Skip to main content
Puhelinmyyjä tarjosi minulle nopeuden nostoa 1 MB:stä 24 MB:hen erikoishintaan, mutta sopimus on 18 kuukautta. Sain asiasta tilausvahvistuksen. Kysyin vielä myyjältä, soveltuuko modemini (Telewell TW-EA501) uuteen nopeuteen ja hän vastasi sen sopivan.
Vanha megabitin nopeus on toiminut 5 vuotta moitteettomasti. lukuunottamatta yleisiä koko kaupunkia koskevia katkoja noin kerran vuodessa.

Nyt on uusi nopeus kolmatta päivää käytössä. Internet-yhteys katkesi kahtena ensimmäisenä päivänä muutaman kerran päivässä. Palasi, kun otin modemin virtajohdon irti kymmeneksi sekunniksi. Nyt kolmantena päivänä yhteys kestää noin 3 ruutua kerrallaan. Soitin tekniseen tukeen ja sieltä katsottiin, että ADSL-yhteys modeemiin toimii lähes 20 megabitillä. Eli yhteysongelma onkin modemin ja koneeni välillä. Pitäisi päivittää vanhan modemin bios ja ohjelmat eli on asiantuntijahommia tai mennä ostamaan uusi modemi tai vika onkin sitten 4 vuotta vanhassa HP-läppärissäni, joka tapauksessa Sonera ei vastaa siitä, että uusi yhteys onkin minulle käyttökelvoton.

Tekninen tuki sanoi, etten voi palata vanhaan sopimukseeni, koska uusi sitoo minua 18 kuukautta.

Enkö todellakaan saa Soneralta sitä vanhaa 1 MBitin nopeutta takaisin, joka toimii, vaan minun ostettava uudet laitteet, jotta MAHDOLLISESTI saan tuon uuden nopeuden käyttööni? Sonerahan ei takaa, että pääsen nettiin edes uusien laitteiden oston jälkeen. Vastaavantasoinen läppäri maksaa toistatuhatta euroa.
TeleWellin mukaan kaikki TW-EA501 - versiot toimivat ADSL 2+ yhteydellä ja tähän tietoon myyjänkin on luottaminen.

Jos jumittunut yhteys palautuu aina ADSL-modeemin virrat sammuttamalla ja käynnistämällä se uudelleen, pidän epätodennäköisenä sitä että vika olisi tietokoneessasi. TeleWellin sivuilla on vaihe vaiheelta opastavat ohjeet TW-EA501 päivitykseen eli kannattaa katsoa se asia läpi ennen mahdollista uuden modeemin hankintaa.

Laajakaistaliittymän määräaikaisen sopimuksen aikana nopeuden laskua ei voi tehdä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
TeleWellin mukaan kaikki TW-EA501 - versiot toimivat ADSL 2+ yhteydellä ja tähän tietoon myyjänkin on luottaminen.

Jos jumittunut yhteys palautuu aina ADSL-modeemin virrat sammuttamalla ja käynnistämällä se uudelleen, pidän epätodennäköisenä sitä että vika olisi tietokoneessasi. TeleWellin sivuilla on vaihe vaiheelta opastavat ohjeet TW-EA501 päivitykseen eli kannattaa katsoa se asia läpi ennen mahdollista uuden modeemin hankintaa.

Laajakaistaliittymän määräaikaisen sopimuksen aikana nopeuden laskua ei voi tehdä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Jaa mutta ymmärtääkseni tekninen tuki on tähän mennessä voinut laskea kättelynopeutta ilmaiseksi varmistaakseen yhteyden varman ja katkottoman toiminnan. Eikö tätä mahdollisuutta enää olekaan??
Asiakas tietysti maksaa nimellisnopeuden mukaan eli 24M. Sopimushan muutenkin lupaa vain 8M nopeuden toteutumista.
Sonera sanoo, että minun pitää päivittää heidän toimittamansa ADSL-modemi: Kas tässä ohjeet siihen:
_____________________________________________________________________
TW-EA501 versio 1 PÄIVITYSOHJE

