Skip to main content
Käytän Thunderbird -sähköpostiohjelmaa Soneran sähköpostiini ja viime aikoina siinä on esiintynyt ongelmia. Käytössäni on IMAP-asetukset eikä Thunderbird onnistu nykyisellään juuri koskaan noutamaan uusia sähköpostejani. Samoin asetuksin sähköposti on toiminut aiemmin ongelmitta, mutta nyt jo noin viikon ajan sekä aiemmin satunnaisesti se jää vain hakemaan posteja ja jonkin ajan kuluttua ilmoittaa "Connection to server mail.inet.fi timed out.". Olen tarkistanut asetukset läpi, enkä ole keksinyt mistä ongelma voisi johtua. Sähköpostini toimii ihan moitteetta http://webmail.inet.fi -osoitteesta, joten ongelma lienee sähköpostiohjelmassani. Käytössäni on myös Gmail-osoite, myös IMAP:illa, jonka kanssa ei ole samaa ongelmaa. Olisiko ideoita, missä vika voisi olla?
Ensimmäisenä vaihtoehtona mieleeni tuli, että kyse voi olla palomuuriin liittyvästä ongelmasta, jos palomuuri estäisi tällä hetkellä Thunderbird -ohjelman verkkoon pääsyn. Jos gmail.com -sähköposti kuitenkin toimii saman Thunderbird -ohjelman kautta normaalisti, ongelman ei pitäisi johtua tästä.

Kerroit, että sähköpostisi oli toiminut IMAP:lla samoilla asetuksilla aiemmin. Ongelman ei pitäisi olla siis sähköpostilin asetuksiinkaan liittyvää. Tarkistaisin kuitenkin tässä tapauksessa varmuuden vuoksi sähköpostitilin asetukset Thunderbirdistä tämän ohjeemme avulla.

Jos ongelma ei selviä, voisi seuraavaksi koittaa, toimiiko kyseinen sähköpostiosoite minkään muunkaan sähköpostiohjelman kautta IMAP:lla. Asiaa voisi testata, esimerkiksi Windowsin mukana tulevalla Outlook Express tai Windows Mail -ohjelmalla. Voit tarkistaa näille ohjelmille oikeat IMAP -asetukset täältä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Gmailin osoite toimii samalla koneella Thunderbirdissä, ainoastaan mail.inet.fi -palvelimen suhteen tulee tuota herjaa. Satunnaisesti myös Soneran osoite toimii, kuten eilen ensimmäisellä kerralla uudet postit latautuivat normaalisti, mutta kun ohjelma tekee tarkistuksen 3 min välein, ei se tämän jälkeen saanut taas yhteyttä muodostettua. Tämän jälkeen sama ongelma on toistunut, enkä ole uusia posteja ole taaskaan saanut luettua Thunderbirdissä. Kyseinen osoite tosiaan toimii IMAP:lla toisessa sähköpostiohjelmalla toisella koneella ihan ongelmitta.

Tarkistin vielä asetukset läpi, jotka kyllä näyttäisivät täsmäävän ohjeiden kanssa, vaikka käytänkin uudempaa versiota Thunderbirdistä. Thunderbirdin päivittäminenkään ei ratkaissut ongelmaa, onkohan muuta enää tehtävissä kuin poistaa koko ohjelma ja kokeilla uudelleen asennusta...
Kun ongelmaa on ilmennyt, onko jokin toinen sähköpostiohjelma ollut samanaikaisesti kyseiseen sähköpostiin yhteydessä IMAP:lla tai POP3:lla? Jos on, testaa toimintaa siten, että vain Thunderbird-sähköpostiohjelma muodostaa yhteyttä sähköpostiin.

Yhtenä vaihtoehtona voi koittaa myös kyseisen IMAP-sähköpostitilin poistamista ja uudelleen luomista Thunderbird -ohjelmaan. Löydät ohjeen IMAP-tilin luontiin tältä ohjesivulta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa