Skip to main content

Valheelliset tiedot puhelimen päivityksestä Soneran sisällä

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Yritin päivittää puhelintani uuteen malliin (iPhone4 -> iPhone5) ja Sonera yritti pakottaa minut vaihtamaan liittymätyyppiä.

Puhelintani ostaessa minulle sanottiin Sonera Kaupassa, että mikäli haluan myöhemmin vaihtaa puhelinmallia, se onnistuu ottamatta uutta liittymää ja samalla todettiin myös, että tässä tapauksessa puhelimen SIM-lukitus voidaan poistaa, mikäli puhelin on ollu 6kk käytössä ja ottaa uuden puhelimen Soneralta, edellyttäen tietenkin, että maksan jäljellä olevat puhelimeni kuukausimaksut pois.

Nyt tilanne on kuitenkin se, että minulle pakotetaan täysin uutta liittymätyyppiä puhelimen vaihdon yhteydessä (1,90e/kk liittymää yritetään pakottaa 9,90e/kk liittymään). Toisin sanoen, minulle valehdeltiin päin naamaa puhelinta ja liittymää ostaessa.

Jos luvataan, että liittymän voi siirtää tulevaisuudessa uuteen ja lukituksen poistaa, kunhan puhelin on Soneralta, miksi minulle yritetään pakottaa uutta viisi kertaa kalliimpaa liittymää puhelimen päivityksen yhteydessä?

5 kommenttia

  • September 28, 2012
Hei hundmani: IPhone 4 oston yhteydessä saamasi tiedot pitävät paikkansa. Meillä on 8.8. uusiutunut kokonaan liittymävalikoima ja päivittäessäsi uuden sopimuksen tulee Sonera Sopiva paketeista valita uusi liittymätyppi. Mikäli haluat pienimmän mahdollisen kuukausimaksun, sinun kannattaa valita mainitsemasi Startti 9,90 €/kk. Nykyisellä 1,99 €/kk maksavalla liittymällä voit jatkaa vain nykyistä sopimustasi.

Sonera Sopiva -liittymällä käytät puhelintasi paketin kuukausimaksulla myös Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Baltian maissa. Lisäksi viestipakettiin sisältyy nyt myös multimediaviestit. Lisätietoa saat halutessasi tästä.

  • September 28, 2012
Maija kirjoitti:
Hei hundmani: IPhone 4 oston yhteydessä saamasi tiedot pitävät paikkansa. Meillä on 8.8. uusiutunut kokonaan liittymävalikoima ja päivittäessäsi uuden sopimuksen tulee Sonera Sopiva paketeista valita uusi liittymätyppi. Mikäli haluat pienimmän mahdollisen kuukausimaksun, sinun kannattaa valita mainitsemasi Startti 9,90 €/kk. Nykyisellä 1,99 €/kk maksavalla liittymällä voit jatkaa vain nykyistä sopimustasi.


Miten niin pitävät paikkaansa? Jos ne pitäisivät paikkaansa, minun ei tarvitsisi ottaa uutta liittymää, vaan voisin jatkaa nykyisellä liittymälläni uuden puhelimen kanssa.

Jos Sonera Kaupan myyjä sanoo myyntihetkellä, että voin vaihtaa puhelimen uuteen ja PITÄÄ LIITTYMÄN, se tarkoittaa että minun ei tarvitse ottaa uutta liittymää. Tuo tietenkin oli minulle se ratkaiseva tekijä, miksi Soneran valitsin, mutta ilmeisesti senkin tein valehtelun perusteella.

Pistin asiasta ilmoituksen kuluttajaviranomaisille, niin saadaan toivottavasti asialle jotain tehtyä.

  • September 29, 2012
Hei hundmani!

Asiakaspalvelumme onkin jo ottanut yhteyttä sinuun.
Toivottavasti asia ratkeaa positiivisesti!

  • September 30, 2012
Ikävä kyllä ei ratkennut kovinkaan positiivisesti. Pahoittelut myyjän puolesta ja hyvien viikonloppujen toivotus ei hirveästi lämmitä useamman sadan euron lisähinnoissa.

  • October 11, 2012
Kun olet aikanaan ottanut Soneralta sen iPhone 4 niin mitenkään myyjä ei ole voinut tietää, että kun iPhone 5 tulee niin siihen on otettava Sopiva liittymä joka tosiaan maksaa tuon 9,9e/kk vähintään.

Miten sinulle on koitunut useiden satojen eurojen menetyksiä tässä asiassa, voisitko selventää?

Kyse taitaa olla vain siitä, että haluat Soneralta lukottoman iPhonen ja yritit saada siihen pöytälaatikkoliittymän aikeina käyttää muuta operaattoria. Vai väitätkö, että olisit tuolla 1,99e liittymällä muka iPhone5 käyttänyt?

Nyt otit sitten itkupotkuraivarit kun et saanut iPhonea lukottomana pöytälaatikkoliittymänä. Takerrut, että myyjä kauan sitten sanoi, että vaihtaa voi ja liittymän pysyy enitsellään. Ajat muuttuu ja jos palvelusisältö ei miellytä niin sinulla on oikeus purkaa tai irtisanoa sopimus. Luulen kuitenkin, ettet käytä Soneraa vaan halusit vaan ottaa lukottoman puhelimen mahdollisimman halvalla.

Siinä ei toki ole mitään pahaa enkä siitä moiti. Mutta aivan turhaan alat valittamaan sillä, että iPhone5 pitää ottaa se 9,9e liittymä. Et halua sitä koska et aiokkaan Soneraa käyttää. Jos palvelu ei tyydytä niin hae se iPhone5 muualta. Kuluttajavirastoa ei varmaankaan kiinnosta asia sillä ei kysymys nyt ole valehtelusta. Sopimusehtoja on toki muutettu yksipuolisesti ehkä mutta sittenhän voit joko jatkaa ja maksaa tuon 9,9e tai sitten irtisanot ja menet muualle. Yksinkertaista.