Skip to main content

"Vakaa" 24/1 linja

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Noniiih, tulipa sitten rekisteröidyttyä tännekin kun aspaan ei kerkeä soittelemaan eikä soittopyyntöjäkään voi jättää koska soneran kalenteri on aina täynnä!

Elikkä käytössä tuo perus 24/1 adsl laajakaista ja boxin roolia hoitaa telehelvetin EA-510. Ongelmana on tosiaan se kun netti ei meinaa pysyä millään pystyssä. Tuo uus boxi on tosiaan hommattu ihan sitä varten josko auttaisi ongelmiin mutta *****marjat.. Viimeisen tunnin aikana yhteys on käynyt semmoiset 5 kertaa alhaalla minuutista viiteen minuuttiin. Yritäppä tässä sitten pitää ssh yhteyksiä auki johonkin suuntaan kun koko ajan timeouttailee ja kaikki hommat jää kesken.

Huvittavintahan tässä on, että ongelmaa ei esiinny koko ajan. Esimerkiksi viimeisen kuukauden homma on pelittänyt, mutta taas tänään alkoi ja kyllä perhana hermot palaa. Tuota ennen toki oli vaihtelevissa määrin päivisin ja aina välillä saattoi mennä viikko että toimikin ok.

Puhumattakaan sitten noista ulkomaan yhteyksistä.. Tuolla taisikin olla jo ihan ensimmäisenä threadi moisesta, joten tuotakin VOISI yrittää korjata että ei tarvi pelkästään suomen "saarella" pysytellä.

Olisikohan ehdotuksia mitä tämmöselle vakaalle netille tehtäisiin? Vaikka kuinka monopoli onkin täällä päin niin ette te nyt siltikään voi riistää älyttömiä hintoja toimimattomasta / epävakaasta netistä. Asentajaahan kukaan ei halua kotikäynnille tämmösissä tapauksissa kun vikaa ei välttämättä esiinny ollenkaan asentajan pikavisiitillä ja näin ollen kouraan jää vaan satkun lasku.

(Tätä viestiä kirjottaessa netti katkesi kaksi kertaa yeahh...)

7 kommenttia

  • March 3, 2011
Hidastelevasta tai katkovasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu. Lomake otetaan käsittelyyn 1-3 päivän viiveellä jonotilanteesta riippuen. Lomakkeen perusteella tehdään suoraan liittymän vikailmoitus tai soitetaan ensin asiakkaalle lisätietojen kysymistä varten.

Liittymäsi johdonpituus ei pitäisi tuottaa ongelmaa ja signaali vaimenee harvinaisen vähän ADSL-liittymäksi. Vaikea arvoida mikä yhteyttä katkoo, mutta eiköhän se vikailmoituksen käsittelyn myötä selviä.

  • March 3, 2011
Selvempi homma. Tuo katkominen taas ihmeellisesti loppui, mutta käynpä ensi kerralla samantien tekemässä kun aloittaa moisen.

Semmosen asian voisin vielä tässä kysyä, että olisiko mahdollista saada noita soneran omia sivuja tunnistamaan että minulle tosiaan on se laajakaista käytössä. En meinaan pysty laskutustapaa muuttamaan koska omat sivut antaa "laajakaistaliittymä" tabin alta ilmoituksen "Sinulla ei ole vielä Soneran laajakaistaliittymää käytössä mutta.... hommaa se plaaplaaplaa"

Kyselin tuota jo tilauksen jälkeen että miksi sitä ei ilmesty, vastauksena oli että kyllä se pian kun järjestelmä päivittyy. Sitten kyselin reilun 3kk päästä ja samaa vakuuttelivat että kyllä se sinne ilmestyy. Nyt reilun puolen vuoden päästä alan vain vakuuttua enemmän että se ei todellakaan ole tuonne ilmestymässä. Joten saisiko tätä kautta jonkun hoitamaan mokoman toimimaan? Tosiaan ei muuten häiritse, muttakun tuota paperilaskua ei saa loppumaan sivujen kautta ilman tuota valikkoa..

Ilmottelee siis laskuarkiston kautta kun yrittää vaihtaa seuraavaa:

Laskulla laskutetaan laajakaistaliittymää. Laskutustavan vaihdon voi tehdä Soneran Omilla Sivuilla Laajakaistan Viestit ja Liittymänhallinta -osiossa kohdassa Sähköinen lasku.

  • March 8, 2011
Tarkistan vielä, että oletko kirjautunut Omille Sivuille laajakaistaliittymäsi käyttäjätunnuksella? Mikäli sivusto oikeasta kirjautumistavasta huolimatta ilmoittaa, ettei käytössäsi ole laajakaistaa, voimme välittää ilmoituksen virheestä eteenpäin.

  • May 4, 2011
Noniin ja ongelma taas palasi 2.5.2011 alkaen vaikka pitkään jo toimikin moitteetta. Viittiskö joku taas vilkasta miltä se linja teillepäin näyttää, että pitäisikö olla kunnossa.. On se kun pelkkä nettisurffaaminenkin on tuskaa kun pahimmillaan 10min välein katkoo nettiä.

May  4 17:43:28 kernel: Linesync lost
May 4 17:43:34 kernel: Linesync lost
May 4 17:43:41 DHCP client: Broadcast a release
May 4 17:43:41 DHCP client: Sending release...
May 4 17:43:41 IGMP Proxy: IGMP: Stopping IGMP Proxy.
May 4 17:43:41 kernel: device br0 left promiscuous mode
May 4 17:43:41 kernel: device brwan left promiscuous mode
May 4 17:43:42 DHCP client: Entering released state
May 4 17:44:00 kernel: Linesync lost
May 4 17:44:06 kernel: Linesync lost
May 4 17:44:30 kernel: Linesync achieved
May 4 17:44:30 kernel: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 17:44:30 kernel: near-end fast channel bit rate: 18899 kbps
May 4 17:44:30 kernel: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 17:44:30 kernel: far-end fast channel bit rate: 1021 kbps
May 4 17:44:37 DHCP client: Performing a DHCP renew
May 4 17:44:37 DHCP client: Sending discover...
May 4 17:44:38 DHCP client: Sending select for 84.251.149.225...
May 4 17:44:38 DHCP client: Lease of 84.251.149.225 obtained, lease time 43200
May 4 17:44:38 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.230#53
May 4 17:44:38 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.26#53
May 4 17:44:38 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=84.251.149.225
May 4 17:44:38 kernel: device brwan entered promiscuous mode
May 4 17:44:38 kernel: device br0 entered promiscuous mode
May 4 17:44:38 IGMP Proxy: Start ... .
May 4 17:44:41 IGMP Proxy: Received Leave Report group 239.255.255.250 from 192.168.0.101.
May 4 17:44:42 DHCP SERVER: DHCP release from a8:e3:ee:b7:3c:01
May 4 17:55:22 kernel: Linesync lost
May 4 17:55:34 DHCP client: Broadcast a release
May 4 17:55:34 DHCP client: Sending release...
May 4 17:55:34 IGMP Proxy: IGMP: Stopping IGMP Proxy.
May 4 17:55:34 kernel: device br0 left promiscuous mode
May 4 17:55:34 kernel: device brwan left promiscuous mode
May 4 17:55:35 DHCP client: Entering released state
May 4 17:55:36 kernel: Linesync lost
May 4 17:56:01 kernel: Linesync lost
May 4 17:56:07 kernel: Linesync lost
May 4 17:56:31 kernel: Linesync achieved
May 4 17:56:31 kernel: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 17:56:31 kernel: near-end fast channel bit rate: 18275 kbps
May 4 17:56:31 kernel: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 17:56:31 kernel: far-end fast channel bit rate: 1021 kbps
May 4 17:56:38 DHCP client: Performing a DHCP renew
May 4 17:56:38 DHCP client: Sending discover...
May 4 17:56:38 DHCP client: Sending select for 84.251.149.225...
May 4 17:56:38 DHCP client: Lease of 84.251.149.225 obtained, lease time 43200
May 4 17:56:38 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.230#53
May 4 17:56:38 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.26#53
May 4 17:56:38 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=84.251.149.225
May 4 17:56:38 kernel: device brwan entered promiscuous mode
May 4 17:56:38 kernel: device br0 entered promiscuous mode
May 4 17:56:38 IGMP Proxy: Start ... .
May 4 18:06:52 kernel: Linesync lost
May 4 18:06:58 kernel: Linesync lost
May 4 18:07:05 DHCP client: Broadcast a release
May 4 18:07:05 DHCP client: Sending release...
May 4 18:07:05 IGMP Proxy: IGMP: Stopping IGMP Proxy.
May 4 18:07:05 kernel: device br0 left promiscuous mode
May 4 18:07:05 kernel: device brwan left promiscuous mode
May 4 18:07:07 DHCP client: Entering released state
May 4 18:07:24 kernel: Linesync lost
May 4 18:07:29 kernel: Linesync lost
May 4 18:07:54 kernel: Linesync achieved
May 4 18:07:54 kernel: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 18:07:54 kernel: near-end fast channel bit rate: 18832 kbps
May 4 18:07:54 kernel: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
May 4 18:07:54 kernel: far-end fast channel bit rate: 1021 kbps
May 4 18:08:01 DHCP client: Performing a DHCP renew
May 4 18:08:01 DHCP client: Sending discover...
May 4 18:08:01 DHCP client: Sending select for 84.251.149.225...
May 4 18:08:01 DHCP client: Lease of 84.251.149.225 obtained, lease time 43200
May 4 18:08:02 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.230#53
May 4 18:08:02 dnsmasq[283]: using nameserver 192.89.123.26#53
May 4 18:08:02 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=84.251.149.225
May 4 18:08:02 kernel: device brwan entered promiscuous mode
May 4 18:08:02 kernel: device br0 entered promiscuous mode
May 4 18:08:02 IGMP Proxy: Start ... .
May 4 18:11:11 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...
May 4 18:11:11 syslog: webs: admin (192.168.0.100) login...


