Skip to main content
Kotonani on Soneran 100 mb/s VDSL-langaton yhteys, ja aluksi kaikki toimi loistavasti ilman ongelmia, mutta nyt en saa yhteyttä tietokoneeni ja modeemin välillä. Yhteys toimii kyllä älypuhelimien ja tablettien kanssa. Ajattelin että onko vika verkkokortissani, mutta yhteys ei toiminut USB-modeemillakaan, jolla se aikaisemmin on toiminut. Tarkastin kyllä asetukset että ne ovat samat sekä tietokoneen verkkokortilla ja modeemissa, esimerkiksi yhteyden käyttämä kanava. Olen resetoinut laitteen monta kertaa, mutta se ei tunnu auttavan. Minulla oli testilaite toissa viikolla lainassa ja sillä sai yhteyden toimimaan, ja vähän aikaa se toimi omallakin laitteellani, mutta sitten yhteys lopetti toiminnan tietokoneen kanssa. Laitteeni on Zyxel p-870.
Hei Pulkta-23,

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Eli tilanne on nyt se että muut laitteet, paitsi tuo tietokoneesi, saa muodostettua langattomasti yhteyden modeemiin? Löytääkö tietokone oman langattoman verkkosi listalta? Jos yrität yhdistää siihen, niin tuleeko siinä kohtaa jokin virheilmoitus? Jos tulee, niin mikä? Jos kuitenkin saat muodostettua langattoman yhteyden modeemille, niin pääsetkö koneella modeemin hallintapaneeliin käsiksi?

Kokeilitko että toimiiko yhteys, jos kytket koneen ethernet kaapelilla modeemiin.

Tarkoitatko USB-modeemilla, että testasit yhteyttä 3G/4G mokkulalla?
Käynnistä modeemi/reititin uudelleen... kaikken paras ratkaisu. Vikailmoitus kertoo paljon...


Windowssin Verkko- ja jakaamisen keskuksessa näkyy aina minne verkkoon on yhdistetty tai onko edes yhdistetty,

Eihän sinulla ole MAC osoitteiden suodatusta... tällöin auttaa resetointi (jos ei yhdistä ollenkaan)

Yhdistääko kone ollenkaan WLAN verkkoon?

Asenna ajurit uudelleen langattomalle verkkokortille.

Käyttöjärjestelmä?

Vähän aikaa toimisi... käynnistitkö koneesi tämän aika välillä uudelleen?

Jos laitat koneesi vain WLAN verkkoon, toimiiko se sitten? Eihän reititin ole sillattu verkkoon?
USB-modeemilla tarkoitan USB-liitäntään laitettavaa tikkua, jolla saa muodostettua WLAN-yhteydessä. Tässä tapauksessa laite on D-Link DWA-125 Wireless N150 USB Adapter. Se siis toimi alussa ihan hyvin, mutta vaihdoin sen langattomaan verkkokorttiin, koska signaali oli aika heikko. Verkkokorttini on nyt siis Asus PCE-N15.

Kyllä näin, muilla laitteilla paitsi tietokoneellani saan yhteyden Zyxel-modeemiin, valojen perusteellakin näyttää toimivan normaalisti. Ehkä hetkeksi saan yhteyden tietokoneellakin, mutta sitten yhteys aina katkeaa. Langaton verkko siis näkyy kyllä tietokoneellakin, muistaakseni ei tule mitään erikoista virheilmoitusta, yhteyden muodostus ei vain onnistu.

Olen resetoinut modeemin useampaan otteeseen, mutta se ei auta. Pääsen kyllä Ethernet-kaapelilla käsiksi modeemin hallintapaneeliin tietokoneellakin, mutta en muuten. Tarkistin sieltä että asetukset sekä verkkokortilla ja modeemilla pitäisi olla samat, esimerkiksi yhteyden käyttämä kanava.



Marko- kirjoitti:
Hei Pulkta-23,

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Eli tilanne on nyt se että muut laitteet, paitsi tuo tietokoneesi, saa muodostettua langattomasti yhteyden modeemiin? Löytääkö tietokone oman langattoman verkkosi listalta? Jos yrität yhdistää siihen, niin tuleeko siinä kohtaa jokin virheilmoitus? Jos tulee, niin mikä? Jos kuitenkin saat muodostettua langattoman yhteyden modeemille, niin pääsetkö koneella modeemin hallintapaneeliin käsiksi?

Kokeilitko että toimiiko yhteys, jos kytket koneen ethernet kaapelilla modeemiin.

Tarkoitatko USB-modeemilla, että testasit yhteyttä 3G/4G mokkulalla?

On tehty monta kertaa ja resetoitu myös, asetukset tarkistettu että on samat sekä modeemissa/reitittimessä että verkkokortissa.

