Skip to main content
Hei!
Sain jostakin syystä paperilaskun, josta luonnollisestikin veloitetaan 2.90 e. Asiasta ilmoitettiin tekstiviestillä "Lasku toimitetaan valitsemallasi tavalla lähipäivinä." En vain sanomaa tuolloin ymmärtänyt, koska en ymmärrä mitähän olen valinnut, missä ja koska?

En muista mihinkään sopimukseen panneeni ruksia kohtaan: "Kyllä, haluan paperilaskun ja maksaa siitä kuukausittan liki kolme euroa." Varsinkin, kun nettipankista tarkistettuani, olen tehnyt TeliaSoneran kanssa e-laskusopimuksen 23.9.2013...Vai pitääkö sopimus uudistaa kuukausittain?

Mistähän idea paperilaskun lähettämiseen on lähtenyt? Jos nyt kuitenkin velottaisitte e-laskusopimuksen mukaisesti matkapuhelinlaskut sähköisesti ja lopettaisitte paperilaskujen ja niiden perättömien toimitusmaksujen perinnän.
Hei liitpe!

Oletko aikaisemmin saanut laskut E-laskuna?

Voit omien sivujen kautta valita sähköpostilaskutuksen, mutta E-laskutus on pankin palvelu.
Aikaisemmin on mennyt suoraveloituksena. Koska suoraveloitus palveluna päättyi vuoden vaihteessa, olen tehnyt jo hyvissä ajoin e-laskusopimuksen. Mitä tässä nyt on jätetty tekemättä minun ja pankin tai pankin ja Soneran välillä, kun homma ei pelaa? En todellakaan halua nyt, enkä jatkossa maksaa rangaistusmaksuja lisäksi siitä, että minun pitää muutenkin maksaa teille.
Muuttaako sähköpostilaskutus asiaa? Jota ei pysty mistään valitsemaan, eikä laskujakaan muuten missään näy ->

Mitkä ihmeen "Omat sivu" minulla on käytössä, kun sivusto ilmoittaa tiettyjen palveluiden kohdalla (sisäänkirjautumisen jälkeen): "Kirjaudu Omille Sivuille Sonera Tunnuksella." No, juurihan minä olen kirjautunut, mutta ilmeisesti kuitenkaan en...? On kyllä hieno systeemi. Varmaankin maksettu ominaisuus. Onko minulla siis kahdet käyttäjätunnukset Omille Sivuille: toiset kivaa katselukokemusta ja toiset hallinnointia varten?
Hei liitpe!

Koska E-laskutus on verkkopankin omat laskutuspalvelu, se ei osaa herjata mikäli täytät tiedot sinne väärin, mikäli haluat E-laskun käyttöön niin tietääkseni sinun täytyy irtisanoa ensiksi suoraveloitus ja tämän jälkeen vasta täyttää E-laskutuksen tiedot.

Ohjeet E-laskun kytkentään löydät täältä täältä.

Sähköpostilaskutus on taas meidän palvelu jolloin saat laskut sähköpostiisi ja halutessasi muistutuksen viestillä puhelimeen, tämän palvelun voit kytkeä Omien sivujen tai asiakaspalvelun kautta.

Kyllä Omille Sivuille on tarkoituksella eri käyttäjätunnuksia, mikäli kirjaudut matkapuhelinnumerollasi tai laajakaistatunnuksellasi, nämä tunnukset ovat käyttäjätason tunnuksia jolla et pääse hallinnoimaan kaikkia palvelujasi. Palveluiden omistajaa varten on Sonera Tunnus jonka voit itse luoda verkkopankkitunnuksilla ja tällä saat täydet käyttöoikeudet, sekä pääset hallinnoimaan kaikkia palvelujasi.

Sehän olisikin hullunkurista jos esim. alaikäinen käyttäjä ja saisi suoraa täydet oikeudet Omille Sivuille, eli esimerkiksi tästä syystä on kahden tasoisia tunnuksia. Nyt käyttäjä pääsee kumminkin tarkastamaan saldoaan yms.
Okei. Ilmeisesti e-laskupalvelun tekovaiheessa on ollut jotain epämääräisyyksiä. Kävin tekemässä sen uudelleen laskussa olleilla tiedoilla. Katsotaan nyt sitten, miten seuraavan laskun kanssa käy...
Kiitos vastauksestasi myös käyttäjätunnuksiin liittyen. Asia tuli selväksi ja oli ihan järkeenkäypä.
.
Ilmeisesti, jos solmii sen e-laskupalvelun pankin sivuilla, niin erillistä esim. sähköpostilaskua ei kannata enää Soneran sivuilla tehdä? Taitaa sotkeutua palvelut keskenään, siis ovat toisensa kumoavat?
liitpe kirjoitti:

Ilmeisesti, jos solmii sen e-laskupalvelun pankin sivuilla, niin erillistä esim. sähköpostilaskua ei kannata enää Soneran sivuilla tehdä? Taitaa sotkeutua palvelut keskenään, siis ovat toisensa kumoavat?


E-lasku on sotkuinen juttu. Eri pankeilla on vähän erilaiset systeemit. Kuitenkin tekemällä e-laskuvaltuutuksen Sonera saa tiedon miltä tililtä laskut saa veloittaa.
Pankkisi kanssa sovit, veloitetaanko lasku automaattisesti tililtä vai onko sinun käytävä se verkkopankissa hyväksymässä. Yleensä pankeilla on maksulliset tai ilmaiset ilmoitukset kännykkään tai sähköpostiin laskun saapumisesta, että tietää mennä verkkopankkiin laskua katsomaan. Varsinaista laskua ei sinulle itsellesi lähetetä vaan lasku on nähtävissä verkkopankissa.

Ymmärtääkseni e-laskun lisäksi voit Soneralla laittaa sähköpostilaskun. Se ei mitätöi e-laskua, vaan lähettää kustakin laskusta sähköpostiisi ja halutessasi matkapuhelimeen ilmoituksen, mistä voit netissä käydä muuallakin kuin verkkopankissa laskun katsomassa. Pankkien e-laskun näyttämistavoissa voi olla eroja, mutta ainakin Soneran linkissä lasku on selkeästi kuin "Omien Sivujen" laskuarkistossa ja sen voi itselleen tallettaa tai paperille tulostaa. Sonera siis tarjoaa sähköpostilaskussa ilmaisen vaihtoehdon pankin laskunsaapumisilmoitukselle. (Omaa kokemusta sähköpostilaskusta e-laskun kanssa ja sen mahdollisista hankaluuksista minulla ei ole.)

Vastaa