Modeemista nappasin vähän logia. Alkaa taas se metrin pitunen tatti olemaan pikkuhiljaa otassa.. Vikailmotuksen tekeminenhän varmasti olisi suotavaa mutta ei edelleenkään tuo 100e mahdollinen lasku innosta huoh. Hienoa kun näissäkin asioissa siirretään asiakkaille vastuu

  • May 9, 2011
tomppaman kirjoitti:
Viittiskö joku taas vilkasta miltä se linja teillepäin näyttää, että pitäisikö olla kunnossa..


ADSL-yhteyden (modeemi <=> keskitin) kaistanleveys noin 18/1 Mbit/s, signaalin vaimennus hyvin vähäinen (hyvä asia). Modeemi vaikuttaa olevan pois verkosta useaita kertoja päivässä, joka viitaa siihen, että yhteys ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä jostain syystä katkeaa ajoittain.

Hyvä kaistanleveys ja vähän vaimennusta kertovat siitä, että puhelinlinja modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välissä on todennäköisesti hyvässä kunnossa. Näin ainakin näyttää tällä hetkellä. Modeemi kuitenkin kadottaa yhteyden ADSL-keskittimelle ajoittain. Syytä tähän ei ADSL-yhteyden arvojen perusteella voi tietää, mutta yhdistelmä 'hyvä kaistanleveys & pieni vaimennus' viittaa siihen, että tuskin vika lankapuhelinverkon kaapelointiin jää.

ADSL-modeemi on se aktiivinen laite, joka yhteyden muodostaa ja ylläpitää. Olet ehkä kuullut tämän kysymyksen aiemminkin, mutta oletko testannut yhteyttä toisella ASDL 2+ modeemilla?

  • May 30, 2011
Tapio kirjoitti:
[quote="tomppaman":2jiporx3]Viittiskö joku taas vilkasta miltä se linja teillepäin näyttää, että pitäisikö olla kunnossa..


ADSL-yhteyden (modeemi <=> keskitin) kaistanleveys noin 18/1 Mbit/s, signaalin vaimennus hyvin vähäinen (hyvä asia). Modeemi vaikuttaa olevan pois verkosta useaita kertoja päivässä, joka viitaa siihen, että yhteys ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä jostain syystä katkeaa ajoittain.

Hyvä kaistanleveys ja vähän vaimennusta kertovat siitä, että puhelinlinja modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välissä on todennäköisesti hyvässä kunnossa. Näin ainakin näyttää tällä hetkellä. Modeemi kuitenkin kadottaa yhteyden ADSL-keskittimelle ajoittain. Syytä tähän ei ADSL-yhteyden arvojen perusteella voi tietää, mutta yhdistelmä 'hyvä kaistanleveys & pieni vaimennus' viittaa siihen, että tuskin vika lankapuhelinverkon kaapelointiin jää.

ADSL-modeemi on se aktiivinen laite, joka yhteyden muodostaa ja ylläpitää. Olet ehkä kuullut tämän kysymyksen aiemminkin, mutta oletko testannut yhteyttä toisella ASDL 2+ modeemilla?[/quote:2jiporx3]

Noh.. Viimeksi ostin tämän boxin kun oli samanlaista ongelmaa eikä sattunut varaboxia löytymään kaapin nurkasta. Nyt tilanne on sama ettei varaboxia löydy enkä uudestaan mene 60e heittämään kaivoon kun ei se viimeksikään auttanut täysin samanlaisen ongelman kanssa. Yllättäen tämä ongelma tälläkin kertaa näyttää poistuvan ajan kanssa. Pahin pätkiminen kesti sen abouttirallaa viikon ja nyt yhteys katkeaa ehkä kerran tai kaksi päivässä jos ollenkaan. Tietenkin jos sonera suostuu vaikka liikkeestään antamaan adsl 2+ boxia lainaan niin voisi tätä kokeilla. Ainiin, yhdistävä tekijä näillä molemmilla katkoilla on että molemmilla kerroilla netti oli katkaistu ja olin soittanut aspaan ja pyytänyt netin uudelleen aukaisemista.

  • June 15, 2011
Joissain Sonera Kauppa -liikkeissämme on mahdollista käydä testauttamassa omaa ADSL-modeemiaan. Liikkeestä riippuen tästä testistä voidaan veloittaa pieni maksu. En ole varma, onko liikkeistä mahdollista saada lainamodeemia käyttöön, mutta asiaa voi tiedustella lähimmästä Sonera Kauppa -liikkeestä. Häiriötilanteissa on yleensä suositeltavinta testata omassa liittymässään toista toimivaa modeemia sillä joskus huonostikin toimiva modeemi voi saada hyvän yhteyden muodostettua eri linjalla.

Yksi vaihtoehto modeemin testaukseen on lainata hetkeksi aikaa jonkun tuttavan ADSL 2+ -modeemia tai vaihtaa modeemeja hetkeksi aikaa keskenään, jos mahdollista.