Skip to main content
Minulla on ollut parin viikon ajan ongelma Sonera Tietoturvan kanssa. Ongelmat alkoivat siitä, kun windowsin suojausvaroitus ilmoitti, että virustorjunta ei ole käytössä ja näytön oikeassa alakulmassa oli ilmoitus, että Soneran tietoturvan 8.xx versio on poistettu käytöstä.

Soitin asiakaspalveluunne ja sitä kautta tilasin Kokonaisturvaan. Latasin sen Soneran nettisivuilta ja kaikkien tökkimisten jälkeen käytin F-Securen ohjelmien poistotyökalua ja asensin Tietoturvan uudestaan. Tein nämä toimenpiteet kahdesti.

Ongelmat jatkuvat edelleen. Firefox tai IE kaatuu aina parin minuutin käytön jälkeen, tai sitten koko kone menee täysin jumiin, jolloin ei auta muu kuin ottaa virrat pois. Välillä tulee myös microsoft visual c++ runtime library error -herjoja. Messenger kuitenkin toimii, eli nettiyhteydessä ei ole vikaa. Ajoittain windowsin suojausvaroitukset ilmoittavat, ettei virustorjunta ole päällä ja näytön oikeassa alakulmassa Tietoturvan logon päällä on rasti ja tulee ilmoitus, että versio 9.01 on poistettu käytöstä.

Tietoturvan manuaalista haittaohjelmatarkistusta ei myöskään pysty tekemään, valikosta ei tapahdu mitään.

Olen tehnyt F-Securen sivuilta löytyvän Online skannaus-tarkistuksen, eikä koneeltani ole löytynyt mitään virusta, joka aiheuttaisi nämä ongelmat.

Käytössäni on Windows XP.

Mikä ratkaisuksi? Netin käyttö tällä hetkellä on täysin mahdotonta.
Minullakin on ollut hyvin samankaltaisia ongelmia. Ohessa oma kuvaukseni vaikeuksista:

Olen käyttänyt Soneran Tietoturvaa eri tietokoneissa vuosien ajan ilman suurempia ongelmia, mutta päivittäessäni kannettavan tietokoneeni (Windows XP MCE SP2, 1 Gt, 160 Gt) noin viikko sitten Tietoturvan uusimpaan versioon (9.01) tilanne muuttui.

Ensiksi huomasin, että Tietoturvaan liittyvät prosessit veivät noin 15 sekunnin välein yli 50 prosenttia koneen tehosta. Huolimatta siitä, käynnistinkö ohjelmia vai en, runsaan puolen tunnin kuluttua koneen avaamisesta Tietoturvaan tuli toimintahäiriö, tietokone jäätyi toimintakelvottomaksi ja tilanteeseen auttoi vain fyysisestä virtanapista sammuttaminen.

Kun käynnistin minkä tahansa ohjelman, käyttöjärjestelmä herjasi sovellusvirheellä ja sovelluksen alustuksen epäonnistumisella. Jos ohjelma käynnistyi, se kaatui hyvin pian. Edellä mainitsemani 15 sekunnin sykli määräsi herjaamisen ja kaatumisen. Muutaman kerran myös Visual C++ Runtime Library herjasi tekstillä: This application has requested the Runtime library to terminate it in an unusual way.

Tarkistin tietokoneeni pöpöjen varalta usealla eri työkalulla, mutta viruksia tai muita haittaohjelmia ei löytynyt. Kokeilin säätää Tietoturvan asetuksia ottamalla esim. Deepguardin pois päältä, mutta sekään ei auttanut. Tietoturva näytti lataavan päivityksiä jatkuvasti, mutta ohjelman mukaan kaikki oli kunnossa vaikka manuaalista haittaohjelmatarkistusta ei pystynyt tekemään. Suojaus oli toimistotasolla.

Lopulta palautin tietokoneeni kaksi viikkoa aikaisempaan ajankohtaan, Tietoturvan edellinen versio käynnistyi ja kaikki ongelmat katosivat. Haittaohjelmia ei löytynyt palautuksen jälkeen. En ole vielä yrittänyt asentaa uusinta Tietoturvaa uudelleen tärkeiden työtehtävien vuoksi, mutta jos samat ongelmat uusiutuvat, täytyy keksiä jotain uutta.
Vaikuttaa täsmälleen samalta ongelmalta kuin minulla.
Jos uudelleenasennuskaan ja poistotyökalun ajaminen eivät ongelmaa ratkaise ja tietokone vastaa ohjelman laitevaatimuksia, kannattaa palvelusta tehdä vikailmoitus esimerkiksi Omien sivujen vikalomakkeen kautta. Ongelma voidaan tarvittaessa siirtää F-Securelle tutkittavaksi.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa