Minulla oli hyvin toimiva 10M/2M valokuitu-ADSL-liittymä vuosia, mutta tammikuussa 2012 Soneran puhelinmyyjä sai houkuteltua minut vaihtamaan liittymän 24M/2M:ksi. Kuuluin kuulemma valikoituun joukkoon, jolle tarjotaan 24M samaan hintaan kuin 10M.
Mainitsin kyllä myyjälle, että mahtaneeko modeemini soveltua moiseen nopeuteen, mutta myyjä vastasi etteivät he tarjoaisikaan, jos ei modeemi olisi ok. En epäillyt asiaa, olihan modeemi aikanaan saatu Soneralta. Modeemini oli silloin ja on edelleen Telewell TW-EA501. Taloyhtiöön on vedetty valokuitu, mutta talon sisällä käytetään puhelinkaapelointia, joka lienee taloyhtiön rakentamisvuodelta 1970.
Helmikuussa 2012 minulle ilmoitettiin, että uusi nopeampi liittymä on nyt käytettävissä. Tosiasiallinen nopeus ei kylläkään noussut oikeastaan ollenkaan. Parhaimmillaan testi on näyttänyt noin 12 M/1M, viive 15 ms. Usein nopeus jää 7 - 8 Megaan.
Nopeuden noston myötä tuli myös muita ongelmia. Istunto saattaa katketa kesken työskentelyn, ja lähes aina lepo/horrostilan jälkeen. Tietokoneeni on HP:n kannettava Windows 7 -käyttöliittymällä.
Modeemin ADSL-valo palaa, portin valo vilkuttaa, ja verkon diagnosointi yleensä kehottaa tarkistamaan, että Ethernet-kaapeli on kummastakin päästä kunnolla paikallaan. Tarkistus ei auta yhtään, sen jälkeen kerrotaan, että kaapeli on ehkä viallinen. Ei auta myöskään modeemin resetointi. Ainoa mikä auttaa, on ottaa töpseli irti hetkeksi, ja sen jälkeen löytyy verkko ja internet-yhteys.
Ensin luulin, että Ethernet-kaapeli tosiaan on viallinen, ja kävin ostamassa uuden, mutta yhteys uudella kaapelilla kesti 10 minuuttia, minkä jälkeen ymmärsin. ettei vanhassakaan kaapelissa mitään vikaa ollut.
Kaiken tämän jälkeen olen alkanut epäillä, että talon puhelinverkko ei kestä 24 M:n nopeutta. Mieluummin ottaisin takaisin toimivan 10 M-yhteyden.
- Yhteisö
- Foorumin etusivu
- Arkisto
- Kysy ja keskustele -palstan arkisto
- Valokuitu-ADSL 24M/2M pätkii ja hidastelee /Turku
Valokuitu-ADSL 24M/2M pätkii ja hidastelee /Turku
- December 11, 2014
- 9 kommenttia
- 12 katselukertaa
9 kommenttia
A
- Anonymous
- January 8, 2013
Hei hkaarto
Telewellin TW-EA501 on ADSL2+ modeemi, joten modeemin tekniikka riittää kyllä 24/2M nopeuksiin. Tietenkin sillä edellytyksellä, että modeemi toimii oikein.
Tarkastelin tuossa liittymän nopeutta ja modeemi näyttää toimivan n. 21M nopeudella. Minkäälaista pätkimistäkään ei ole havaittavissa. Ongelmasi kuulostaa hieman merkilliseltä. Talo on melko vanha. Onko sinulla tietoa milloin viimeksi sisäverkkoa on uusittu? Huonokuntoinen sisäverkko voi monesti aiheuttaa tämän tyyppisiä ongelmia. Eihän sinulla ole käytössä pitkää puhelinjohtoa?
Tässä vaiheessa asiaa kannattaa lähteä selvittämään modeemista. Testaa yhteyttä toisella modeemilla. Näin saat rajattua ongelmaa hieman. Kannattaa myös varmistaa, että ongelma ei johdu tietokoneestasi. Koska yhteys tulee taloon valokuituna, en usko että ongelma jää verkon puolelle. Tietenkään täysin mahdotontakaan tämä ei ole. Taloyhtiöstä/isännöisijältä kannattaa kysyä, ovatko muut ilmoittaneet tämän tyyppisistä ongelmista. Vikailmoitusta ei kannata tehdä suoraan, koska me emme voi korjata sisäverkon ongelmia. Toivottavasti pääset näillä ohjeilla eteenpäin!
