Skip to main content
Hyvä asiakkaamme, kesä ja ukkoset ovat taas täällä. Muistathan irrottaa laajakaistamodeemisi laitevikojen välttämiseksi sähkö- ja puhelinverkosta aina kun et sitä käytä.

Yllätyksiltä vältyt parhaiten irroittamalla laitteet verkosta myös yön ajaksi jos ukkonen tulee yllättäen. Niin ikään lyhyen tai pitkän reissun ajaksi laitteet on hyvä kytkeä irti verkosta vaikka ukkosta ei olisikaan sääennusteen mukaan tiedossa.

Lämmintä ja aurinkoista kesää toivottaen

Soneran Vikapalvelu
Koskeeko myös jos on 3G modeemi reitittimessä sähköpistokkeessa?
Hei museomies,

Koskee toki myös kaikkia muita sähköverkkoon liitettyjä laitteita 🙂
Alla vielä pari hyödyllistä linkkiä ukkosten seurantaan!

Ukkosvaroitukset: http://www.myrskyvaroitus.com/

Salamapaikannin: http://saa.aina.fi/lightning/ukkonen.htm
Aikanaan taajama-alueen ulkopuolella asuneena ja sittemmin kaupunkialueelle muuttaneena tämä asia kiinnosti muutama vuosi sitten siinä määrin, että tiedustelin ukkosen sähkö-, kaapeli-, puhelin-, tai valokuituverkkoon aiheuttaman jännitepiikin riskin todennäköisyyttä alueella, jossa em. linjat kulkevat maan alla.

Sähköyhtiöstä todettiin että täsmällistä vastausta asiaan ei voi antaa, maakaapeleiden kohdalla todennäköisyys on huomattavan pieni, mutta silti olemassa. Heillä ei ole verkossa jännitemittareita jotka antaisivat tietoa verkossa esiintyvistä jännitepiikeistä.

Paikallinen puhelin- ja kaapeliverkoista vastaava yhtiö ei osannut arvioida em. verkkojen kautta tulevien jännitepiikkien riskiä, he kehoittivat kysymään asiaa omalta vakuutusyhtiöltä.

Vakuutusyhtiöllä ei taas ole alueittain ja vahingon mukaan eriteltyjä tilastoja, ei ainakaan julkiseen käyttöön.

Isännöitsijältä kysyin onko taloyhtiömme jakohuoneessa vielä yhteys puhelinverkkoon ja mikä mahtaa olla riski saada puhelinpistokkeesta jännitepiikki joko vanhan puhelinverkon tai uuden valokuituverkon kautta. Hän sanoi tiedustelleensa asiaa Soneralta, saamatta siihen toistaiseksi vastausta. Hän lupasi palata asiaan vastauksen saatuaan. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Osaako joku Soneran puolelta vastata tähän asiaan?

Näyttää vähän siltä, että tarkkaa tietoa siitä, miten yleisiä jännitepiikit ja niiden aiheuttamat laitevauriot ovat kaupunkialueella, ei oikein ole tavallisen kuluttajan saatavilla. Tältä osin ollaan sitten valistuneiden näkemysten, kokemusten ja ohjeiden varassa. Eihän tuo piuhojen irti ottaminen varmaan pahaa tee kaupunkialueellakaan jos haluaa pelata varman päälle.
Haluaisin tehdä vikailmoituksen kiinteästä laajakaistastayhteydestäni. Omilla sivuilla pyörii vain ohjeita ja pyydetään tekemään vikailmoitus omilta sivuilta, joilla jo olen. Vikailmoituksen lähetyspaikkaa vain ei löydy mistään. Ena haluaisi soittaa puhelimella Soneralle. Täytyy kai mennä Sonera myymälään tai irtisanoa koko kinteä yhteys.
rn1 kirjoitti:
Haluaisin tehdä vikailmoituksen kiinteästä laajakaistastayhteydestäni. Omilla sivuilla pyörii vain ohjeita ja pyydetään tekemään vikailmoitus omilta sivuilta, joilla jo olen. Vikailmoituksen lähetyspaikkaa vain ei löydy mistään. Ena haluaisi soittaa puhelimella Soneralle. Täytyy kai mennä Sonera myymälään tai irtisanoa koko kinteä yhteys.


Ei kannata Soneran Myymälässä irtisanoa koska ainakin olen huomannut että ei se palautteiden takia ole onnistunut.

Olethan kokellut Omilta Sivuilta täältä:

Palvelupyyntö -> ADSL ja Valokuidun Vikailmoitukset ?

Vastaa