Skip to main content
Hei,

Nyt olen vihainen!

Ostin Nokian Lumia 620 puhelimen 11.7.2013. Heti alussa oli ongelmia, kun puhelut katkeilivat. Eli ei tullut paljoakaan puhuttua. Viestitin tänne ja asia saatiin nopeasti korjattua. Vika oli tukiasemassa. Tämän jälkeen havaitsin uuden ongelman. Vastaanottaja ei ajoittain kuullut minun puhettani ja puhelut luonnollisesti taasen epämiellyttäviä. Olin yhteydessä vikapalveluun ja toimitin puhelimen Jumbon Soneran liikkeeseen, josta olin sen ostanutkin. Elettiin syyskuun alkua. Puhelin lähetettiin takuuhuoltoon 9.9.2013.

Kolmen viikon odottelun jälkeen sain puhelimeni takaisin 30.9. Yllätys yllätys; puhelimessa oli edelleen sama vika. Soitin jälleen Soneran vikapalveluun ja kerroin tilanteen. Sieltä neuvottiin viemään puhelin taas huollettavaksi. Ystävällinen henkilö vikapalvelusta kyllä hyvitti minulle yhden kuukauden liittymän maksun, josta olen tyytyväinen. Kysyin samalla, mitä tapahtuu, jos puhelin ei vieläkään tule kuntoon. Minulle vastattiin, että sitten "saan uuden puhelimen". Uskoisin, että jos luvataan uusi puhelin, se useimmille ihmisille tarkoittaa siis aivan uutta, vielä alkuperäispaketissa olevaa laitetta. Lokakuun 2. päivänä siis taas reissu Jumboon Soneran liikkeeseen ja puhelin takuuhuoltoon.

Eilen sain tekstiviestin, että puhelin on noudettavissa. Olin ollut aamulla leikkauksessa ja sieltä suoraan sain kyydin Jumboon. Liikkeestä ilmoitettiin, että puhelin on vaihdettu uuteen, josta olin tietysti iloinen.

Mutta mutta... Selatessani puhelinta löysin lokitiedoista jotain uskomatonta. Siellä oli vastaamaton puhelu tuntemattomasta numerosta 6.3.2013. En voinut uskoa, että olin saanut käytetyn puhelimen ja vielä vanhemman kuin 11.7 ostamani puhelimen!

Koska toivuin vasta leikkauksesta enkä voinut hoitaa asiaa sen enempää eilen, soitin Soneran asiakaspalveluun, jonne kerroin nämä tapahtumat. Asiakaspalvelusta sanottiin, että tottakai minulle kuuluisi aivan uusi puhelin ja lainatakseni suoraan henkilöä, jonka kanssa keskustelin, hän piti asiaa "törkeänä" ja neuvoi minua jälleen menemään Jumbon Soneralle ja velvoittamaan heitä antamaan minulle uuden puhelimen.

Tänään kävin sitten taas liikkeessä. Sieltä sanottiin, että he eivät anna uutta puhelinta, koska keskushuolto päättää asian ja keskushuolto oli päättänyt antaa minulle käytetyn, mutta takuukorjatun laitteen. Sieltä myös ihmeteltiin, kuinka minulle oli voitu kahdesta eri paikasta (vikapalvelu ja asiakaspalvelu) luvata uusi puhelin. Myyjä "oli pahoillaan", mutta se ei tässä nyt juurikaan lohduta. Myyjä myös sanoi, että tämä on käytäntö muuallakin. Siihen en luonnollisesti viitsinyt enää vastata mitään, mutta kerronpa tässä, että kesällä olin yhdessä isossa, nimeltä mainitsemattomassa sinivihrein tunnuksin merkityssä kodinkoneliikkeessä asioimassa ja odottaessani vuoroani, satuin omin silmin näkemään, että minua ennen ollut asiakas sai aivan uuden puhelimen, koska hänen puhelimen vikaa ei voitu korjata.

Ymmärrätte varmaan, että olen erittäin pettynyt ja haluaisinkin nyt oikeasti tietää, onko asia todella näin. Onko siis täysin oikein, että takuuhuoltoon lähetettäessä "uuden" tilalle siis saa käytetyn, mutta takuuhuolletun laitteen? Tällä hetkellä näen asian niin, että minä onneton menin ja ostin uuden puhelimen tietämättä, että se oli rikki. Monen juoksemisen huoltoon ja asian hoitamisen liitteksi sain tilalle huomattavasti vanhemman ja käytetyn puhelimen. Kummallisia nuo takuuasiat, jos näin on.

