Skip to main content

Vasteajat heittelevät

  • December 11, 2014
  • 11 kommenttia
  • 1 katselukerta

Verkkopeleissä vasteviiveajat ovat vain kasvaneet ja vaihtelevat suomalaisilla peliservereillä 30-60 väliltä, joka ei mielestäni ole hyvä tulos. Jopa 1/512 adsl-yhteydellä kauempana kaupungista pingi oli vakaa 25-30. Missä vika? Ohessa muutamat pingaustulokset. Yhteytenä kaapeli 10/2.
ping www.sonera.fi

Pinging www.sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of

Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=290ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=44ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=97ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=35ms TTL=247

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 35ms, Maximum = 290ms, Average = 116ms


ping www.sonera.fi -l 1024

Pinging www.sonera.fi [194.251.244.241] with 1024 bytes o

Reply from 194.251.244.241: bytes=1024 time=58ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=1024 time=34ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=1024 time=46ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=1024 time=154ms TTL=247

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 34ms, Maximum = 154ms, Average = 73ms

ping www.sonera.fi

Pinging www.sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of

Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=152ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=45ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=67ms TTL=247
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=33ms TTL=247

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 33ms, Maximum = 152ms, Average = 74ms


11 kommenttia

  • February 3, 2011
Ovatko latenssin muutokset riippuvaisia vuorokauden ajasta eli kulkeeko pingi vaikka aamulla nopeammin kuin illalla?

  • February 6, 2011
Tapio kirjoitti:
Ovatko latenssin muutokset riippuvaisia vuorokauden ajasta eli kulkeeko pingi vaikka aamulla nopeammin kuin illalla?

Latenssi on ollut viikkoja aina sama (eli ei ole riippuvainen ajasta...) - normaalia korkeampi. Ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50.

  • February 6, 2011
Hankala pelata ollenkaan ulkomailla kun viiveet ovat olleet lähiaikoina jopa yli 100. Suomeen yli 50 on myös aika huikea.

Huomasin tämän vasta tänään, lienekö kuinka kauan ollut tämä vika.

  • February 9, 2011
juppe kirjoitti:
Latenssi on ollut viikkoja aina sama (eli ei ole riippuvainen ajasta...) - normaalia korkeampi. Ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50.


Kyselin vuorokaudenajan vaikutusta lähinnä siinä mielessä, että olisiko alueen verkossa mahdollisesti "liikenneruuhkaa" havaittavissa. Tuskin siitä kuitenkaan on kyse, kun viivee on sama koko ajan.

Vaikea sanoa mistä on kyse. Ei tuosta kuitenkaan kannata vikailmoitusta tehdä, jos yhteys toimii muuten hyvin.

  • February 9, 2011
Ei tätä sadan megan nettiä ole facebookin ja verkkopankin käyttöön ostettu. Samalla voisi valittaa siitä, että yhteys toimii 1/3 sopimusnopeudesta.

Jos televisio sammuu itsestään kerran viidessä minuutissa, ja ohjelmat tulevat myöhässä niin eikö siitä kannattaisi valittaa?

  • February 9, 2011
Tapio kirjoitti:
[quote="juppe":i2uaqg5d]Latenssi on ollut viikkoja aina sama (eli ei ole riippuvainen ajasta...) - normaalia korkeampi. Ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50.


Kyselin vuorokaudenajan vaikutusta lähinnä siinä mielessä, että olisiko alueen verkossa mahdollisesti "liikenneruuhkaa" havaittavissa. Tuskin siitä kuitenkaan on kyse, kun viivee on sama koko ajan.

Vaikea sanoa mistä on kyse. Ei tuosta kuitenkaan kannata vikailmoitusta tehdä, jos yhteys toimii muuten hyvin.[/quote:i2uaqg5d]
Todella hieno vastaus. Mielestäsi on siis sama, onko vasteaika 10ms vai 500ms. Vastauksesi hieman yllätti, oletko myös sitä mieltä, että sonera extra 10/2 ei ole pelaamista varten? Mielestäni tästä olisi hyvä mainita mainoksissanne. Aikoinaan myös paikallinen korjaajanne oli samaa mieltä, eli vasteajalla ei ole väliä. Tästä huomautin asiakaspalveluunne, jossa oltiin samaa mieltä kanssani, kyllä sillä vasteajalla on väliä.

Tulen harkitsemaan vakavasti vikailmoituksen tekoa ja samalla aion kannustaa kaikki ystäväni ja tuttavani samaan, jotta saamme asiaan korjaukseen. Tuttuun tyyliin muuten ei asioihin tule muutosta.

  • February 9, 2011
Ei tämä 100/5 yhteyskään enää kohta nettipelailuun kelpaa. Samat latenssiongelmat täälläkin. Heittelevät ihan jumalattomasti ja jatkuvasti. Alkaa kyllä kuluttaja-asiamies kiinnostamaan.

  • February 11, 2011
juppe kirjoitti:
Latenssi on ollut viikkoja aina sama (eli ei ole riippuvainen ajasta...) - normaalia korkeampi. Ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50.


juppe kirjoitti:
Todella hieno vastaus. Mielestäsi on siis sama, onko vasteaika 10ms vai 500ms. Vastauksesi hieman yllätti, oletko myös sitä mieltä, että sonera extra 10/2 ei ole pelaamista varten?


Vastaus perustui siihen mitä kirjoitit eli "ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50". Jos vaste onkin 500 ms eikä 50 ms, niin siinä on iso ero.

Tekemällä tracerouten komentokehotteessa (eli "DOS-ikkunassa") pelipalvelimelle saat tarkemman käsityksen siitä missä viive kasvaa.

  • February 12, 2011
Tapio kirjoitti:
[quote="juppe":3ugxiqpc]Latenssi on ollut viikkoja aina sama (eli ei ole riippuvainen ajasta...) - normaalia korkeampi. Ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50.


juppe kirjoitti:
Todella hieno vastaus. Mielestäsi on siis sama, onko vasteaika 10ms vai 500ms. Vastauksesi hieman yllätti, oletko myös sitä mieltä, että sonera extra 10/2 ei ole pelaamista varten?


Vastaus perustui siihen mitä kirjoitit eli "ennen vasteet olivat 20-30, nykyjään 30-50". Jos vaste onkin 500 ms eikä 50 ms, niin siinä on iso ero.

Tekemällä tracerouten komentokehotteessa (eli "DOS-ikkunassa") pelipalvelimelle saat tarkemman käsityksen siitä missä viive kasvaa.[/quote:3ugxiqpc]

30-50 ja 50-500 ovat suomalaisilla palvelimilla sama asia, kummallakaan ei pysty pelaamaan.

  • February 12, 2011
Minullakin on muutaman päivän aikana latenssi kasvanut 15:ta 330:een, siirtonopeuden ilmoittaa testi silti olevan 21Mb.

-Jan

  • February 14, 2011
Eilen oli koko päivän sietämätön pingi ja sama näyttää jatkuvan tällekkin päivälle. Perjantai päivänä ja launtaina illasta oli netti kokonaan poikki.