nappaan HBO:n sieltä?

Pliis, jos teillä on jotain apuja, niin voitte auttaa. Tää on ihan helvettiä työn teonkin puolelta, kun pitäisi yrittää verkkokauppaa pyörittää täällä yhteyden takana, joka pätkii ihan koko ajan.

Kiitos!
ei oikein mene niin kuin trömsössä.

Asensin nyt sitten kaikki airportit liittymään wlanin ylitse SoneraGateway -langattomaan.
Maalaisjärjellä tämä rajoittaa ulkoverkon nopeuden tuonne SoneraGateway:n kantokykyyn. Mikä lienee ei vastaava kuin olisi etskun kautta suoraan Thomsonin perään kytkettynä.
Nyt tämän säädön jälkeen ei ole huutomerkkejä tullut.

Ensimmäiset kokemukset kuitenkin, että toimii pääsääntöisesti ihan ok. Välillä laitteisto ei pingaa esim www.google.fi osoitteeseen. Kun avaa airport -työkalun ja kurkkii sitä kunnes tulee kaikki airportit näkyviin, niin taas pingi toimii. En tiedä mikä ihmeen lagi tuo on.

Nyt kuitenkin toimii kaikki asentamani laitteistot edes jollain tavalla.

Älkää siis etänä tehkö mitään muutoksia :)

Jos voisit kertoa onko sinun Airport Extreme kytketty kaapelilla kiinni Thomsoniin ja jos on, niin olisi mukava tietää miten internettiin liittyminen on asetuksissa tehty tällöin. Kyllähän sisäverkko toimi, mutta ulkoverkkoon ei päässyt.

Kiitokset!
miksu3220 kirjoitti:
Kokeilin myös Airporttiin laittaa DHCP/NAT tilalle Sillattua. Ilmoitti virhettä kun tätä lähdin tekemään. Eihän pitäisikään sillattu toimia sillatussa portissa.


Siltaamalla voidaan tehdä isojakin verkkoja (esim. kokonainen kortteli menee vielä ihan kevyesti), joten tämän ei pitäisi olla ongelma.

Jos sinulla on yli neljä laitetta (mukaanlukien Airport) ja olet vähäksi aikaa kytkenyt siltauksen päälle, olet saattanut käyttää kaikki liittymääsi kuuluvat 5 IP-osoitetta (Thomson syö myös omansa kuorman päältä). Näin käy myös, jos olet vahingossa kytkenyt Thomsonin 4- tai WAN-portista johdon Airporttien LAN-porttiin.

Mikäli näin on käynyt ja laitteistasi löytyy DHCP-lainan vapautus (DHCP release), kytke koko härdelli uudelleen sillatussa tilassa linjalle ja komenna kaikista laitteista, joista tämä optio vain löytyy, DHCP release.

Tämän jälkeen irrota oman verkkosi piuhat Thomsonista, konfiguroi Airport käyttämään DHCP/NAT-tilaa ja kytke Airporin WAN-portti takaisin Thomsonin 4-porttiin.

Jos Airport saa nyt IP-osoitteen, hyvä. Jos Airport jää valittamaan, ettei IP-osoitetta voitu saada, voisit kokeilla antaa järjestelmän levätä yön yli ja yrittää uudelleen huomenna.

Ja silloinkin kannattaa lähteä mahdollisimman minimalistisella laitekokoonpanolla liikkeelle (vain Thomson, Airport ja yksi tietokone Airportissa). Jos saat tämän toimimaan, voit hiljalleen kytkeä lisää laitteita verkkosi.

Ovathan nuo lisä-Airportit muuten määritelty juttelemaan sen Airporttisi kanssa, joka on kytketty Ethernet-piuhalla, eikä Thomsonin kanssa? Thomsonin WLAN kannattaa kytkeä pois päältä, jos tarkoituksenasi on käyttää Airporttien WLAN-verkkoa.

Huomaathan, että Thomsonin konfigurointia varten saatat joutua kytkemään tietokoneen Thomsonin portteihin 1, 2 tai 3 konfiguroinnin ajaksi.
Hei!

Kiitokset Irritus.
Taisi löytyä siis syy tähän.

Minulla on IP -laitteita aikalailla monta... 3 Airporttia + Time Capsule, PS3, XBOX360, televisio, 3 iPhonea, 2 iPadia ja jotain muuta pikku radiota tms.

Toisinsanottuna pitäisi varata teiltä vähintään 15 ip-osoitetta että homma toimisi noin :)

Onko IP-osoitteet maksullisia?

Kaikki tämä säätöhän on Sonera Viihde paketin näkymisen varmistamiseksi. Muuten voisin sisäverkon IP osoitteilla rakentaa kaiken kytkemällä Airportin suoraan Thomsonin WAN -porttiin. En sillä varjolla ole valmis paljoakaan lisää sijoittamaan Thomsonin boksin toiminnan vuoksi IP-osoitteisiin.

Nyt Wlanin jakamisella sisäverkon IP-osoitteet saa jokainen laite. Data juoksee sisäverkossa vain hitaampaa kuin aiemmin, Motorolan kuva näkyy hyvin. Ainoastaan kun striimaan dataa NAS -purkilta AppleTV:lle alkaa Motorolan valikot takkuamaan ja tulee data-virheitä.
miksu3220 kirjoitti:
Onko IP-osoitteet maksullisia?


Ei, mutta niitä ei myöskään saa enempää kuin viisi kerrallaan per kuluttajaliittymä.

miksu3220 kirjoitti:
Kaikki tämä säätöhän on Sonera Viihde paketin näkymisen varmistamiseksi. Muuten voisin sisäverkon IP osoitteilla rakentaa kaiken kytkemällä Airportin suoraan Thomsonin WAN -porttiin.


Thomsonin WAN-portti on tarkoitettu syöttämään internet-yhteys Thomsonille päin. Nyt, kun käytät sitä "vastavirtaan", lopputulos voi olla kaikin puolin outo.

miksu3220 kirjoitti:
Nyt Wlanin jakamisella sisäverkon IP-osoitteet saa jokainen laite.


Siis Thomsonin WLAN:in? Luulenpa, että Airport olisi kaikin puolin parempi laite jakamaan sisäverkolle osoitteet ja myös langattoman verkon.

Itse keskittyisin siihen, että saisin yhden Airportin toimimaan siten, että Thomsonin 4-portista on kytketty johto Airportin WAN-liittimeen, moodina DHCP/NAT. Tämän jälkeen kytkisin kaiken muun paitsi Motorolan tämän Airportin taakse (myös ne muut Airportit).

Tällöin Thomson ei pääse sotkemaan lainkaan sotkemaan sisäverkon liikennöintiä. Ja kun Thomsonin 4-portin pitäisi nyt olla sillattu, Airportinkin pitäisi päästä nettiin.

Luulen, että portin 4 puuttuminen Thomsonin hallinnasta johtuu juuri siitä, että portti on sillattu eikä Thomson osaa luetella kuin oman NAT:insa piirissä olevat laitteet.

Jos internet tulee sinulle ADSL tai VDSL2-tekniikalla puhelinpistorasiasta ja olet käyttänyt Thomsonin punaista WAN-porttia, kannattaa virittelyjen välissä sammuttaa Thomson hetkeksi. Punaisen portin käyttäminen muussa kuin Ethernet-kohteessa voi saada Thomsonin kyllä aika kunnolliseen solmuun.

Vastaa