Ei ole yhdistetty mihinkään. MAC-osoitteiden suodatus ei ole tietääkseni käytössä. En pysty nyt tarkistamaan.

Kone saattaa ihan hetkeksi yhdistää wlaniin, mutta yhteys katkeaa samantien. Muuta verkkoa nyt tosiaan ei olekaan käytössä.

Ajureiden uudelleenasennusta en ole vielä kokeillut. Käyttis on Windows 7 Pro N.

Välillä oon käynnistänyt koneen uudelleen, välillä se on ollut vain lepotilassa. Siltauksia en ole tehnyt, kun en oikein niitä tunne.

Saattaa olla ihan fyysinen vika verkkokortissakin, niitä on ilmeisesti aika monilla ollut tai sitten jotain ajureissa/asetuksissa.

olkitu kirjoitti:
Käynnistä modeemi/reititin uudelleen... kaikken paras ratkaisu. Vikailmoitus kertoo paljon...


Windowssin Verkko- ja jakaamisen keskuksessa näkyy aina minne verkkoon on yhdistetty tai onko edes yhdistetty,

Eihän sinulla ole MAC osoitteiden suodatusta... tällöin auttaa resetointi (jos ei yhdistä ollenkaan)

Yhdistääko kone ollenkaan WLAN verkkoon?

Asenna ajurit uudelleen langattomalle verkkokortille.

Käyttöjärjestelmä?

Vähän aikaa toimisi... käynnistitkö koneesi tämän aika välillä uudelleen?

Jos laitat koneesi vain WLAN verkkoon, toimiiko se sitten? Eihän reititin ole sillattu verkkoon?

Kokeile asentaa ajurit uudelleen ainakin ensin. Valmistajan sivuila löytyy ajurit
Ajureiden uudelleenasennuskaan ei auttanut, sain kyllä toimimaan hetkeksi, mutta yhteys aina katkesi vähän ajan päästä. Nyt ei taas wlan toimi ollenkaan, siis tietokoneella.

olkitu kirjoitti:
Kokeile asentaa ajurit uudelleen ainakin ensin. Valmistajan sivuila löytyy ajurit

Olen nyt lisännyt asiakasnumeroni.

Tämä on vieläkin aika mysteeri juttu. Voihan olla että verkkokortissani on vikaa, mutta alussa yhteys toimi suorastaan loistavasti.

Marko- kirjoitti:
Hei Pulkta-23,

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Eli tilanne on nyt se että muut laitteet, paitsi tuo tietokoneesi, saa muodostettua langattomasti yhteyden modeemiin? Löytääkö tietokone oman langattoman verkkosi listalta? Jos yrität yhdistää siihen, niin tuleeko siinä kohtaa jokin virheilmoitus? Jos tulee, niin mikä? Jos kuitenkin saat muodostettua langattoman yhteyden modeemille, niin pääsetkö koneella modeemin hallintapaneeliin käsiksi?

Kokeilitko että toimiiko yhteys, jos kytket koneen ethernet kaapelilla modeemiin.

Tarkoitatko USB-modeemilla, että testasit yhteyttä 3G/4G mokkulalla?

Nyt siis tietokone ei löydä yhtään WLAN verkkoa? Eli ei pysty edes yhdistämään ja tulisi teksti "Tuntematon Verkko"?
Löytää kyllä muiden käyttäjien verkkoja, mutta ei omaani. Kokeilin asennusta ihan Windowsin omilla ajureilla, ei siis Asuksen, mutta ei sekään auta.

olkitu kirjoitti:
Nyt siis tietokone ei löydä yhtään WLAN verkkoa? Eli ei pysty edes yhdistämään ja tulisi teksti "Tuntematon Verkko"?

Sitten vika on jo omassasi verkossa, eli reitittimessäsi
Mikä palomuuri koneellasi on käytössä?
JoSi kirjoitti:
Mikä palomuuri koneellasi on käytössä?


Sammuta palomuuri väliaikaisesti... toi toki hyvä pointti :D

Kokeile kiinteillä IP-osoitteilla jos tiedät mikä verkkosi osoite
Tämä näyttää hautautuneen tänne jonnekin, kun Pulkta-23:a ei ole näkynyt langoilla.

Minua ei varsinaisesti kiinnostanut, onko palomuuri päällä vai ei... koska sillä ei ollut mitään tekemistä esittämäni kysymyksen kanssa.

Tietyn palomuurin kanssa tuon verkkokortin ajureiden asennuksessa on ongelmaa, ja ne tiedot löydät sieltä valmistajan sivuilta. Varmaan ajuritkin latailit sieltä, joten olet asian tiedostanutkin ja siitä ei varmaankaan ollut kyse.

Kunhan kysyin...

Vastaa