* Laitteen bios päivitetään hallintaohjelmassa www-selaimen kautta
* Laite päivitetään Ethernet-yhteyden kautta.
* www-selaimessa ei saa olla proxy-asetus päällä
* Palomuuriohjelmistot pitää olla tietokoneesta pois päältä päivityksen ajan
* Muutetaan verkkokortin IP-tiedot kiinteiksi päivityksen ajaksi, kts. ohje
* Kun IP-tiedot on muutettu, avataan laitteen hallintaohjelma osoitteessa 192.168.0.254
* Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana admin, admin

Vaihe 1: Palautetaan laite tehdasasetuksille
* Laite palautetaan tehdasasetuksille ennen päivittämistä painamalla laitteen pohjassa olevaa reset-painiketta n. 12 sekunttia
* Odotetaan, että laite käynnistyy uudelleen

Vaihe 2: Päivitetään bioskoodi
* Mennään uudelleen kohtaan maintenance / firmware (kuva)
* Klikataan browse-painiketta ja haetaan oikea bioskoodi (ras) sieltä kansiosta, johon se on imuroitu
* Tämän jälkeen painetaan upload-painiketta
* Päivitys käynnistyy
* Ruudulle ilmestyy varoitusteksti, että laitetta ei saa sammuttaa päivityksen aikana
* Odotetaan, että päivitys menee loppuun ja laite käynnistyy uudelleen. (n. kaksi - kolme minuuttia)
* Päivitys on mennyt onnistuneesti läpi, kun ruudulle ilmestyy uudelleen hallintaankirjautumis-ikkuna. Kirjaudutaan hallintaan sisään

* Tämän jälkeen pitää laitteelle vielä ajaa tehdasasetukset

Vaihe 3: Palautetaan laite tehdasasetuksille
* Laite palautetaan tehdasasetuksille ennen päivittämistä painamalla laitteen pohjassa olevaa reset-painiketta n. 12 sekuntia.
_______________________________________________________________________

Minä olen elättänyt itseni ja perheeni vuodesta 1966 alkaen atk-alan töissä. Mutta en minä silti osaa päivittää modemin biosia ja ohjelmistoa.

Kuinka moni Soneran sadoista tuhansista asiakkaista osaa sen tehdä käyttäen ylläolevia ohjeita?

Taitaa käydä niin, että tapaamme oikeudessa Soneran kanssa sopimusrikkomuksesta ja sillä välin vaihdan operaattoria kaikkiin Soneran palveluihin. Nettitikku minulla on onneksi Saunalahdesta, joten ihan ilman nettiä minun ei tarvitse olla.

________________________________________________________________

Ja p**kele, yhteys katkesi taas tätäkin kirjoitetessa!!!!!!!!!!!!!!!
Kun yhteys on katkennut liittymässäsi, täytyykö modeemi aina käynnistää uudelleen, jotta yhteys palautuu vai onko yhteys palautunut automaattisesti toimintaan yhteyden katkeamiseen jälkeen?

Entä oletko huomannut, sammuuko modeemin ADSL-valo kun yhteys on katkennut?

Jos yhteys vaatii aina modeemin uudelleen käynnistämisen, jotta yhteys palautuu toimintaan, on mahdollista, että ongelma rajoittuu modeemiisi. Yksi vaihtoehto asian selvittämisessä on kuitenkin se, että yhteyttä testattaisiin vielä toisella ADSL 2+ -ominaisuutta tukevalla modeemilla, jos esimerkiksi jollain tuttavallasi on tällainen modeemi käytössä, jota voisi väliaikaisesti lainata. Näin voi rajoittaa, jääkö ongelma todella ADSL-modeemiisi.

Telewell -laitevalmistajan sivuilta löytyi tämä päivitysohjesivu, joka koskee sivun tietojen mukaan Telewell TWea501 versio 1 -laitetta (modeemisi tarkka versio kannattaa vielä tarkistaa, jotta noudatetaan oikeata ohjetta). Tämä ohje vaikutti tarkemmalta kuin viestissäsi mukana oleva ohje.

Tarvittaessa saat apua modeemin ohjelmiston päivittämiseen, esimerkiksi Helpson -tukipalvelun kautta. Lisätietoa Helpson -tukipalvelusta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa