Skip to main content
Puhelinmyyjä sai sitten suostuteltua vaihtamaan megan liittymän 24 megaiseen.

Muutoksen jälkeen kone on arponut toimiiko yhteys vai ei. Sinnikkään laitteiden avaamisien ja sulkemisien (joskus riittää kertakin) yhteys lähtee taas pelittämään.

Nettimittari kertoo nopeuden olevan:

lataus 5.10 Mbit/s
lähetys 0,23 Mbit/s

Käytännössä latausnopeus liikkuu jossain 0,5 Mbit/s tienoilla.

Minulla on pitkä kaapeli joka tietysti hidastuttaa nopeutta. En aio kuitenkaan siirtää pöytäkonetta eteiseen. Mutta että 1/50 osa nopeudesta?
Modeemista kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa asetukset. Oikeat asetukset löydät Ohjeiden ja Vinkkien artikkelista ADSL-modeemin asetukset. Lisää ohjeita myös artikkeleissa:

ADSL-yhteys hidastelee

Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen

Kannattaa testata yhteyttä ilman mainitsemaasi pitkää puhelinkaapelia. Tämä testaus rajaa ongelmaa paljon.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
No enpä vielä onnistunut pääsemään Telewellin sivuilta modeemiasetuksia tarkistamaan, mutta sellainen huomio, että modeemin käyttöoppassa todetaan:

Tietokoneiden IP-osoitteen pitää olla alueella 192.168.0.1–99 tai modeemin antamalla
DHCP–alueella 192.168.0.100–200.


Minun ip-osoite näyttää olevan jotain 88.xxx.xx.x


Onko tällä jotain merkitystä?
Sillä on sen verran merkitystä, että koska modeemi on siltaavana, ei modeemin hallintasivu aukea ennen kuin Windowsin verkkoyhteyden asetuksiin määrittelee ip-osoitteen kiinteäksi. Ohjeet tähän, sekä oikeat ip-osoitteet, löydät modeemin mukana tulleesta manuaalista, tai valmistajan sivuilta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
No niin, pääsin jo modeemin asetuksia vilkuilemaan.


Mikä tuo ADSL-modeemin asetusohjeet-sivulla oleva RFC 2684/RFC 1483 mahtaa olla?


Modeemin asetuksista löysin vain tuon jälkimmäisen 1483 mainittuna.


No, ainakin sain ip-osoitteen muuttumaan, yhteyden nopeus ei vielä kasvanut.
RFC:t ovat verkkoprotokollia. Modeemista kannattaa lähinnä varmistaa, että se tukee adsl2+ -modulaatiota ja että se on käytössä. Jos modeemi on vanha, eikä tue adsl2+ -modulaatiota, silloin se ei pysty yli 8M yhteysnopeuksiin.

Pitkästä kaapelista vielä sen verran, että jos nimenomaan modeemin ja puhelinpistokkeen välinen kaapeli on pitkä, kannattaa modeemi siirtää puhelinpistokkeen viereen ja hankkia uusi, mahdollisimman lyhyt puhelinkaapeli. Modeemin voi kytkeä tietokoneeseen pitemmällä johdolla, ethernet-kaapeli voi olla useita kymmeniä metrejä pitkä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
RFC:t ovat verkkoprotokollia. Modeemista kannattaa lähinnä varmistaa, että se tukee adsl2+ -modulaatiota ja että se on käytössä. Jos modeemi on vanha, eikä tue adsl2+ -modulaatiota, silloin se ei pysty yli 8M yhteysnopeuksiin.