Telewellin TW-EA501 on ADSL2+ modeemi, joten modeemin tekniikka riittää kyllä 24/2M nopeuksiin. Tietenkin sillä edellytyksellä, että modeemi toimii oikein.
Tarkastelin tuossa liittymän nopeutta ja modeemi näyttää toimivan n. 21M nopeudella. Minkäälaista pätkimistäkään ei ole havaittavissa. Ongelmasi kuulostaa hieman merkilliseltä. Talo on melko vanha. Onko sinulla tietoa milloin viimeksi sisäverkkoa on uusittu? Huonokuntoinen sisäverkko voi monesti aiheuttaa tämän tyyppisiä ongelmia. Eihän sinulla ole käytössä pitkää puhelinjohtoa?
Tässä vaiheessa asiaa kannattaa lähteä selvittämään modeemista. Testaa yhteyttä toisella modeemilla. Näin saat rajattua ongelmaa hieman. Kannattaa myös varmistaa, että ongelma ei johdu tietokoneestasi. Koska yhteys tulee taloon valokuituna, en usko että ongelma jää verkon puolelle. Tietenkään täysin mahdotontakaan tämä ei ole. Taloyhtiöstä/isännöisijältä kannattaa kysyä, ovatko muut ilmoittaneet tämän tyyppisistä ongelmista. Vikailmoitusta ei kannata tehdä suoraan, koska me emme voi korjata sisäverkon ongelmia. Toivottavasti pääset näillä ohjeilla eteenpäin!
A
- Anonymous
- January 8, 2013
Tietääkseni talon sisäverkkoa ei ole uusittu koskaan, eli se on vuodelta 1970. Olen asunut talossa vuodesta 1989, ei ainakaan sen jälkeen ole tehty mitään sähkö- ja/tai puhelinlinjoille. Käytän sitä puhelinjohtoa, jonka aikoinaan modeemin hankkiessani sain Soneralta.
Minulla ei ole toista puhelinverkon kautta toimivaa modeemia, enkä haluaisi sellaista hankkia, jos kuitenkin vika on taloyhtiön vanhassa sisäverkossa. Pätkimistä esiintyy enemmän sellaisina aikoina, iltaisin, viikonloppuisin, loma-aikoina, jolloin talon asukkaista monet ovat kotosalla. Joskus arkipäivänä voi mennä tuntikausia ilman katkoja. Voisiko käyttäjien määrän muutos sisäverkossa aiheuttaa näitä katkoja?
Näitä katkoja alkoi esiintyä vasta nopeuden noston jälkeen, niin sisäverkko kuin modeemikin toimi hyvin 10 megan aikana, nopeus oli hetkittäin jopa yli 10 M.
Tietokoneeni on noin 2 vuotta sitten hankittu HP dv6 Notebook, jonka toiminnassa en ole huomannut mitään vikaa.
Minulla on myös Soneran liikkuva täysnettitikku, jolla saan 6 - 7 megan nopeuden Turun asunnossa (ja jopa 11 megaa Mynämäen peräkylillä). Nettitikku toimii pelastuksena, kun kyllästyn tempomaan piuhoja ja pistokkeita irti. En tarvitsisi tuota pätkivää laajakaistaa ollenkaan, jos tikulla saisi Turussa saman nopeuden kuin Mynämäellä.
Minulla ei ole toista puhelinverkon kautta toimivaa modeemia, enkä haluaisi sellaista hankkia, jos kuitenkin vika on taloyhtiön vanhassa sisäverkossa. Pätkimistä esiintyy enemmän sellaisina aikoina, iltaisin, viikonloppuisin, loma-aikoina, jolloin talon asukkaista monet ovat kotosalla. Joskus arkipäivänä voi mennä tuntikausia ilman katkoja. Voisiko käyttäjien määrän muutos sisäverkossa aiheuttaa näitä katkoja?
Näitä katkoja alkoi esiintyä vasta nopeuden noston jälkeen, niin sisäverkko kuin modeemikin toimi hyvin 10 megan aikana, nopeus oli hetkittäin jopa yli 10 M.
Tietokoneeni on noin 2 vuotta sitten hankittu HP dv6 Notebook, jonka toiminnassa en ole huomannut mitään vikaa.
Minulla on myös Soneran liikkuva täysnettitikku, jolla saan 6 - 7 megan nopeuden Turun asunnossa (ja jopa 11 megaa Mynämäen peräkylillä). Nettitikku toimii pelastuksena, kun kyllästyn tempomaan piuhoja ja pistokkeita irti. En tarvitsisi tuota pätkivää laajakaistaa ollenkaan, jos tikulla saisi Turussa saman nopeuden kuin Mynämäellä.
A
- Anonymous
- January 9, 2013
Hei hkaarto
Tässä tapauksessa on mahdollista, että vika jää sisäverkkoon. Varmaksi en tietenkään tätä pysty sanomaan. Välttämättä ei kannata suoraan ostaa toista modeemia. Tässä tapauksessa olisi parempi kokeilla yhteyttä laina modeemilla. Testaamalla modeemisi varmistuisit siitä, että vika ei ole omissa laitteissasi. Korkeampi nopeus ja kuormitus vaikuttaa yhteyden toimivuuteen. Jos modeemi on viallinen se saattaa toimia 10M nopeudella, mutta 24M nopeus voi aiheuttaa ongelmia.
Oletko tarkistanut modeemin hallintaohjelmasta minkälaisia nopeuksia se näyttää?
Tämä taas viittaisi siihen, että modeemissa tai tietokoneessa voisi olla jotain vikaa. Pysyykö yhteys hyvin päällä, jos tietokone ei mene lepo/horrostilaan?
hkaarto kirjoitti: Tietääkseni talon sisäverkkoa ei ole uusittu koskaan, eli se on vuodelta 1970. Olen asunut talossa vuodesta 1989, ei ainakaan sen jälkeen ole tehty mitään sähkö- ja/tai puhelinlinjoille. Käytän sitä puhelinjohtoa, jonka aikoinaan modeemin hankkiessani sain Soneralta.
Tässä tapauksessa on mahdollista, että vika jää sisäverkkoon. Varmaksi en tietenkään tätä pysty sanomaan. Välttämättä ei kannata suoraan ostaa toista modeemia. Tässä tapauksessa olisi parempi kokeilla yhteyttä laina modeemilla. Testaamalla modeemisi varmistuisit siitä, että vika ei ole omissa laitteissasi. Korkeampi nopeus ja kuormitus vaikuttaa yhteyden toimivuuteen. Jos modeemi on viallinen se saattaa toimia 10M nopeudella, mutta 24M nopeus voi aiheuttaa ongelmia.
Oletko tarkistanut modeemin hallintaohjelmasta minkälaisia nopeuksia se näyttää?
hkaarto kirjoitti: Nopeuden noston myötä tuli myös muita ongelmia. Istunto saattaa katketa kesken työskentelyn, ja lähes aina lepo/horrostilan jälkeen. Tietokoneeni on HP:n kannettava Windows 7 -käyttöliittymällä.
Tämä taas viittaisi siihen, että modeemissa tai tietokoneessa voisi olla jotain vikaa. Pysyykö yhteys hyvin päällä, jos tietokone ei mene lepo/horrostilaan?
A
- Anonymous
- January 9, 2013
Istunto saattaa katketa ilman lepo/horrostilaakin,. esim. usein kun katson Yle Areenasta jotain ohjelmaa, niin yht' äkkiä esitys pysähtyy ja alkaa "kellottaa", sitten huomaan, että taas on yhteys katkennut alta.
Kysyin tänään eräältä saman rapun 24 megaisen Sonera-laajakaistan omistajalta, mikä hänen nopeutensa on, ja onko ollut katkoja. Nopeus on kuulemma yleensä jotain 11-12 M luokkaa, mutta katkoja ei ole ollut. Hänellä on viime kesänä hankittu modeemi, mutta ei muistanut sen merkkiä. Eli tuskinpa meidän talon kaapeloinnilla yli 12 megaa onnistuu millään modeemilla.
