Vaihdoin kuukauisi sitten vanhan Sonera-adsl liittymän uuteen VDSL2-liittymään, max 100mb. Netin nopeus ei kuitenkaan ole kasvanut merkittävästi, jos ollenkaan. Speedtestin mukaan download on yleensä n 10-15mb wlan, piuhalla 20-30mb. Upload on aina luvattu 10mb. Modeemina toimii zyxel p-870HN-51b.
Muita wlania käyttäviä laitteita ei kotona ole. Läppäri on vuoden vanha perus-HP, windows 8.
Mitä voin tehdä, jotta netti nopeutuisi? Speedtestin mukaan nopeus ei ole ikinä käynyt yli 30mb, yleensä reippaasti alle, joten vähän rupeaa jo ottamaan päähän. Voiko vika olla kiinteistön tekniikassa, vai voiko modeemissa olla jotain? Olen kuullut, että jonkun häiriösuojan poistamalla nopeus voisi nousta.
Laajakaistan liittymänumero 346-452835.
Jan
Sivu 1 / 1
Tässä voisi sanoa että modeemisi malli auttaa aika paljon... mutta oletko kokeillut käynnistää modeemisi uudelleen?
Kannattaa tarkistaa kaapelit ainakin...
Myös voisit kokeilla toisella tietokoneella...
Voi vika olla modeemissakin... ei siitä ikinä tiedä kun kuluttajatavaraa
Kannattaa tarkistaa kaapelit ainakin...
Myös voisit kokeilla toisella tietokoneella...
Voi vika olla modeemissakin... ei siitä ikinä tiedä kun kuluttajatavaraa
Hei ONEJAN,
Modeemi näyttäisi tällä hetkellä kättelevän yhteyden yli 90 megalla. Sen puolesta siis pitäisi nopeammin toimia.
Onko asunnossasi useampia puhelinpistokkeita? Jos on niin kannattaa kokeilla vielä toisesta pistokkeesta.
Puhelinkaapeli olisi myös hyvä testailla, varsinkin jos käytössä on yli 2 metriä pitkä kaapeli tai jatkojohtoja.
Modeemin testauskin voisi olla paikallaan. Tarvittaessa saat lainamodeemia lähimmästä Sonera kaupasta. Jos et siis muualta saa toista VDSL modeemia, niin kannatta Sonera kaupasta käydä kysäisemässä.
Jos ongelma näidenkin jälkeen jatkuu, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä.
Modeemi näyttäisi tällä hetkellä kättelevän yhteyden yli 90 megalla. Sen puolesta siis pitäisi nopeammin toimia.
Onko asunnossasi useampia puhelinpistokkeita? Jos on niin kannattaa kokeilla vielä toisesta pistokkeesta.
Puhelinkaapeli olisi myös hyvä testailla, varsinkin jos käytössä on yli 2 metriä pitkä kaapeli tai jatkojohtoja.
Modeemin testauskin voisi olla paikallaan. Tarvittaessa saat lainamodeemia lähimmästä Sonera kaupasta. Jos et siis muualta saa toista VDSL modeemia, niin kannatta Sonera kaupasta käydä kysäisemässä.
Jos ongelma näidenkin jälkeen jatkuu, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä.
Asunnossa ei ole kuin yksi puhelinpistoke, eli en pääse testaamaan toista. Modeemin piuhoja vaihtamalla ei tule mitään muutosta. Mutta käyn ensiksi lainaamassa uuden modeemin liikkestä ja katsotaan, vaikuttaako se. Ilmeisesti myös puhelinliittymässä voisi olla jotain häikkää? Minne silloin pitäisi pirauttaa, en edes tiedä kuka siitä tekniikasta vastaa nykyään.
Hei ONEJAN,
Onko sinulla siis käytössäsi vielä normaali lankapuhelin vai tarkoititko kännykkää? Jos Soneran kännykkäliittymässäsi on ongelmia kuuluvuuden suhteen, siitä voi olla meihin yhteydessä :)
Jos sinulla on sen sijaan vielä vanha lankapuhelin, oletko kytkenyt sen nyt samaan puhelinrasiaan mistä netti tulee? Voisitko kokeilla netin toimintaa ilman lankapuhelinta. Monesti lankapuhelimet voivat rikkoontuessaan aiheuttaa häiriötä liittymän toiminnassa. Myös tuo mainitsemasi "häiriösuoja" voi olla syyllinen, eli se valkoinen kolmihaarainen kappale mikä sopii puhelinrasiaan. Kun käyt kysymässä toista modeemia lainaan ja sellainen löytyy, kannattaa kysyä myös toinen häiriösuodatin testiä varten.
ONEJAN kirjoitti: Ilmeisesti myös puhelinliittymässä voisi olla jotain häikkää? Minne silloin pitäisi pirauttaa, en edes tiedä kuka siitä tekniikasta vastaa nykyään.
Onko sinulla siis käytössäsi vielä normaali lankapuhelin vai tarkoititko kännykkää? Jos Soneran kännykkäliittymässäsi on ongelmia kuuluvuuden suhteen, siitä voi olla meihin yhteydessä :)
Jos sinulla on sen sijaan vielä vanha lankapuhelin, oletko kytkenyt sen nyt samaan puhelinrasiaan mistä netti tulee? Voisitko kokeilla netin toimintaa ilman lankapuhelinta. Monesti lankapuhelimet voivat rikkoontuessaan aiheuttaa häiriötä liittymän toiminnassa. Myös tuo mainitsemasi "häiriösuoja" voi olla syyllinen, eli se valkoinen kolmihaarainen kappale mikä sopii puhelinrasiaan. Kun käyt kysymässä toista modeemia lainaan ja sellainen löytyy, kannattaa kysyä myös toinen häiriösuodatin testiä varten.
Kävin Sonera-liikkeestä lainaamassa uuden modeemin, vastaavan mikä itselläni on. Ongelma ei muutu miksikään, netin nopeus max 25mb kaapelilla, alle 20mb wlan. Käytän lyhyttä puhelinjohtoa. Onko vika kiinteistön kaapeleissa, vai missä? Mitä voin tehdä? Maksan kuitenkin siitä, että saan "sen parhaan" laajakaistan, mutta todellisuudessa yhteys toimii samaan malliin kuin se joka mulla oli jo monta vuotta sitten.
Hei ONEJAN,
Kiinteistön sisäverkkoa et itse oikein pysty mittailemaan, joten nyt kun modeemi on testailtu, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Vikailmoitus tuosta kannattaa tehdä, niin selvitellään missä tuo ongelma on.
Kiinteistön sisäverkkoa et itse oikein pysty mittailemaan, joten nyt kun modeemi on testailtu, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Vikailmoitus tuosta kannattaa tehdä, niin selvitellään missä tuo ongelma on.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.