Soneran 2M/2M liittymä tv-kaapelin kautta ollut 2008 syksystä lähtien, toiminut hyvin ajoittaisista katkoista huolimatta. Nyt on kuitenkin viimeisen parin viikon aikana liittymän nopeus alkanut heitellä 0,7M-2M välillä speedtestin mukaan. Käytännössä tämä on tietenkin näkynyt pienentyneenä siirtonopeutena. Yleensä ennen on nopeus ollut 200+kB/s kun se nyt vaihtelee 80-200 välillä, suurimmaksi osaksi aikaa ollen n. 150 +/-20.
Modeemia en ole vaihtanut, ei ole toista, enkä kaapeliakaan. Virrat on käytetty todella monta kertaa pois niin tietokoneesta kuin modeemistakin.
Ethernet kaapeli menee suoraan koneesta modeemiin, josta taas valokaapeli menee seinässä olevaan pistokkeeseen. Välissä ei ole minkäänlaisia härpäkkeitä. Tämä siis on aikaisemminkin toiminut ongelmitta.
Missä siis olisi todennäköisin vika?
Sivu 1 / 1
Rovaniemellä on ollut maaliskuun aikana muutama pientä liittymämäärää koskeva verkkovika. Nämä ovat olleet lähinnä laitekaapin ja lumiauran kohtaamisesta johtuvia selkeitä fyysisen verkon vikoja. Korjaukset on kuitenkin tehty nopeasti vikailmoituksen jälkeen. Syy hidasteluun saattaa olla verkossakin, mutta ainakaan tällä hetkellä Rovaniemellä ei ole tiedossa verkkovikaa joka voisi hidastelun aiheuttaa.
Ensiapuna kannattaa irroittaa & kiinnittää kaapelimodeemin ja seinässä olevan pistokkeen välissä oleva koaksiaalikaapeli molemmista päista. Joskus on omalle kohdalle sattunut tapauksia, joissa yhteyden katkominen on loppunut näin yksinkertaisella konstilla. Erityisesti modeemin puolella kaapeli on saattanut olla koskematta hyvinkin pitkän aikaa ja kontakti heikentynyt. Jos käytössä on haaroitin, testaa myös ilman sitä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ensiapuna kannattaa irroittaa & kiinnittää kaapelimodeemin ja seinässä olevan pistokkeen välissä oleva koaksiaalikaapeli molemmista päista. Joskus on omalle kohdalle sattunut tapauksia, joissa yhteyden katkominen on loppunut näin yksinkertaisella konstilla. Erityisesti modeemin puolella kaapeli on saattanut olla koskematta hyvinkin pitkän aikaa ja kontakti heikentynyt. Jos käytössä on haaroitin, testaa myös ilman sitä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Haaroitinta ei ole käytössä. Kaapelin irroitus on kokeiltu.
Ongelmana ei siis ole yhteyden katkeaminen vaan kaistan siirtonopeuden suuri vaihtelu + pieneneminen. Suurimmaksi osaksi nopeus pysyy 75% siinä mitä se on ennen ollut, mutta vaihtelee myöskin 40% asti.
Teen siis vikailmoituksen.
Ongelmana ei siis ole yhteyden katkeaminen vaan kaistan siirtonopeuden suuri vaihtelu + pieneneminen. Suurimmaksi osaksi nopeus pysyy 75% siinä mitä se on ennen ollut, mutta vaihtelee myöskin 40% asti.
Teen siis vikailmoituksen.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.