Testaan/tutkin noita modeemin tietoja vasta viikonlopun aikana, palaan sitten asiaan.
Kysyin tänään eräältä saman rapun 24 megaisen Sonera-laajakaistan omistajalta, mikä hänen nopeutensa on, ja onko ollut katkoja. Nopeus on kuulemma yleensä jotain 11-12 M luokkaa, mutta katkoja ei ole ollut. Hänellä on viime kesänä hankittu modeemi, mutta ei muistanut sen merkkiä. Eli tuskinpa meidän talon kaapeloinnilla yli 12 megaa onnistuu millään modeemilla.
Testaan/tutkin noita modeemin tietoja vasta viikonlopun aikana, palaan sitten asiaan.
A
- Anonymous
- January 10, 2013
Hei hkaarto
Eli en usko että ongelma johtuisi lepo/horrostilasta.
Tuo vahvistaisi sitä teoriaa, että ongelma voisi olla sisäverkon kunnossa. Harmi, että sisäverkko on huonossa kunnossa. Sen kanssa emme valitettavasti voi auttaa. Kysy isännöitsijältä, onko heillä tietoa sisäverkon tilanteesta.
Palaa asiaa, kun olet tutkinut modeemia.
Eli en usko että ongelma johtuisi lepo/horrostilasta.
hkaarto kirjoitti: Kysyin tänään eräältä saman rapun 24 megaisen Sonera-laajakaistan omistajalta, mikä hänen nopeutensa on, ja onko ollut katkoja. Nopeus on kuulemma yleensä jotain 11-12 M luokkaa, mutta katkoja ei ole ollut. Hänellä on viime kesänä hankittu modeemi, mutta ei muistanut sen merkkiä. Eli tuskinpa meidän talon kaapeloinnilla yli 12 megaa onnistuu millään modeemilla.
Tuo vahvistaisi sitä teoriaa, että ongelma voisi olla sisäverkon kunnossa. Harmi, että sisäverkko on huonossa kunnossa. Sen kanssa emme valitettavasti voi auttaa. Kysy isännöitsijältä, onko heillä tietoa sisäverkon tilanteesta.
Palaa asiaa, kun olet tutkinut modeemia.
A
- Anonymous
- January 13, 2013
Nyt olen tutkinut modeemiani (TW EA501), ja päättelen, että se edustaa kyseisen mallin vanhempaa versiota kuin V3. Ensinnäkin modeemin käyttöliittymä on aivan erilainen kuin netistä löytyvissä ohjeissa. Modeemin mukana tulleesta levykkeestä löysin sopivan manuaalin, ja mielestäni modeemin konfigurointi on sen oletusten mukainen.
