Kylältämme ollaan lopettamassa lankaverkkoa. Myyntimiehet ovat aktiivisesti tarjoamassa adsl-asiakkaille edullisempaa @450-liittymää. Siis nyt edullisempaa, kun alkuvuodesta adsl-maksut lähes tuplaantuivat. Itsellänikin 33,00 eurosta 59,90 euroon (2M/512k).
Naapuri meni puhelinmyyjän lupausten myötä tilaamaan uudet tulevaisuuden laitteet. Parhaat mitä sai. Menin häntä auttamaan asennuksissa. Olenhan täällä laittanut adsl-liittymiä varmaan kahdellekymmenelle käyttökuntoon. @450-tekniikka on vielä vierasta, mutta olin toiveikas, että se siitä lähtee toimimaan.
1. @450-modeemi oli usb-liitäntäinen. Siinä meni sitten sormi suuhun, että miten se netti nyt saadaan jaetuksi Wlanin kautta kannettavalle koneelle. Ja mihin se ulkoisen antennin liitin laitetaan kiinni. Liittimet ovat ihan eri näköiset. No joten, kuten se siinä paikallaan pysyi. Netti toimi pöytäkoneella, mutta ei sitä saatu jaetuksi vanhan adsl-modeemin tukiaseman kautta sille kannettavalle koneelle. Pari tuntia sitä tuli ihmeteltyä.
Naapuri soitti Soneran tukeen seuraavana päivänä ja saikin ymmärrystä sieltä päästä ja sanoivat, että vallan väärän mallinen modeemi on toimitettu. Seuraava on semmoinen, jonka saa verkkopiuhalla koneeseen tai reitittimeen kiinni.
2. Uusi Qualcomm Flarion pöytämodeemi tuli. Ja taas ihmeteltiin ulkoisen antennin liitintä. Nyt se ei sopinut enää mitenkään ulkoisen antennijohdon liittimeen. Yhteys toimi kuitenkin joten kuten omallakin antennilla. Mutta vanha adsl-modeemin reititinosaa ei saanut konfiguroitua siten, että olisi saanut netin jaettua wlan-verkkoon. Eli palasimme jälleen vanhaan adsl-liittymään siksi ajaksi, että saadaan välipalikka antennille ja uusi reititin. Hukkaan meni kaksi-kolme tuntia aikaa yrittäessämme konfiguroida sitä vanhaa reititintä. Ei auttanut. Rahaa palaa taas vähän lisää.
3. Tuli uusi reititin ja sähköliikkeestä sopiva välipala Qualcommin ja ulkoisen antennijohdon väliin. Nyt kaikki näytti hyvältä. Qualcomm kiinni reitittimeeen, reititin kiinni pöytäkoneeseen. Reitittimen asetussivulla wlanin asetukset ja muut asetukset kuntoon. Muuten hyvä, mutta netti ei toimi nyt missään koneessa. Sisäverkko sentää toimi entiseen tapaan.
Qualcomm irti ja suoraan koneeseen kiinni. Eikä toimi netti vieläkään. Piru vie. Qualcommin asetussivulta käy ilmi, ettei signaalia näy. Ruudulla lukee vain "waiting L2". Qualcomm laitteen omat merkkivalot kertovat 1-2 tolpan verran löytyvän signaalia. Sen verran sitä oli kahdella aiemmallakin asennuskerralla, jolloin nettiin kyllä pääsi. Nyt ei millään, vaikka laitteita sammuteltiin useampaankin kertaan. Antenniakin käänneltiin.
Soitto Helpssonille. Ajattelimme, että tässä on nyt jotain, mitä emme kertakaikkiaan vaan älyä. Qualcommista ei kuitenkaan löytynyt mitään säätöjä. Helpssonista sanoivatkin, ettei sille laittelle voi tehdä mitään. Pitää soittaa Soneran asiakastukeen. No kello olikin jo melkein kahdeksan, eikä sieltä jonotuksen jälkeen enää kukaan vastannut. Taas vierähti pari tuntia aikaa hukkaan.
Laitteen valot kertovat, että signaalia on, mutta asetusohjelman mukaan sitä ei ole. Mitähän se "waiting L2" mahtaa tarkoittaa? Onkohan langaton laajakaista katkaistu nyt tältä asiakkaalta, koska sitä on yritetty saada toimimaan jo pari kertaa aiemmin ja siinä on kulunut pitkä aika koska laitteita on jouduttu vaihtamaan ja hankkimaan uusia.
Onneksi langallinen laajakaista vielä toimii. Nimittäin on tässä @450-projektissa tuhraantunut niin paljon aikaa ja hermot meinannut mennä jo usempaankin kertaan. Tämä touhu ei oikein vaikuta järkevältä. Viestintävirastohan on asettanut tavoitteeksi, että erittäin nopeat yhteydet (nopeammat kuin @450-verkko ikinä pystyy) ovat 99% saatavilla vakinaisiin asuntoihin vuoteen 2015 mennessä.
Surkuhupaisaa tässä on myös se, että pari, vai olisiko jo kolmekin vuotta aikaa, kun täällä odoteltiin parempia, nopeampia nettiyhteyksiä ja seurattiin valokaapelin kaivuuta puhelinkeskukselle asti. Sittenpä kävi niin, että ensimmäinen joka ei saanut uutta laajakaistaliitymää avattua asuu justiinsa maahan kaivetun valokuitukaapelin vieressä. Hänelle Sonera myi sitten mokkulan kahden vuoden sopimuksella. Ja täällähän ei Soneran datayhtydet toimi muuten kuin gprs-nopeudella. Hän sanoikin, että on aika kätevää kun aamukaffeella laittaa Ilta-Sanomien etusivun lataantumaan, niin illalla töistä kotiin tullessa se on jo luettavissa.
Samaan aikaan tuossa joen toisella puolella DNA myy uusille asiakkailleen 8M-liittymiä. Ja tällä puolella ei ole saanut minkään tasoista adsl-liittymää auki pitkään aikaan. Mitä varten se valokuitukaapeli sitten tänne kaivettiin?
Täälläkin kun monet koneet on jo valjastettu nettikäyttöön. Itselläkin netissä on kolme tietokonetta ja pelikonsoli. Usein useampi kone käytössä samaan aikaan. Ylipäätäänkin tietokoneen käyttöjärjestelmät lähes vaativat nopeaa nettiyhteyttä. Sen verran usein tule isoja päivityksiä Windowsiin ja Linuxiin. Lähesiellä maajussillakin meni pasmat sekaisin, kun kakkostilalle ei saanutkaan laajakaistaa, jota olisi voitu käyttää videoseurantaan ja ulkolaiset työntekijät omaan yhteydenpitoonsa. Hitailla mokkuloilla sähköposti kulkee, mutta ei oikein muu. Onneksi Elisan ja DNA:n verkoissa toimii sentään edge-nopeudet.
Sivu 1 / 1
Mikäli Sonera Laajakaista Langaton yhteys ei edelleenkään toimi, kannattaa vielä testata seuraavien ohjeiden mukaisia toimenpiteitä:
Pöytämodeemin signaali löytyy, mutta yhteys ei toimi
Pöytämodeemin hallintasivu
Laajakaista Langattoman ongelmatilanteet
Ongelman jatkuessa Soneran Vikapalvelu palvelee numerossa 0206 90101 (mpm/pvm), avoinna ma–pe 8–20 ja la 9–16.30. Vikapalveluun voi lähettää myös Soneran Omien Sivujen kautta 'Internetliittymän Ongelmatilanne' - lomakkeen.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Pöytämodeemin signaali löytyy, mutta yhteys ei toimi
Pöytämodeemin hallintasivu
Laajakaista Langattoman ongelmatilanteet
Ongelman jatkuessa Soneran Vikapalvelu palvelee numerossa 0206 90101 (mpm/pvm), avoinna ma–pe 8–20 ja la 9–16.30. Vikapalveluun voi lähettää myös Soneran Omien Sivujen kautta 'Internetliittymän Ongelmatilanne' - lomakkeen.
