Skip to main content
Minulla oli jäänyt yksi matkapuhelinlasku epähuomiossa maksamatta ja tänään tuli perintätoimistolta lasku asiasta. Perintätoimiston laskussa oli normaalin puhelinlaskun summaan lisätty viiden euron maksukehotusmaksu.

Katsoin sitten netistä juuri tullutta viimeisintä Soneran laskua ja siellä oli taas viiden euron Viivästysmaksu, joka oli laskun numerolla viitattu tähän samaiseen myöhästyneeseen laskuun?

Eli otetaanko samasta laskusta viiden euron rangaistusmaksuja kahdelta eri suunnalta? Ymmärrän toki, että perintätoimistonkin pitää jollain elää ja se vitonen (plus korko) jää heille, mutta ottaako Sonera myös toisen vitosen samasta laskusta?

Toisekseen, perintätoimiston täti sanoi puhelimessa, että Soneran pitäisi lain mukaan lähettää maksukehoitus alkuperäisen laskun jälkeen, ennen kuin pyytää perintätoimistoa asialle. Minulle ei ole tälläistä kuitenkaan tullut. Voiko Soneran minulle lähettämää kommunikointia tarkistaa mistään?
Hei kukkuluuruu!

Kyseinen lasku on tosiaan alunperin lähetetty ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Ensimmäinen maksukehotus on lähetetty postitse 27.1.2014 ja toinen kehotus on lähetetty myöskin postitse 3.2.2014. Perintään tuo lasku on sitten siirretty noin vajaan kolmen viikon kuluttua toisen maksukehotuksen jälkeen. Eli meiltä nuo kehotuskirjeet ovat lähteneet normaalisti tavallisen postin mukana.

Me veloitamme maksukehotusmaksun ainoastaan kerran. Tämän kyseisen laskun kehotusmaksu on veloitettu nyt uusimmalla laskulla. Perintä lisää luonnollisesti laskuun omat perintäkulunsa ja niiden summista meillä ei ole tietoa. Eli perinnästä saamasi lasku sisältää alkuperäisen summan 33,22 eur lisäksi myös perinnän veloittamat kulut.

Vastaa