En onnistunut (osannut?) kuvakaappauksen teossa, siksi tässä modeemin tietoja merkkimuotoisena:
System Status
System Name : router
RAS F/W Version: 2.2.23(WS2.B2)3.1.2
DSL FW Version: FwVer:3.1.2.2_A_TC HwVer:T14.F7_0.0
Standard: ADSL2 PLUS
WAN Information:
MAC Address: 00:04:ed:48:8d:1c
IP Address: 80.221.150.226
IP Subnet Mask: 255.255.240.0
Default Gateway: 80.221.144.1
Primary DNS: 193.210.19.19
***
System up Time: 9:36:49
CPU Load: 5.53%
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1103 kbps
Downstream Speed: 19603 kbps
Node-Link Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s Up Time
1-ENET Up 184828 348785 0 0 0 9:35:14
LAN Port Statistics:
Status TxPkts RxPkts Collisions:
Up 349334 186177 0
Secondary DNS: 192.89.123.29
VPI/VCI: 0/ 33
LAN Information:
MAC Address: 00:04:ed:48:8d:1c
IP Address: 192.168.0.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: Server
DHCP Start IP: 192.168.0.100
DHCP Pool Size: 100
***
Diagnostic - DSL Line:
relative capacity occupation: 100%
noise margin upstream: 6.1 db
output power downstream: 17.3 dbm
attenuation upstream: 0.0 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 0- 31: 00 00 00 07 9a cb cc cc cc dd dd dc cc cc ba aa
tone 32- 63: 00 00 22 34 55 66 67 88 89 99 9a 99 bb aa bc cc
tone 64- 95: cd ee de d0 dd ed de de ed de ee ee dd dd de de
tone 96-127: ee ee ed ee dd de dd de ee dd ee dd dd dd dd dd
tone 128-159: dc cc dd cd dd dd cd dd dc cc cd dd dd dd dc cc
tone 160-191: dd cd dd dd cd cc dc dc bd cb cb cc cd db bc cc
tone 192-223: cc cc cc cb cc cc cc bc cc cc bc cb cc cc cb cc
tone 224-255: cc cc cb cc cb cc cc cb cc cb cb bc bb cc cb bb
***
relative capacity occupation: 100%
noise margin downstream: 6.0 db
output power upstream: 8.3 dbm
attenuation downstream: 6.0 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 0- 31: 00 00 00 07 9a cb cc cc cc dd dd dc cc cc ba aa
tone 32- 63: 00 00 22 34 55 66 67 88 89 99 9a 99 bb aa bc cc
tone 64- 95: cd ee de d0 dd ed de de ed de ee ee dd dd de de
tone 96-127: ee ee ed ee dd de dd de ee dd ee dd dd dd dd dd
tone 128-159: dc cc dd cd dd dd cd dd dc cc cd dd dd dd dc cc
tone 160-191: dd cd dd dd cd cc dc dc bd cb cb cc cd db bc cc
tone 192-223: cc cc cc cb cc cc cc bc cc cc bc cb cc cc cb cc
tone 224-255: cc cc cb cc cb cc cc cb cc cb cb bc bb cc cb bb
tone 256-287: bb bc bc bb bb bb bb cc cb cc bb bb bb ba ba ab
tone 288-319: ba ab ba ab ab bb ba ab bb ba bb bb bb bb bb bb
tone 320-351: ba bb bb ab ab bb ab bb bb bb ab bb bb bb bb bb
tone 352-383: ba bb ba ba bb bb bb ab ba ab bb ab bb aa aa ba
tone 384-415: bb aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa 9a aa 9a 9a
tone 416-447: 9a 99 aa aa 99 a9 aa aa a9 99 a9 aa aa aa a9 99
tone 448-479: aa aa aa aa 99 a9 99 99 99 a9 a9 9a 99 99 98 99
tone 480-511: 99 89 99 99 89 98 88 88 89 89 89 98 88 89 88 88
***
Todennäköisesti uudempi malli toimisi paremmin, mutta en viitsisi hankkia, koska sekään ei takaa parempaa nopeutta. Taloyhtiön sisäistä verkkoa tuskin päivitetään lähivuosina, sillä yhtiössä asuu paljon ihmisiä, jotka eivät käytä tietokonetta. Soneran valokuitutarjous taloyhtiölle tyrmättiin viime yhtiökokouksessa.