Valitettavasti koen, että tässä ei ole toimittu asiakkkan etua ajatellen. Olen ollut todella kauan Soneran asiakas, mutta tällä hetkellä ajattelen, että puran sopimukset ja vaihdan toisen yhtiön palvelukseen.
Hei Mantsuke !

Harmisi ja pettymyksesi on aivan ymmärrettävää. Pahoittelenkin puolestani sitä, että asia on aiheuttanut sinulle kovasti ylimääräistä vaivaa ja haittaa.

Takuuasioista päättää huoltoliike, tässä tapauksessa SCF-huolto, ja he saavat toimintatapoihin ohjeet suoraan laitevalmistajalta. Eli laite huolletaan tai vaihdetaan uuteen myös niiden perusteella. Tästä johtuen emme saisi asiakaspalvelussa emmekä Sonera Kaupassa luvata asiakkaalle uutta laitetta ennenkuin huolto on sen tarkistanut ja oman päätöksensä tehnyt.

Kun huolto lähettää viallisen laitteen tilalle toisen laitteen, voi se olla joko uusi tai takuuhuollettu laite. Puhummekin siis enemmänkin vaihtolaitteesta juurikin siksi, että se ei välttämättä ole aivan "uunituore". Jokatapauksessa laite on uutta vastaava - useinhan laite on korjattu ja huollettu kuorineen päivineen. Lokitiedoista löytynyt numero saattaa siis olla myös testipuhelu, kun puhelimen toimintaa on huollossa testattu.

Kertomassasi esimerkissä on ilmeisestikin ollut tilanne se, että uusi laite on annettu perustelluin syin. Mutta on vaikea sanoa täysin varmaan tietoa ja syytä tietämättä asian taustoja.

Olen kirjannut tästä reklamaation, että voimme tutkia asiaa tarkemmin. Olemme myös yhteydessä huoltoon, jotta saadaan myös heidän vastaus saamasi laitteen suhteen.
Hei,

Kiitos tiedoista. Koen silti tulleeni petetyksi. Nyt maksan siis tätä käytettyä puhelinta toistamiseen, jota joku on jo aiemmin maksanut joko kokonaan tai osittain. On Nokialla otsaa... Näin ilmeisesti saadaan Nokian tulosta paremmaksi, kun maksetaan yhtä laitetta moneen kertaan.
Mantsuke kirjoitti:

Nyt maksan siis tätä käytettyä puhelinta toistamiseen, jota joku on jo aiemmin maksanut joko kokonaan tai osittain. On Nokialla otsaa... Näin ilmeisesti saadaan Nokian tulosta paremmaksi, kun maksetaan yhtä laitetta moneen kertaan.


Vaikka tämä käytäntö vähän hullulta kuulostaakin, kyseessä on todellakin täysin normaali käytäntö, joka taitaa olla voimassa kaikilla laitevalmistajilla. Eli huollossa vaihdettu "uusi" laite tarkoittaa enemmänkin vain laitteen vaihtamista toiseen. Laite voi olla juuri pakkauksesta repäisty tai sitten esimerkiksi "tehdashuollettu" laite, joka on voinut vaikka mennä toiselle asiakkaalle valmiiksi rikkinäisenä, ja on sittemmin huollettu toimintakuntoiseksi.

Noiden vaihtolaitteiden pitäisi pääsääntöisesti olla lähes uusia, sillä valmistajien ehtojen mukaan tyypillisesti asiakkaalle luvataan joko laitteen korjaus tai "vastaava tai vastaavan kuntoinen laite" tilalle. Yleensä ainoa tapaus, jossa asiakas saa/voi saada suoraan hyllystä uuden puhelimen tilalle on ns. DOA tapaus (Dead On Arrival), jolloin puhelin on ollut mykkä heti paketista otettuna. Juuri tällaiset laitteet lähtevät keskushuoltoihin, korjataan ja testataan, ja laitetaan myöhemmin kiertoon vaihtolaitteina.

Sinänsä tästä vaihdosta ei tarvitse yleensä olla huolissaan, sillä uutta vastaavan laitteen tilalle on annettava uutta vastaava laite. Vaihtolaite ei voi olla huonompikuntoinen kuin sinun huoltoon viemäsi laite. Myös takuu jatkuu alunperin ostamasi laitteen takuun puitteissa, eli vaikka puhelin olisikin tullut tehtaan linjalta ulos muutaman kuukauden aikaisemmin, on sen takuu voimassa sinun ostokuittisi mukaan.
Hei kjns!