T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Lankayhteys katkaistiin toukokuun alussa, ei varmistettu uuden toimivuudesta. @450 ei toimi vieläkään. Suunta-antenni ja PC-kortti eivät tue toisiaan. Miksei myytävien laitteiden yhteensopivuutta tutkita ennen myyntiinlaittoa.Epäillään aina, että asiakkaan laitteessa on vika.Minulta meni kolme viikkoa ja kymmeniä puhelinsoittoja, ennenkuin käytännön asentaja paljasti yhteensopimattomuusongelman käytännön kokemuksen perusteella.Lähetetty PC-kortti Kuopioon vaihdettavaksi pöytämodemiin, lähetys vastaanotettu Soneralla. Pöytämodemia ei tule. Puhelinmyyntitilanteessa ei mainittu mitään @450 määrällisistä rajoituksista. Onko kauppatapa rehellinen? Tänään on 8.7.2009. Voinko siirtyä langalliseen yhteyteen @450 hinnalla, odottamaan parempaa ja luvattua tulevaisuutta. "Sonera ei katkaise mitään yhteyttä varmistumatta samantasoisen uuden saamisesta."
Alueilla joilla @450-verkon kuuluvuus ei ole paras mahdollinen, pöytämodeemi on suositeltavin vaihtoehto suunta-antennin pariksi, sillä siinä lähetystehot ovat paremmat kuin PCMCIA-kortissa. On mahdollista, että Laajakaista Langaton -liittymä voi vaatia tässä tapauksessa toimintaansa pöytämodeemin käyttöosoitteessanne.
Asiakaspalvelullamme ja myynnillämme tietojeni mukaan tiedossa Laajakaista Langaton -liittymän ominaisuudet ja tiedonsiirtoraja. Pahoittelut, jos liittymänne myyntitilanteessa tämä asia ei ollut kuitenkaan tullut selkästi esille. Jos olette yhteydessä asiakaspalveluumme, asiasta voidaan välittää palautetta kyseessä olleelle myyjätaholle. Löydätte lisätietoa Laajakaista Langaton -liittymän tiedonsiirtorajasta ja muista ominaisuuksista täältä.
Modeemin vaihtoasian selvittämiseksi ja yllä olevan myyntipalautteen antamiseksi, teidän kannattaa olla vielä yhteydessä asiakaspalveluumme, joko puhelimitse 0200 17000 (pvm/mpm) tai lähettämällä asiasta viestin palvelupyyntölomakkeen kautta, jolloin otamme teihin yhteyttä viestinne perusteella.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelullamme ja myynnillämme tietojeni mukaan tiedossa Laajakaista Langaton -liittymän ominaisuudet ja tiedonsiirtoraja. Pahoittelut, jos liittymänne myyntitilanteessa tämä asia ei ollut kuitenkaan tullut selkästi esille. Jos olette yhteydessä asiakaspalveluumme, asiasta voidaan välittää palautetta kyseessä olleelle myyjätaholle. Löydätte lisätietoa Laajakaista Langaton -liittymän tiedonsiirtorajasta ja muista ominaisuuksista täältä.
Modeemin vaihtoasian selvittämiseksi ja yllä olevan myyntipalautteen antamiseksi, teidän kannattaa olla vielä yhteydessä asiakaspalveluumme, joko puhelimitse 0200 17000 (pvm/mpm) tai lähettämällä asiasta viestin palvelupyyntölomakkeen kautta, jolloin otamme teihin yhteyttä viestinne perusteella.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.