En onnistunut (osannut?) kuvakaappauksen teossa, siksi tässä modeemin tietoja merkkimuotoisena:
System Status
System Name : router
RAS F/W Version: 2.2.23(WS2.B2)3.1.2
DSL FW Version: FwVer:3.1.2.2_A_TC HwVer:T14.F7_0.0
Standard: ADSL2 PLUS
WAN Information:
MAC Address: 00:04:ed:48:8d:1c
IP Address: 80.221.150.226
IP Subnet Mask: 255.255.240.0
Default Gateway: 80.221.144.1
Primary DNS: 193.210.19.19
***
System up Time: 9:36:49
CPU Load: 5.53%
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1103 kbps
Downstream Speed: 19603 kbps
Node-Link Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s Up Time
1-ENET Up 184828 348785 0 0 0 9:35:14
LAN Port Statistics:
Status TxPkts RxPkts Collisions:
Up 349334 186177 0
Secondary DNS: 192.89.123.29
VPI/VCI: 0/ 33
LAN Information:
MAC Address: 00:04:ed:48:8d:1c
IP Address: 192.168.0.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: Server
DHCP Start IP: 192.168.0.100
DHCP Pool Size: 100
***
Diagnostic - DSL Line:
relative capacity occupation: 100%
noise margin upstream: 6.1 db
output power downstream: 17.3 dbm
attenuation upstream: 0.0 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 0- 31: 00 00 00 07 9a cb cc cc cc dd dd dc cc cc ba aa
tone 32- 63: 00 00 22 34 55 66 67 88 89 99 9a 99 bb aa bc cc
tone 64- 95: cd ee de d0 dd ed de de ed de ee ee dd dd de de
tone 96-127: ee ee ed ee dd de dd de ee dd ee dd dd dd dd dd
tone 128-159: dc cc dd cd dd dd cd dd dc cc cd dd dd dd dc cc
tone 160-191: dd cd dd dd cd cc dc dc bd cb cb cc cd db bc cc
tone 192-223: cc cc cc cb cc cc cc bc cc cc bc cb cc cc cb cc
tone 224-255: cc cc cb cc cb cc cc cb cc cb cb bc bb cc cb bb
***
relative capacity occupation: 100%
noise margin downstream: 6.0 db
output power upstream: 8.3 dbm
attenuation downstream: 6.0 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone 0- 31: 00 00 00 07 9a cb cc cc cc dd dd dc cc cc ba aa
tone 32- 63: 00 00 22 34 55 66 67 88 89 99 9a 99 bb aa bc cc
tone 64- 95: cd ee de d0 dd ed de de ed de ee ee dd dd de de
tone 96-127: ee ee ed ee dd de dd de ee dd ee dd dd dd dd dd
tone 128-159: dc cc dd cd dd dd cd dd dc cc cd dd dd dd dc cc
tone 160-191: dd cd dd dd cd cc dc dc bd cb cb cc cd db bc cc
tone 192-223: cc cc cc cb cc cc cc bc cc cc bc cb cc cc cb cc
tone 224-255: cc cc cb cc cb cc cc cb cc cb cb bc bb cc cb bb
tone 256-287: bb bc bc bb bb bb bb cc cb cc bb bb bb ba ba ab
tone 288-319: ba ab ba ab ab bb ba ab bb ba bb bb bb bb bb bb
tone 320-351: ba bb bb ab ab bb ab bb bb bb ab bb bb bb bb bb
tone 352-383: ba bb ba ba bb bb bb ab ba ab bb ab bb aa aa ba
tone 384-415: bb aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa 9a aa 9a 9a
tone 416-447: 9a 99 aa aa 99 a9 aa aa a9 99 a9 aa aa aa a9 99
tone 448-479: aa aa aa aa 99 a9 99 99 99 a9 a9 9a 99 99 98 99
tone 480-511: 99 89 99 99 89 98 88 88 89 89 89 98 88 89 88 88
***
Todennäköisesti uudempi malli toimisi paremmin, mutta en viitsisi hankkia, koska sekään ei takaa parempaa nopeutta. Taloyhtiön sisäistä verkkoa tuskin päivitetään lähivuosina, sillä yhtiössä asuu paljon ihmisiä, jotka eivät käytä tietokonetta. Soneran valokuitutarjous taloyhtiölle tyrmättiin viime yhtiökokouksessa.
A
- Anonymous
- January 15, 2013
Nyt ymmärrän nämä ongelmat, joita 24 M nopeus toi mukanaan. Modeemini on TW-EA501 V1-versio = 4-porttinen, jossa englanninkielinen käyttöliittymä, ja konfiguroitu valmiiksi vain 8M tai alle modulointiasetuksille, joita ei itse pääse edes muuttamaan. Bios-päivitys voisi jotain apuja tuoda, mutta omat riskinsä siinäkin.
Jos tämän kaiken olisin tiennyt vuosi sitten, kun puhelinmyyjä kauppasi muka-ilmaista lisänopeutta, niin jyrkästi olisin kieltäytynyt tarjouksesta.
