Skip to main content

valokuituliittymä ja vanha lankapuhelin

  • December 11, 2014
  • 12 kommenttia
  • 161 katselukertaa

Olisi mielenkiintoista tietää, onko muillakin samanlaisia kokemuksia: Soneran myyntimiehet ovat kaupanneet ns. VDSL2-valokuitutekniikkaa mm. mahdollisuudella käyttää vanhaa lankapuhelintaan (siis sitä vanhaa puhelinkonettaan) myös tämän uuden uutukaisen valokuituliittymän kautta (joka palvelu siis erikseen tilattava Sonerasta).

Asiaan lienee vaikutettu vahvasti ainakin taloyhtiöitten isännöitsijöiden kautta. Loppukuluttuja on kuitenkin aina asukas. Kyseinen tuote ei vain ole toiminut myyntimiehen sitkeistä vakuutteluista huolimatta. Sain kuin sainkin kyseisen tarvittavan laitteen viime viikolla monien vaiheiden jälkeen ("Toimitukset ovat tietysti viivästyneet, semmoiset ei kuulu minulle!").

Kytkin laitteiston, mutta en saanut toimimaan "lankapuhelintani" (joka siis nyt oli olevinaan "laajakaistapuhelin") "kumpaankaan suuntaan". No, yhteyden otto asiakaspalveluun selvitti tilanteen: Alkuperäinen asiakasneuvoja joutui turvautumaan "teknisiin tiimiinsä". Soitti sitten takasin vartin päästä: "Meidän tekninen tiimi oli sitä mieltä, ette järjestelmä ei toimi valokuitu(VDSL2)-liittymässä, ja että laitteisto on palautettava."

Uskoisin, että tämän tyyppinen viallisen tavaran myynti ei ole voinut rajoittua vai yhteen tamperelaiseen taloyhtiöön, missähän muulla hiljaisestiko! vain hyväksytään näiden myyntimiesten toiminta?!?

Vain onko joku sittenkin saanut vanhan lankapuhelimensa toimimaan tuossa VDSL2-maailmassa?
On Soneralla ainakin yksi siihen uskova (ote runsaan kuukauden takaisesta sähköpostista): "Tämä keskustelu alkoi, kun asukas oli yrittänyt tilata alkukesästä palvelua siinä onnistumatta. Uuden uutukainen VDSL2-tekniikka ("ei"-sana ilmeisesti puuttuu tästä!) synkannut silloin Laajakaista Puhelimen kanssa. Nyt siis ongelma on ohi ja palvelu tilattavissa!"

Tilaaminen ei siis kuitenkaan onnistunut (Kuinkahan mones kerta!) , mitä muuta olisi vielä tehtävissä kuin kaupan purkaminen?!?

12 kommenttia

  • November 3, 2010
Laajakaista Puhelin toimii vain tietyllä modeemilla jossa tähän tarkoitukseen oikea ohjelmisto. Modeemin ohjelmiston täytyy tukea juuri Sonera Laajakaista Puhelin - palvelua. VDSL2-yhteydelle ei Laajakaista Puhelin - palvelun mahdollistavaa modeemia tällä hetkellä ole ja siitä syystä palvelu ei toimi Laajakaista Extra - liittymässä missä talon sisäverkon yhteys on toteutettu VDSL2-tekniikalla.

  • November 3, 2010
Tapio kirjoitti:
VDSL2-yhteydelle ei Laajakaista Puhelin - palvelun mahdollistavaa modeemia tällä hetkellä ole


Tätä yhdistelmää kyllä näytetään ilmeisesti jatkuvasti myytävän, eikö tieto kulje myyntimiehille? Vastauksesta tulee myös mieleen jatkokysymys:" Ei siis TÄLLÄ HETKELLÄ, mutta miksi semmoista modeemia ei voi petetyille "loppuasiakkaille" hankkia vaikkapa esim. ensi kuussa? Ei kuukauden lisäodottaminen tunnu tässä enää miltään!

