Skip to main content

Verkkolaskutus

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 19 katselukertaa

Hei,

Kävin tänään sonera-liikkeessä Vantaan Jumbossa. Pitkän odottamisen jälkeen vihdoin ja viimein koitti oma vuoronumeroni.

Tarkoituksenani oli avata internet-liittymä uuteen asuntoon jonne muutto koittaa kuukauden päästä.

Oma tilanteeni on sellainen että internet liittymäni maksaa työnantajani, ja minulla oli mukana yrityksen laskutusosoitteet, sekä paperiselle versiolle että verkkolasku versiolle.

Minulle kuitenkin liikkeestä ilmoitettiin että laskun voi saada ainoastaan sähköpostitse. Miten tämä voi olla mahdollista?

Heti kotiin päästyäni riitti kahden sanan kirjoittaminen googleen josta selvisi pitkä selvitys verkkolaskutuksesta.

Onko liikeen henkilökunnan tietämys tosiaan näin heikkoa?

Miten saisin asian ratkaistua? Intoa lähtemään itse neuvomaan liikkeen myyjiä ei minulta löydy.

4 kommenttia

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • October 6, 2013
Ohikulkijan arvailu

Sinua on kohdeltu yksityishenkilön liittymän tilaajana, eikä kuluttaja kai saa verkkolaskua Soneralta. Paperilaskun saa lisämaksusta tai veloituksetta sähköpostiin ilmoituksen, mistä laskun voi netissä käydä katsomassa tai e-laskun (joka käsittääkseni ei ole aivan sama kuin yritysten verkkolasku)
Ehkä liittymäsopimuksesi on tehtävä työnantajasi nimiin (ja sinut haltijaksi), arvaan. Sonera kertoo kyllä täällä mitä uudesta uljaasta eurooppalaisesta maksukäytännöstä on Soneralla tarjolla.

(Jaa miksikö sotkeennuin tähän - uusi maksukäytäntö on sellainen soppa että kaipaa hämmennystä ennen kuin kypsyy.)

  • October 6, 2013
Tuntuu vaan jokseenkin uskomattomalta että vastaukseksi annetaan että sähköposti on ainoa mahdollinen tapa toimittaa lasku.

Nykyisen liittymän tarjoajan kanssa asia kun oli enemmän kuin yksinkertainen; ilmoitin vain että laskutusosoite vaihtuu ja homma oli sillä selvä. Liittymä pysyi edelleen minun nimissäni ja hallinnoitavana.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • October 6, 2013
Niinpä. Sonera laskuttaa lisää - olikohan kesällä korotettu hinta 1,90 €/lasku - paperilaskun toimittamisesta. Sama hinta myös uudesta suoramaksuilmoituksesta ja vanhasta suoraveloitusilmoituksesta. (Elisan osalta paperilaskutuslisäkäytäntö on viety markkinatuomioistuimeen.)

Enpä ymmärrä miksi paperilasku ei olisi periaatteessa mahdollinen, vaatiiko jotenkin virallisemman tilauksen yritykseltä kun veloitettava on yritys vai onko mahdollisuus laskuttaa yritystä yksityisliittymästä toteuttamatta Soneralla, kun laskutusmettelyitä muutetaan. Ja "sähköisiä" veloitustapoja on kolme: 1) ns. sähköpostilasku joka on sähköpostilla ilmoitettu tieto mistä lasku löytyy ja suoraveloituksen korvaajiksi tulleet 2) e-lasku verkkopankin käyttäjille (laskua ei lähetetä maksajalle vaan itse haettava verkkopankista) ja suoraveloitusta vastaava 3) suoramaksu (automaattinen veloitus ennakkoilmoituksella) niille jotka eivät käytä verkkopankkia.

Itselläni oli vuosia sitten käytössä työnantajan sopima Soneran liittymä joka laskutettiin työnantajalta.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • October 8, 2013
Eiku se Soneran moraalittoman paperilaskulisän korotus oli 1 eurosta 2,90 euroon, siis 190% korotus viime heinäkuussa. Säikytti minutkin näihin huonosti tehtyihin uusimpiin laskutussotkuihin, mistä on ollut hirveästi vaivaa eikä mitään myönteistä ole koettu. http://www.sonera.fi/ajankohtaista/paperilaskun+hinnoittelussa+muutoksia

Uuden suoramaksun ja vanhan suoraveloituksen ilmoituksen Sonera varmaan voi lähettää ilmaiseksi sähköpostilla maksullisen paperi-ilmoituksen sijaan