Oliskos Soneralla ehdotuksia tilanteen ratkaisemiseksi? Esim. uusi modeemi sopivilla ominaisuuksilla korvauksena näistä hankaluuksista, joista olen kärsinyt vuoden päivät?
Tai vähintäänkin nopeuden lasku takaisin 10M/2M:ksi, jolloin vanha modeemikin toimisi häiriöittä. Liittymän hintaan nopeuden lasku ei vaikuttaisi, sillä nopeuden nosto ei korottanut hintaa.
Jos tämän kaiken olisin tiennyt vuosi sitten, kun puhelinmyyjä kauppasi muka-ilmaista lisänopeutta, niin jyrkästi olisin kieltäytynyt tarjouksesta.
Oliskos Soneralla ehdotuksia tilanteen ratkaisemiseksi? Esim. uusi modeemi sopivilla ominaisuuksilla korvauksena näistä hankaluuksista, joista olen kärsinyt vuoden päivät?
Tai vähintäänkin nopeuden lasku takaisin 10M/2M:ksi, jolloin vanha modeemikin toimisi häiriöittä. Liittymän hintaan nopeuden lasku ei vaikuttaisi, sillä nopeuden nosto ei korottanut hintaa.
A
- Anonymous
- January 23, 2013
Hei taas! Olen odotellut toista viikkoa, että joku Soneralta ottaisi kantaa selvitykseeni modeemista, joka ilmeisesti edustaa niin vanhaa versiota, ettei sellaiselle olisi koskaan pitänyt tarjota 24 megaista liittymää.
Minkälaisia puhelinmyyjiä teillä oikein käytetään, sillä nimenomaan mainitsin hänelle epäilykseni modeemin suhteen, mutta hän vaan huolettomasti vastasi, ettei nopeudennostoa tarjottaisikaan, jos ei modeemi olisi ok (modeemi aikoinaan saatu Soneralta). Siksi pidän Soneraa osasyyllisenä näihin ongelmiin, joista olen kärsinyt nopeuden nostosta lähtien eli vuoden päivät.
Minkälaisia puhelinmyyjiä teillä oikein käytetään, sillä nimenomaan mainitsin hänelle epäilykseni modeemin suhteen, mutta hän vaan huolettomasti vastasi, ettei nopeudennostoa tarjottaisikaan, jos ei modeemi olisi ok (modeemi aikoinaan saatu Soneralta). Siksi pidän Soneraa osasyyllisenä näihin ongelmiin, joista olen kärsinyt nopeuden nostosta lähtien eli vuoden päivät.
A
- Anonymous
- March 5, 2013
Nyt pitää hieman kehua Soneran palvelua. Odottelin pari viikkoa vastausta edellä käytyyn keskusteluun, ja kun ei mitään kuulunut, tein vikailmoituksen, johon kopioin nuo pari viimeistä viestiä. Muutama päivän päästä soitti Empowerin asentaja, että hän taloyhtiön johtokeskuksessa mittailemassa nopeuksia, ja pyysi päästä huoneistoon mittaamaan. Mittauksen mukaan nopeudet olivat lähes 20 megan luokkaa, mutta asentajankin mielestä vaimennusta oli aika paljon.
Minä tietenkin hänelle kerroin, että olin jo saanut selville, että modeemini ei pitäisi ollenkaan selvitä yli 8 megan nopeuksista. Pelkäsin pahoin, että asentajan käynnistä tulee lasku, mutta ei ole tullut tähän mennessä.
Sitten sain tekstiviestin Soneralta, jossa minua kiiteltiin kanavapakettikokeilusta, joka ilmaisen ajan jälkeen jatkuisi normaalihintaisena. Oli ihan pakko soittaa Soneran myyntipalveluun, ja kysyä, missä kokeilussa olen ollut mukana, kun en tiedä mitään kanavapakettia hankkineeni. Viesti koskikin kaapelikorttia, jonka hankin ilman mitään ylimääräisiä herkkuja vuoden vaihteessa, kun Eurosport poistui ilmaistarjonnasta. En tunnistanut sitä kanavapaketiksi, mutta samalla saatoin kertoa, että olen todella tyytyväinen kaapelikorttiin, jonka asennuksessa ja toiminnassa ei ole ollut mitään moitittavaa.
