Laajakaistaliittymässäni on ilmennyt maaliskuun aikana outoja vikoja. Osoitteet jotka ovat ennen toimineet moitteetta (esim. youtube.com tai google.fi) lakkasivat toimimasta. Esim. Google antaa seuraavanlaisen viestin:
Yhteyden muodostus epäonnistui
Yhteyden muodostus osoitteeseen google.fi epäonnistui.
* Sivusto voi olla väliaikaisesti saavuttamattomissa tai kovan rasituksen
alaisena. Yritä hetken kuluttua uudestaan.
* Jos mitkään sivustot eivät toimi, tarkista tietokoneen
verkkoasetukset.
* Jos tietokone tai verkko on suojattu palomuurilla tai välityspalvelin on
käytössä, tarkista että Firefoxin verkkoyhteyttä ei estetä.
En ole muuttanut sivujen asetuksia tai muuta, olen vain päivittänyt selaimeni Firefox 3.6.2-versioon. Käyttöjärjestelmänä on OSX 10.6.2. Käytän Firefoxissa AdBlockia sekä NoScriptiä, eikä sivujen löytymiseen vaikuttanut niiden mahdolline käyttö tai poisotto. Vika ei näytä olevan selaimessa tai sen asetuksissa, sillä Safari kohtaa samat ongelmat samojen sivujen kanssa. Kone näyttää WLAN-verkkoyhteyden toimivan normaalisti, ja päällisinpuolin modeemikin näyttää siltä kuin pitäisi (oikeat valot ainakin palavat). WLANilla tai piuhalla ei näytä olevan eroa, sivuja ei löydy vaikka kone olisi johdon päässä. Liittymä toimii periaatteessa noita muutamia sivustoja lukuunottamatta ilman ongelmia, suurin osa käyttämistäni sivustoista toimii normaalisti (esim. HS.fi tai yle.fi).
Ongelma poistuu joissain tapauksia web-proxyä käyttämällä. Esim. Flickr toimii tällä hetkellä proxyn kautta, mutta suoraa osoitetta Firefox tai Safari eivät kumpikaan löydä. Kaikki sivustot, kuten Youtube eivät toimi edes proxyn läpi.
Olen kyllä tästä kaikesta ymmälläni. Miten pääsen ongelmasta eroon?
Sivu 1 / 1
Ai niin, liittymä sijaitsee Tampereen Hyhkyssä, pitäisi olla 8/1 mutta Soneran oman nopeustestin mennään varsin verkkaisella 3.51/0.61-tahdilla. Noin alhainen nopeuskin herättää kysymyksiä (lähinnä sen puitteissa että miksi Sonera velottaa minulta 8Mbn liittymästä vaikka jäädään alle puoleen luvatusta vauhdista), vaikka ei sinällää perussurffausta haittaakaan.
En viitsi avata uutta omaa kysymystani, sillä uskon, että samasta ongelmasta on kyse täälläkin. Suurin osa nettisivuista toimii täysin moitteettomasti, mutta Youtube-palvelu on nyt useiden päivien ajan ollut hyvin ongelmallinen. Etusivu aukeaa moitteettomasti, videoiden hakut toimii, mutta suurinta osaa videoista se ei aukaise ollenkaan.
"Siirretään dataa osoitteesta s.ytimg.com..." jää alapalkkiin ja on sitten siirtävinään tuntikaupalla aukaisematta kuitenkaan itse videota. Hämmästyttävää on se, että muutamat videot toimivat ihan normaalisti ja esimerkiksi facebookissa yms. olevien linkkien kautta videot pelittävät kyllä.
Samanlaista ongelmaa on esiintynyt muillakin lähipiirissä ja sitten joillakin youtube toimii ihan moitteetta.
"Siirretään dataa osoitteesta s.ytimg.com..." jää alapalkkiin ja on sitten siirtävinään tuntikaupalla aukaisematta kuitenkaan itse videota. Hämmästyttävää on se, että muutamat videot toimivat ihan normaalisti ja esimerkiksi facebookissa yms. olevien linkkien kautta videot pelittävät kyllä.
Samanlaista ongelmaa on esiintynyt muillakin lähipiirissä ja sitten joillakin youtube toimii ihan moitteetta.
tbo: YouTube - palvelun suhteen oli aikaisemmin ongelmaa, mutta sen pitäisi olla ohi. Google-sivuston kanssa ei ongelmaa ole ollut.
Voit tarkistaa traceroutea käyttämällä mihin tietokoneeltasi lähetetyt testipaketit jäävät google.com tai youtube.com osoitteisiin yhteyttä otettaessa. Ellei tracerouten käyttäminen Macissa ole tuttua ja et pysy ohjeita Googlella etsimään, on tässä yksi aiheeseen liittyvä ohje googletuksen tuloksena.