Kiitos viestistäsi. Tuo on tullut selväksi, että puhelin vaihdetaan noin, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että missään muussa kaupankäynnissä ei toimita noin. En halua olla hankala, mutta pidän tätä tapaa kuitenkin merkillisenä. Jos ostan esim. pesukoneen, joka on rikki tai menee vaikkapa ensimmäisen käyttökerran jälkeen toimintakyvyttömäksi, saan varmasti tilalle ihan ihka uuden koneen. Tai jos ostan vaatekaupasta takin, jonka kotiin tullessani huomaan olevan rikki vaikkapa saumasta, saan uuden. En siis usko, että kummassakaan tapauksessa saisin jonkun käytetyn pesukoneen tai takin, olkoonkin ne sitten kuinka hyviä/parempia kuin aiempi. Kummallista on myös se, että Nokialle en voi tehdä reklamaatiota, koska sähköinen reklamaatio ei vaan lähde eteenpäin. Tuosta voi helposti jopa päätellä sen, että näitä tapauksia on siis todella paljon. Onneksi KatjaN kirjoitti, että hän tekee sen. Nähtäväksi sitten jää, mitä tapahtuu. Kiitos kuitenkin Teille molemmille!
Mantsuke: Ymmärrän kyllä täysin pointtisi. Muussa kaupankäynnissä vastaavaa menettelyä ei ehkä ole käytössä. Mitä tulee tuohon Nokian palautteeseen, niin oletko kokeillut lähettää heille viestiä esim. Facebookin kautta. Sitä kautta oletettavasti onnistuu.

Katjan kirjaamaan reklamaatioon saat vastauksen heti kun se on käsitelty.
Moikka Merja_J!

Kiitos vastauksestasi! Minä olen niin "vanhanaikainen", että en ole Facebookissa, joten sitä en ole yrittänyt. Kiitos vinkistäsi kuitenkin! : )))

Jään odottelemaan KatjaN tekemästä reklamaatiosta vastausta.
Tuntuu aika ihmeelliseltä tuo, omani Nokia 925 kentät hyppi puhelut pätki ja 2G verkkokaan ei näyttänyt kuin 1 tolppaa. Sitten marssin liikkeeseen ja kerroin heille viat, ja sain saman tien uuden luurin paketin sinetit ja kaikki oli avaamattomia. Kuitenkin omassa uudessa oli samat viat joten ei muuta kuin uusi luuri taas, neljäs luurikin oli samanlainen, joten kaupanpurku onnistui saman tien, eli tuntuu et eri liikkeet ovat eri kannalla näitten Doa vaihtojen kanssa, toiset tarkempia kuin toiset.
Moi maveric!

Jep jep, olen kanssasi samaa mieltä. On kai joko paikasta tai pärstästä kiinni... Ihmettelen, että Soneran vikapalvelusta sanottiin, että saan uuden puhelimen, vaikka en sitä edes kysynyt. Kysyin vain, kun olin viemässä toista kertaa puhelinta huoltoon, että mitäs, jos homma ei pelitä vielä senkään jälkeen. Vastaus todellakin oli, että saan uuden puhelimen. Ihmetyttää myös se, että sain rikkinäisen puhelimen tilalle jo aiemmin rikkoontuneen, mutta takuuhuolletun (viallisen, mutta korjatun) ja vanhemman laitteen kuin omani alun perin oli. Kohta on kaksi kuukautta reklamaatiosta, mutta en ole saanut mitään tietoa, joten kai minä vaan odottelen...
Mantsuke kirjoitti:
Moi maveric!

Jep jep, olen kanssasi samaa mieltä. On kai joko paikasta tai pärstästä kiinni... Ihmettelen, että Soneran vikapalvelusta sanottiin, että saan uuden puhelimen, vaikka en sitä edes kysynyt. Kysyin vain, kun olin viemässä toista kertaa puhelinta huoltoon, että mitäs, jos homma ei pelitä vielä senkään jälkeen. Vastaus todellakin oli, että saan uuden puhelimen. Ihmetyttää myös se, että sain rikkinäisen puhelimen tilalle jo aiemmin rikkoontuneen, mutta takuuhuolletun (viallisen, mutta korjatun) ja vanhemman laitteen kuin omani alun perin oli. Kohta on kaksi kuukautta reklamaatiosta, mutta en ole saanut mitään tietoa, joten kai minä vaan odottelen...

