Elikkä kotona on muuten toimiva 100/10-netti mutta WLANin kanssa on lieviä ongelmia yhteysnopeudessa. Kun purin laitteen boksista niin kotona oleva WLAN N-standardia tukeva läppäri otti ensi kerralla mukisematta tarjotun 130 mbps yhteyden. Kun yhdistin tukiasemaan myös toisen läppärin, mikä tuki vain G-standardia, putosi verkon nopeus 65 mbps:ään (ja 54 mbps G-laitteelle). Tämä on käyttäjälle tarpeeksi nopea sellaisenaan, mutta joskus siirrän tiedostoja pöytäkoneelta, joka on 100 mbps piuhalla reitittimessä, jolloin se "35 mbps" auttaisi hieman siirtovauhtia. Jos muutan tukiasemakanavia auto/manual, tai muita asetuksia langattomassa, link speed vaihtuu 130 mbps:ksi, mutta palaa joko itsestään tai N-versiota tukevaa läppäriä yhdistettäessä 65 mbps:ään. Olen poistanut molemmat läppärit DHCP-tiedoista, ilman että sillä oli merkitystä yhdistämisnopeuteen.
Netti sanoisi että jotkut tukiasemat automaagisesti siirtyvät hitaampaan 20 MHz -tilaan jos langattomat taajuudet ovat tukossa. Jonkin verran tukiasemia on tässä ympärillä, mutta pääosin liikenteen pitäisi olla hiljaista.
Kysynkin nyt seuraavaa:
-Toimiiko kellään ko. modeemi yhtä aikaa g/n-laitteilla niin että laitteet saavat maksiminopeudet yhtä aikaa (54/130)? Uskoisin että näin ei ole juuri johtuen siitä että N-versiossa verkosta rohmutaan 40 MHz G:n 20 MHz:n sijaan.
-Löysin kaapin perukoilta b/g-wlan-tukiaseman, joten onko Soneran mahdollista kirjautua admin-tunnuksillaan ja pakottaa tukiasema yhdistämään pelkästään n-laitteille? Tai forcettaa päälle 40 MHz -taajuudet?
-Auttaako puhdas resetti tilanteeseen? Tietty sitä pitäisi kokeilla valmiiksi, muttakun on jo levyjako päällä ja kaikki asetukset koristeltu jajaja....
Thomson TG789vn, WLAN-verkon nopeus/n-moodin pakotus/reset?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.