Jos korjaat asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin, voin tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan. Nyt tiedoissasi oleva asiakasnumero on liian lyhyt. Asiakasnumero löytyy laskusta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Voit tarkistaa traceroutea käyttämällä mihin tietokoneeltasi lähetetyt testipaketit jäävät google.com tai youtube.com osoitteisiin yhteyttä otettaessa. Ellei tracerouten käyttäminen Macissa ole tuttua ja et pysy ohjeita Googlella etsimään, on tässä yksi aiheeseen liittyvä ohje googletuksen tuloksena.
Jos korjaat asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin, voin tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan. Nyt tiedoissasi oleva asiakasnumero on liian lyhyt. Asiakasnumero löytyy laskusta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Traceroute kertoi muunmuassa seuraavaa:
...ja niin edelleen, googlenkin kohdalla ilmeni sama puute: No route to host. Ongelma ei koske pelkästään googlea tai youtubea tai googlen saitteja ylipäänsä (Flickr, blogspot, gmail, googlemaps tai mikä osoite tahansa joka päättyy .google.com), satunnaisesti eteen tulee muitakin sivuja joita minun internetistäni ei löydy. NÄmä muut ovat harvinaisempia, mutta niitä tulee aina silloin tällöin. Ja sori, asiakasnumeroani en pysty laskustani tarkistamaan, sellaisen pikkudetaljin kun te olette sähköpostilaskusta jättäneet pois - profiilissani näkyvä asiakasnumero on viimeisimmän laskuni numero.
traceroute: Warning: youtube.com has multiple addresses; using 74.125.127.100
traceroute to youtube.com (74.125.127.100), 64 hops max, 52 byte packets
traceroute: sendto: No route to host
1 traceroute: wrote youtube.com 52 chars, ret=-1
*traceroute: sendto: No route to host
traceroute: wrote youtube.com 52 chars, ret=-1
*traceroute: sendto: No route to host
traceroute: wrote youtube.com 52 chars, ret=-1
*
...ja niin edelleen, googlenkin kohdalla ilmeni sama puute: No route to host. Ongelma ei koske pelkästään googlea tai youtubea tai googlen saitteja ylipäänsä (Flickr, blogspot, gmail, googlemaps tai mikä osoite tahansa joka päättyy .google.com), satunnaisesti eteen tulee muitakin sivuja joita minun internetistäni ei löydy. NÄmä muut ovat harvinaisempia, mutta niitä tulee aina silloin tällöin. Ja sori, asiakasnumeroani en pysty laskustani tarkistamaan, sellaisen pikkudetaljin kun te olette sähköpostilaskusta jättäneet pois - profiilissani näkyvä asiakasnumero on viimeisimmän laskuni numero.
Sähköpostilaskun mukana tulee liitetiedostona PDF-liite, josta näet laskun paperilaskun kaltaisena. Myös Omien sivujen Laskuarkistosta löytyy kuluttaja-asiakkaan asiakasnumero. Antamallasi laskun numerolla tosin löytyi Tampereella oleva ADSL-liittymä, sen puolesta asia on OK.
Sitten varsinaiseen ongelmaan: mukaan liittämäsi traceroute-listauksen perusteella näyttää siltä, URL-osoite kääntyy IP-osoitteeksi, mutta testipaketit eivät etene mihinkään, eivät edes ensimmäiselle reitittimelle.
Onko käytössä lähiverkon reititin, joko erillinen laite tai ADSL-modeemin yhteydessä?
Tietokoneen varkkosovittimen IP-osoiteen ja DNS-palvelimien osoitteiden haku kannattaa pitää automaattisena, ellei ole erityistä syytä määrittää itse kiinteät sisäverkon IP-asetukset. Sonera verkosta julkisen IP-osoitteen hakevan verkkosovittimen tulee käyttää DHCP:tä eli kiinteää IP-osoitetta ei sille laitteelle saa laittaa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sitten varsinaiseen ongelmaan: mukaan liittämäsi traceroute-listauksen perusteella näyttää siltä, URL-osoite kääntyy IP-osoitteeksi, mutta testipaketit eivät etene mihinkään, eivät edes ensimmäiselle reitittimelle.
Onko käytössä lähiverkon reititin, joko erillinen laite tai ADSL-modeemin yhteydessä?
Tietokoneen varkkosovittimen IP-osoiteen ja DNS-palvelimien osoitteiden haku kannattaa pitää automaattisena, ellei ole erityistä syytä määrittää itse kiinteät sisäverkon IP-asetukset. Sonera verkosta julkisen IP-osoitteen hakevan verkkosovittimen tulee käyttää DHCP:tä eli kiinteää IP-osoitetta ei sille laitteelle saa laittaa.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.