  • November 5, 2010
Myyjällä on ollut väärä tieto, sillä Laajakaista Puhelimen toiminnan mahdollstava Zyxel-päätelaite toimii vain ADSL-verkossa. On mahdollista että VDSL2-verkkoon sopiva Laajakaista Puhelimen päätelaite on tulossa, mutta varmuutta tästä ei ole. En voi luvata että Laajakaista Puhelin toimisi VDSL2-yhteydellä kuukauden tai edes vuoden kuluttua.

Yksi vaihtoehto säilyttää lankapuhelimen numero on Kotinumero. Liittymä toimii matkapuhelinverkon kautta.

  • September 5, 2011
Sonera ei oikeastaan enää yllättänyt lähettäessään elokuun lopulla minulle tiedotteen:TERVETULOA SONERA LAAJAKAISTA PUHELIN -PALVELUN KÄYTTÄJÄKSI. Ja kas vain; "liittymäni" puhelinnumero on kuin onkin vanha lankanumeroni, jonka vielä muistin ulkoa.

Nyt tässä vain kärsivällisesti odotellaan yksilöityä laskua (taas!) tuosta numerosta soittamistani puheluista vaikka numero ei ole ollut käytössäni sitten toissa kevään!

  • December 4, 2011
Tuon käsittämättömän elokuisen "toimitusvahvistuksen" jälkeen sain sitten lokakuussa yhtä ellei vielä kummallisemman "irtisanomisvahvistuksen": SONERA LAAJAKAISTA PUHELIMEN IRTISANOMINEN Hyvä asiakkaamme, olemme vastaanottaneet irtisanomisen, mikä päättää Sonera Laajakaista Puhelin -sopimuksen. Irtisanominen astuu voimaan...

En Herra Paratkoon! ollut mitään sopimusta tehnyt elokuussa, enkä siis mitään myöskään irtisanonut lokakuussa.

Nyt sitten tuli lasku määräaikaisen sopimuksen keskeyttämisestä, 48 euroa. Ihan kuin joku tekisi kiusaa siellä Vaasassa!

  • December 5, 2011
Hei! Lisäätkö Profiiliisi asiakasnumerosi, niin voisin katsoa liittymätilannettasi. Vaihtoehtoisesti voit myös soittaa Asiakaspalveluumme 0200 17000 (ark 08-20, la 09-16:30) asiasi hoitamiseksi.

  • December 14, 2011
Asiakasnumeron liitin profiiliini yli viikko sitten, mihin sitä tarvittiinkaan? Vaasalaisten "kunniaksi" korjaan sen verran, että lasku onkin lähetetty Lahdesta.

  • December 14, 2011
Hei. Katsoin tilannettasi ja pahoittelut heti näin alkuun koko sotkusta. Jotta lasku saadaan hyvitetyksi, otathan yhteyttä Asiakaspalveluumme puh. 0200 17000 tai tee asiasta palvelupyyntö Omien Sivujen kautta.

  • December 14, 2011
Kerkisi alkamaan kolmas vuosi tämän asian kanssa Hilman vastausta odotellassa! En kaipaa laskun hyvitystä, koska en ole maksanut mitään. Annettuun numeroon olen soittanut viime vuoden aikana kiintiöni täyteen. Miksi en voi yksinkertaisesti repiä laskua?

JK. Tämä keskustelun loppupätkäkin osoittaa, kuinka onnettoman kehnosti tieto kulkee talon sisällä! Ennen vanhaan taisi käyttää itsestään jopa mainoslausetta "Yhteyksien tekijä"!

  • December 14, 2011
Hei SauliM !

Olethan yhteydessä Soneran Asiakaspalveluun p.0200 17000 tai Omien Sivujen kautta voit jättää Palvelupyynnön, näin saadaan asia mahdollisimman pian kuntoon.

  • December 15, 2011
Tehty annetun linkin kautta! Merkitsin lisätietoihin "Lasku on aiheeton" ja kopion Niinamarin vastauksesta. Saapi sitten nähdä riittääkö se?!?!? Mitään kopiotahan tekemisestäni ei itselleni jäänyt. Olkoon tämä nyt ainakin jonkin sortin dokumentti siltä varalta että....

  • December 15, 2011
Hei SauliM !

Kiitos, uskon että asia tulee kuntoon. Mukavaa joulun odotusta.