Tuon reklamaation käsittely aika riippuu näköjään firmasta, esim. Verkkokauppa.com pyrkii käsittelemään ne 5–10 arkipäivän kuluessa. Tuossa sinun jutussa kannattaa tiedustella tuolta kuka otti reklamaation hoitaakseen, tuntuu kyllä vähän turhan pitkältä ajalta tai sitten asia ei ole edennyt suuntaan eikä toiseen...
Niin minustakin tuntuu pitkältä ajalta. KatjaN teki reklamaation 30.10.2013. Viesti tullut saman päivänä, tarkemmin viestiketjun kaksi viimeistä lausetta...
Hei Mantsuke! Onpas kummallista, että vastausta ei ole vieläkään kuulunut. Laitoin nyt viestiä eteenpäin. Sinuun otetaan yhteyttä mahdollisimman pian, viimeistään joulupyhien jälkeen.
No niin on! Toivottavasti otetaan pian yhteyttä.
Johannes kirjoitti:
Hei Mantsuke! Onpas kummallista, että vastausta ei ole vieläkään kuulunut. Laitoin nyt viestiä eteenpäin. Sinuun otetaan yhteyttä mahdollisimman pian, viimeistään joulupyhien jälkeen.



Tässä vaan pientä päivitystä... 30.10 KatjaN tekemästä reklamaatiosta sain tekstiviestin, jossa silloin kerrottiin, että minuun ollaan yhteydessä, kun asia on käsitelty. No eipä tullut mitään yhteydenottoa. Johannes teki uuden selvityspyynnön 18.12, josta sain samaisen tekstiviestin. No eipä ole otettu edelleenkään yhteyttä. Joulunpyhät meni ja uudenvuoden pyhätkin. Loppiaista ja sen pyhiä odotellessa... Vai pitäisikö alkaa suoraan odottamaan pääsiäistä ja sen pyhiä?
No niin, eilen tämä tarina sai päätöksen. Sain kirjeen Soneralta, jossa kerrottiin, että uutta puhelinta en saa, joten on tyydyttävä "uuteen" = vanhempaan, käytettyyn ja aiemmin rikkinäiseen, mutta takuukorjattuun laitteeseen. Jokainen, joka tämän pitkän viestiketjun lukee, huomaa, että käytäntö vaihtelee; toisessa paikassa/kaupungissa vaihdetaan useamman kerran viallinen puhelin täysin uuteen ja jopa tehdään kaupanpurku. Että näin...

Pienenä lohtuna minulle tosin hyvitetään yhden kuukauden maksu.
Hie Mantsuke !

No hyvä, että asia vihdoin selvisi. Hyvitys on sinulle annettu (19,90€) ja asia perusteltu sekä kerrottu vielä huoltoon ja takuuseen liittyvät seikat. Eli kiteytettynä asia on perusteltu laitteesi takuuehtojen mukaisesti: ”Korjatessaan tai vaihtaessaan tuotetta Nokia on oi-keutettu käyttämään uusia, uutta vastaavia tai korjattuja tuotteita tai osia.”
KatjaN kirjoitti:
Hie Mantsuke !

No hyvä, että asia vihdoin selvisi. Hyvitys on sinulle annettu (19,90€) ja asia perusteltu sekä kerrottu vielä huoltoon ja takuuseen liittyvät seikat. Eli kiteytettynä asia on perusteltu laitteesi takuuehtojen mukaisesti: ”Korjatessaan tai vaihtaessaan tuotetta Nokia on oi-keutettu käyttämään uusia, uutta vastaavia tai korjattuja tuotteita tai osia.”


Toki Nokia voi omiin ehtoihinsa kirjoitella mitä tykkää. Totuus on kuitenkin se että laki ei tunne tälläistä vaihtoehtoa. Laki tuntee vain alkuperäisen laitteen korjaamisen, hyvityksen jos laitetta ei voi korjata tai kaupan purkamisen. Joten kuluttajan ei todellakaan tarvitse suostua siihen että uusi puhelin vaihdetaan puoli vuotta vanhaan ja takuukorjattuun käytettyyn.
Hei,

Tulin käyneeksi täällä pitkästä aikaa ja huomasin yllätyksekseni kuinka moni on käynyt katsastamassa tätä stooria.

Näinhän se on, että tällä hetkellä toimitaan isomman ja vahvemman (= Nokia) ehdoilla ja pienet (minä ja moni muu varmaan) vetää aina lyhemmän korren.

Kiitos Arski64 vastauksestasi! Lohdutti kyllä, mutta en kai muutakaan voi, kun uskotella itselleni, että puhun uudesta puhelimesta ja toivoa, että tämä toimii sen pari vuotta, jolloin se on maksettu...

Vastaa