Pitkästä kaapelista vielä sen verran, että jos nimenomaan modeemin ja puhelinpistokkeen välinen kaapeli on pitkä, kannattaa modeemi siirtää puhelinpistokkeen viereen ja hankkia uusi, mahdollisimman lyhyt puhelinkaapeli. Modeemin voi kytkeä tietokoneeseen pitemmällä johdolla, ethernet-kaapeli voi olla useita kymmeniä metrejä pitkä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Modeemi kykenee kyllä 24M nopeuksiin. Nyt se on päivitettykin. Nopeus tuplaantui 1M:n nopeuteen.
Minulla on siis pitkä ethernet-kaapeli ja lyhyt puhelinkaapeli joten tuokaan ei selitä hitautta.
Jos nopeus ei tuon paremmaksi nouse, kannattaa liittymässä testata toista modeemia. Jos toisella modeemillakaan ei nopeus parane, voit tehdä liittymästäsi vikailmoituksen joko soittamalla vianrajausautomaattiin tai jättämällä yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
En nyt tähän hätään saa modeemia kokeiltavaksi mistään. Outlook express tuntuu toimivan hitaammin kuin ennen muutosta.
Nostin oman yhteyden 2---->8 megaan, sanottiin, että vuorokauden sisällä nopeus nousee, mutta mitään ei ole tapahtunut. Kuinka kauan yleensä nopeuden nostossa kestää?
Nopeudennosto 2M:n nopeusluokasta 8M:aan tapahtuu yleensä vuorokauden kuluessa. Mikäli liittymäsi nopeus ei ole muuttunut, voit lähettää asiasta Soneran Omien Sivujen kautta Palvelupyyntö-lomakkeen Soneran asiakaspalveluun, niin tarkistamme liittymäsi nopeudennoston tilanteen.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Minulla ei ole noita "omien sivujen" tunnuksia. Mistä semmoiset saa?
Omien sivujen tunnukset ovat siis samat kuin tunnukset liittymäsi mukana tulleeseen sähköpostilaatikkoon. Tunnukset on toimitettu liittymän yhteydessä kirjeenä, sähköpostina tai tekstiviestinä.

Jos sinulla ei ole tunnuksia tiedossa, voit pyytää niitä asiakaspalvelustamme soittamalla numeroon 0200 17000.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Enpä ole vielä päässyt kokeilemaan toisella modeemilla.

Siskon läppärillä kokeiltiin ja sama tulos. Yhtä megaa pukkaa vain.
Omituista kyllä, aivan pienen hetken sieltä tuli jotain 5megaa, mutta palasi sitten nopeasti takaisin hitaampaan.
mikappi: 24/1M - nopeusluokan ADSL-liittymän pitäisi antaa vähintään 8 Mbit/s latausnopeus. Jos liittymäsi yhteys antaa noin 1 Mbit/s nopeutta tulevalle datalle, on selkeästi jossain vikaa. Toisella modeemilla testaaminen ja sen jälkeen tarvittaessa vikailmoitus ratkaisisi onglman todennäköisesti nopeasti. Jos vika jää ADSL-yhteyden fyysiselle siirtotielle eli puhelinverkon kaapelointiin (heikko liitos tai kaapeli vuotaa), uskon että vika on kohtuullisen helposti paikallistettavissa koska vaikutus yhteyden nopeuteen noin suuri.

Ensin testaus toisella modeemilla ja jos vielä tarpeen, sen jälkeen asentaja paikallistamaan vian aiheuttajaa. Vikailmoituksen voit puhelimen lisäksi tehdä myös Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
About saman verran kuin tähän kyselyysi vastaamiseen täällä foorumilla.

Leikki sikseen, itse olen toiminut useidenkin palveluntarjoajien kanssa, ja tällä(kin) sektorilla kaikilla takkuaa. Yleensä pari sähköpostia ja muutaman asiakaspalvelupuhelun jälkeen se muuttuu. Jostain syystä harvoin ensimmäisellä yrittämällä. Viimeksi taistelimme vanhentuneen yhteysnopeutemme päivittämisestä halvimpaan ja hitaimpaan listalla myynnissä olevaan, saman hintaiseen liittymään. Oli se takkuista. Käsittämätöntä ettei palveluntarjoaja päivitä vanhoja liittymiä automaattisesti nopeampaan, samanhintaiseen, nykyaikaiseen liittymään. Tällä säästäisi paljon asiakaspalvelupuheluita ja yksittäisiä vaatimuksia tehdä tämä luonnollinen muutos liittymään.
(Mainittakoon, ettei viimeisessä tapauksessa ollut kyseessä Sonera)

Vastaa