Skip to main content

VDSL pätkii, mutta vain päivisin?

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Tuli hommattua Tampereella 100/10 VDSL liittymä. Heti muuton / liittymän käyttöönoton jälkeen huomasin että yhteys pätkii ihan törkeästi: 1-5 kertaa tunnissa tulee katkoksia jotka ovat kestoiltaan 4-5sek -> 5min. Ongelma tietenkin jokaisella laitteella mitä asunnosta löytyy, sekä ethernetilla että WLANilla.

Linjavalon käyttäytyminen katkoksen aikana vaihtelee: joskus palaa koko ajan kiinteenä, joskus alkaa vilkkumaan. Modeemin buuttaukset tai resetoinnit eivät vaikuta katkoksiin mitenkään: yhteys herää takaisin henkiin ihan omia aikoja. Asunnossa 1 ainoa puh.rasia, testasin myös varmuuden vuoksi toisella puhelinjohdolla

Laitoin SU-MA yöllä vikapalveluun viestiä jossa pyysin laskea liittymän nopeusprofiilia 1 pykälän hitaammaksi jotta voisi nähdä toimisko sillä vakaammin (koska olen jonkun verran skeptinen talon kupareiden suhteen - talo rakennettu -55 ja perusparannus -97). Tähän pyyntöön ei olla vielä ilmeisesti ehditty reagoida, mutta nyt yön aikana huomasin että öisinhan tämä ei näköjään pätki OLLENKAAN, toimii kuin unelma. Mitä tästä on pääteltävissä? Soneral VDSL keskitin käy ylikuormalla "ihmisten aikoihin"?

Asiakasnumeroa ei ole lisätty koska en ole vielä saanut ensimmäistä laskua enkä näinollen tiedä sitä.

3 kommenttia

  • December 3, 2012
Hei Dnaumov,

Ikävä kuulla että laajakaistan kanssa on ongelmaa. Hyvä että olet laittanut asiasta jo viestiä vikapalveluumme, niin voimme selvittää ongelmaa.

Jätit ilmeisesti vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeen kautta. Saat tekstiviestillä kuittauksen kun viestisi on vastaanotettu. Tai jos tarvitsemme lisätietoa ongelmaan liittyen niin soitamme sinulle.

Jos sinulla on liittymänumero tiedossa niin voit lisätä myös sen asiakasnumerosi tilalle. Jos lisäät liittymänumeron, niin lisää se muodossa 346123456 eli jätä "-" merkki välistä pois. Normaalisti liittymänumero ilmoitetaan muodossa 346-123456.

Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> profiili >> asiakasnumero:

  • December 3, 2012
Kun pätkiminen oli mystisesti loppunut ennen kuin mun vikailmoitus oli edes ehditty alkaa käsittelemään niin varmuuden vuoksi peruin ilmoituksen, kuitenkin samalla pyytäen että 100/10 profiili interleavingilla vaihdettais 70/10 profiiliin ilman interleavingia. Komeasti ainakin pingit tippui 37ms -> 23ms, jään seuraamaan miten linjan vakaus pysyy.

  • December 4, 2012
Hei dnaumov,

Mukava kuulla että ongelma olikin jo poistunut. Toivotaan että ongelma pysyykin poissa.