Kerroin myynti-ihmiselle, että samaa ei voi sanoa ilmaisetuna saadusta 24 megan laajakaistasta, joka ei lisännyt nopeutta, mutta toi yhteyden pätkimisen tilalle. Olin jo päättänyt, että kärsin katkoista toisenkin vuoden, ja sopimuksen päättyessä alkuvuonna 2014 muutan nopeuden takaisin 10 megaan.
Myynti-ihminen sanoi, että jospa nyt alkajaisiksi hän lähettää minulle uuden modeemin veloituksetta, josko siitä olisi apua ainakin yhteyden pätkimiseen. Parin päivän päästä Postilta tuli tekstari, jossa pyydettiin vastaamaan, milloin sopii tuoda paketti. Paketista paljastui uusi ZyXelin modeemi, jolla saisi jopa 150 megaa! Eli lopputulos oli juuri se, mitä edellä käydyssä keskustelussa ehdotin.
Otin modeemin käyttöön 25.2. ja kuluneen viikon aikana yhtään ylimääräistä katkoa ei ole ollut. Ja nopeuskin on parempi kuin ennen, latausnopeus lähentelee 14 megaa ja lähetysnopeus tuplaantui ja on useissa mittauksissa ollut jopa 2 megaa. Nopeudet on saatu Ethernet-kaapelin kanssa, ilman sitä en ole mitannut. Nyt olen hyvin, hyvin tyytyväinen Soneran laajakaistaliittymän omistaja.
Minä tietenkin hänelle kerroin, että olin jo saanut selville, että modeemini ei pitäisi ollenkaan selvitä yli 8 megan nopeuksista. Pelkäsin pahoin, että asentajan käynnistä tulee lasku, mutta ei ole tullut tähän mennessä.
Sitten sain tekstiviestin Soneralta, jossa minua kiiteltiin kanavapakettikokeilusta, joka ilmaisen ajan jälkeen jatkuisi normaalihintaisena. Oli ihan pakko soittaa Soneran myyntipalveluun, ja kysyä, missä kokeilussa olen ollut mukana, kun en tiedä mitään kanavapakettia hankkineeni. Viesti koskikin kaapelikorttia, jonka hankin ilman mitään ylimääräisiä herkkuja vuoden vaihteessa, kun Eurosport poistui ilmaistarjonnasta. En tunnistanut sitä kanavapaketiksi, mutta samalla saatoin kertoa, että olen todella tyytyväinen kaapelikorttiin, jonka asennuksessa ja toiminnassa ei ole ollut mitään moitittavaa.
Kerroin myynti-ihmiselle, että samaa ei voi sanoa ilmaisetuna saadusta 24 megan laajakaistasta, joka ei lisännyt nopeutta, mutta toi yhteyden pätkimisen tilalle. Olin jo päättänyt, että kärsin katkoista toisenkin vuoden, ja sopimuksen päättyessä alkuvuonna 2014 muutan nopeuden takaisin 10 megaan.
Myynti-ihminen sanoi, että jospa nyt alkajaisiksi hän lähettää minulle uuden modeemin veloituksetta, josko siitä olisi apua ainakin yhteyden pätkimiseen. Parin päivän päästä Postilta tuli tekstari, jossa pyydettiin vastaamaan, milloin sopii tuoda paketti. Paketista paljastui uusi ZyXelin modeemi, jolla saisi jopa 150 megaa! Eli lopputulos oli juuri se, mitä edellä käydyssä keskustelussa ehdotin.
Otin modeemin käyttöön 25.2. ja kuluneen viikon aikana yhtään ylimääräistä katkoa ei ole ollut. Ja nopeuskin on parempi kuin ennen, latausnopeus lähentelee 14 megaa ja lähetysnopeus tuplaantui ja on useissa mittauksissa ollut jopa 2 megaa. Nopeudet on saatu Ethernet-kaapelin kanssa, ilman sitä en ole mitannut. Nyt olen hyvin, hyvin tyytyväinen Soneran laajakaistaliittymän omistaja.
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKTätä tiedostoa ei voida ladata
Pahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK