Skip to main content

Viiveaika/Ping

  • December 11, 2014
  • 18 kommenttia
  • 45 katselukertaa

Joo eli siis oon tossa alkuvuodesta tilannu liittymäni ehkä maaliskuun aikaan ja on ollu tuo pingi tai vasteaika siinä 15-20ms ja nyt sitten toukokuun paikkeilla on se noussut tuonne 55-60ms vaikka olen kyllä testannut ettei mikään häiritse tai käytä internetiä samaan aikaan kun olen testaillut että ei pitäisi olla minun päässäni vika, olisiko jotain loogista selitystä kun tuo 60ms ping tuntuu kyllä jo verratuna siihen 20ms viiveeseen. Muuten on kyllä toiminut laajakaista hyvin ja olen tyytyväinen ollut 1.8Mb/s latausnopeuteen eli noin 20Mb nettiin ja on toiminut. Ja olen testaillut nopeuttan Speedtest.net sivustolla.

18 kommenttia

  • July 15, 2010
Antsu66: Keskustelupalstan profiilitietoihisi lisäämäsi asiakasnumero ei vaikuttanut oikeanlaiselta enkä valitettavasti löytänyt sen perusteella järjestelmistämme liittymätietoja.

Voitko vielä tarkistaa asiakasnumerosi ja lisätä sen profiilisi tietoihin? Voin tällöin päästä tarkastelemaan, miltä liittymäsi tilanne näyttää tällä hetkellä puoleltamme. Asiakasnumerotieto löytyy parhaiten laajakaistalaskusi tiedoista.

Jos olet yhdistänyt tietokoneesi tällä hetkellä langattomasti käytössäsi mahdollisesti olevaan modeemilaitteeseen, kannataa koittaa tietokoneen kytkemistä modeemiin suoraan verkkokaapelilla. Samoin, jos tietokoneen ja modeemin välissä on jonkinlaisia välilaitteita, kannattaa kytkeä tietokone suoraan modeemiin ilman välilaitteita.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

  • July 15, 2010
Minulla on käynyt sama juttu, pingit ollut yleensä 8-12ms esim. ping.funet.fi mutta nykyään 50-60ms.
Onko mahdollista että kun käytössä on Koti-TV palvelu, olisi liittymään otettu käyttöön virheenkorjausta (interleaving) ?

Asiakasnumero pitäisi olla profiilissa joten voisitteko tarkistaa mikä on tilanne. Kiitos jo etukäteen.

  • July 15, 2010
On kaapelilla kiinni. Asiakasnumero oli väärä ja nyt pitäisi olla oikein tuolla asetuksissa.

  • July 19, 2010
Freon: Sonera Laajakaista ADSL 24/1M -liittymässäsi on tällä hetkellä käytössä interleaving -virheenkorjaus, joka nostaa hieman liittymäsi ping-aikoja.

Virheenkorjaus on tullut voimaan Koti TV -palvelun käyttöönoton yhteydessä. Sen tarkoitus on taata Koti TV -palvelun mahdollisimman laadukas toiminta niin, että palvelun kuvan- ja äänenlaadussa on mahdollisimman vähän häiriötä.

Antsu66: Sama koskee myös sinun liittymääsi. Liittymässäsi on käytössä yllämainittu virheenkorjaus, joka on tullut käyttöön todennäköisesti Koti TV -palvelun yhteydessä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

  • July 19, 2010
Olisiko mahdollista saada virheenkorjaus pois päältä sillä en oikeastaan käytä Koti-TV palvelua ja en välitä vaikka välillä kaatuilisi ja tuo viiveaika haittaa jonkun verran pelaillessa.

  • July 19, 2010
Jotenkin arvelinkin että tästä on kyse. Voisiko sen Interleavingin ottaa pois päältä kiitos?
Aikaisemmin sanottiin että sitä ei laiteta päälle jos asiakas ei tee vikailmoitusta ADSL-liittymästä.

Nyt se on kuitenkin kysymättä laitettu päälle. Käsittääkseni Koti-TV palvelut toimii kyllä ilmankin tätä
virheenkorjausta, ehkä pois lukien HD-kanavat jota minulla ei ole käytössä. Verkkopeleissä tuo
50ms-100ms kun tuntuu valitettavan paljon, muuten tällä ei olisi niin väliä.

  • July 20, 2010
Antsu66 ja Freon: En tiedä onko virheenkorjauksen pienentäminen mahdollista ADSL-yhteydelle jossa on Koti TV - palvelu, mutta selvittelen asiaa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • July 23, 2010
Antsu66 ja Freon: ADSL-yhteyden virheenkorjausta on mahdollista pienentää liittymäkohtaisesti tapauksessa jossa sitä on lisätty Koti TV - palvelun toiminnan varmistamiseksi. Asia hoituu Vikapalvelun kautta, jonne voit lähettää pyynnön Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Tee lomake läpi sopivilla valinnoilla ja kirjoita itse asia viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään.

ASDL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjauksen pienentäminen saattaa vaikuttaa Koti TV:n toimintaan ja toisaalta lisätä virheitä myös muuhun yhteyden kautta kulkevaan liikenteeseen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • July 23, 2010
Hyvä!

  • September 1, 2010
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Antsu66 ja Freon: ADSL-yhteyden virheenkorjausta on mahdollista pienentää liittymäkohtaisesti tapauksessa jossa sitä on lisätty Koti TV - palvelun toiminnan varmistamiseksi. Asia hoituu Vikapalvelun kautta, jonne voit lähettää pyynnön Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Tee lomake läpi sopivilla valinnoilla ja kirjoita itse asia viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään.

ASDL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjauksen pienentäminen saattaa vaikuttaa Koti TV:n toimintaan ja toisaalta lisätä virheitä myös muuhun yhteyden kautta kulkevaan liikenteeseen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Myyjien tulisi kertoa tästä ADLS-yhteyden virheen korjauksesta ja pingin nousemisesta. Itsellenikään ei mainittu asiasta mitään/kysytty pelaanko nettipelejä. Jos ei pelaa, niin silloinhan ei varmaan edes huomaa eroa. Molempien täytyy kuitenkin halutessa onnistua moitteettomasti, pelien pelaamisen ja koti tv:n katselun. Kiitos vastauksesta Tapio, aion täyttää tuon lomakkeen. Toivottavasti ping laskee ja silti koti tv toimii moitteettomasti kunhan se parin viikon sisällä "saapuu", ettei tarvitse alkaa perumaan koko kauppaa.

  • September 2, 2010
Sepsi kirjoitti:

Myyjien tulisi kertoa tästä ADLS-yhteyden virheen korjauksesta ja pingin nousemisesta. Itsellenikään ei mainittu asiasta mitään/kysytty pelaanko nettipelejä. Jos ei pelaa, niin silloinhan ei varmaan edes huomaa eroa. Molempien täytyy kuitenkin halutessa onnistua moitteettomasti, pelien pelaamisen ja koti tv:n katselun. Kiitos vastauksesta Tapio, aion täyttää tuon lomakkeen. Toivottavasti ping laskee ja silti koti tv toimii moitteettomasti kunhan se parin viikon sisällä "saapuu", ettei tarvitse alkaa perumaan koko kauppaa.


Kysymys on asiasta, joka kiinnostaa ehkä yhtä kymmenestätuhannesta. Suuriosa ei edes ymmärrä mistä on kysymys, joten omasta mielestä ei kannata ottaa esille ko. asiaa. Pitää myös huomata, jos tuo virheenkorjaus otetaan pois päältä, vaikuttaa se jonkin verran myös IPTV:n toimivuuteen. Eikä pingin muutos edes ole merkittävä kaikilla, koska tuo on myös riippuvainen linjan virheilystä.

  • September 2, 2010
Moro moro

Olen hankkinut teiltä 100megan laajakaistayhteyden joka on pelittänyt täydellisesti jo monta kuukautta, vaikka modeemina on vanhempi modeemi jolla ei tuohon 100megaan pääsekkään...

Nyt viime viikonlopun jälkeen/aikana on vasteajalle päässyt jotain käymään. Tietokoneellani en mitään pelejä pelaa. mutta ongelman huomasin kun pelailin xboxilla eikä enää löydy 50ping servuja vaan pääseepi vain +100ping peleihin...

Teidän nopeustesteissä kaistan nopeus on 2,0 modeemin perus vauhit mutta ping on tässä testissä 160

Pingtesti antaa seuraavanlaista tulosta:

Paketit: Lähetetty = 50, Vastaanotettu = 50, Kadonnut = 0 (0% hävikki),
Arvioitu kiertoaika millisekunteina:
Pienin = 38 ms, Suurin = 300 ms, Keskiarvo = 73 ms

Mistähän tämä yllättävä vika voisi johtua?

  • September 2, 2010
Hei,

Minulla on käytössä 24/2M ADSL-liittymän Koti-TV, mutta www.funet.fi pingaus antaa toistuvasti 11ms. Johtuuko näin lyhyt verkkoviive siitä, että valokuitu tulee kerrostaloni talojakamoon asti, vai miksi virheenkorjausta ei ole asetettu? En kyllä sitä kaipaakaan! Kiinnostaa vaan.

  • September 3, 2010
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Antsu66 ja Freon: ADSL-yhteyden virheenkorjausta on mahdollista pienentää liittymäkohtaisesti tapauksessa jossa sitä on lisätty Koti TV - palvelun toiminnan varmistamiseksi. Asia hoituu Vikapalvelun kautta, jonne voit lähettää pyynnön Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Tee lomake läpi sopivilla valinnoilla ja kirjoita itse asia viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään.

ASDL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjauksen pienentäminen saattaa vaikuttaa Koti TV:n toimintaan ja toisaalta lisätä virheitä myös muuhun yhteyden kautta kulkevaan liikenteeseen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Lähetin toissapäivänä tuon vikailmoituksen. Kuinka kauan yleensä menee näissä? Kai siitä jotenkin tulee sitten minulle ilmoitus, kun asia on hoidettu? Vielä ei ole mitään pingille ainakaan tapahtunut.

Tämä ei kuulu tähän topiciin mutta kysynpä nyt samalla: Koti TV boxi tuli ja asennus onnistui hyvin. Kaikki kanavat latautuu ilmeisesti kanavalistaan automaattisesti? Itse en ainakaan mitään hakenut. Kanavat ei kuitenkaan näy kuin pari sekuntia, jos sitäkään, jonka jälkeen hyppää itsestään videovuokraus valikkoon. Ilmaiset kanavat yle 1, mtv3 jne. näkyvät pidempiä aikoja, kunnes hyppää taas tuohon valikkoon. Mistä mahtaa olla kyse?

  • September 6, 2010
Nisse123: Ajoittainen viive saattaa olla joko kyseisen verkkoalueen hetkittäisen liikennemäärän huomattavan kasvun aiheuttama tai pienellä alueella vaikuttaneesta verkkoviasta johtuvaa, joita Rovaniemen kaapelitevelisioverkossa oli reilu viikko sitten muutama.

Aneros: Laajakaista Extran ADSL-yhteys pärjännee pienemmällä virheenkorjauksella, koska yhteys on ADSL vain talon sisällä.

Sepsi: Vikapalvelun palvelupyyntöjen (eli Laajakaistan vikailmoituslomake) käsittelyn viive on tällä hetkellä reilut 3 päivää. Yleensä Vikapalvelulle lähetettyihin lomakkeisiin on vastattu nopeammin, mutta nyt viive on hieman tavanomaista pitempi.

Koti TV:n Motorola-digiboxi lataa oman ohjelmansa ja TV-kanavat verkosta eli sillä ei tarvitse suorittaa kanavien hakua. Kertomasi oireet viittaavat että digiboxin yhteys verkoon takertelee eli hyppäys takaisin valikkoon (videovuokraamo) voi olla merkkinä siitä että yhteys palvelimelle katkesi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • October 4, 2010
Oletteko ottaneet virheenkorjauksen pois päältä? Onko tämä vaikuttanut jotenkin negatiivisesti Koti-TV:n toimintaan?

  • August 22, 2011
(vanhan langan nosto)
Minulla on 100/10 extra KotiTV palvelulla, alakertaan valokuitu ja talon sisäverkko puhelinkuparilla, Thomson VDSL2 modeemi.

Onko tullut lisää kokemuksia miten virheenkorjauksen poisto tai pienentäminen minimiin vaikuttaa KotiTV kanavastriimaukseen, tallenteet, SD ja HD kanavilla? Kuinka pingit muuttuneet?

Nykyiset pingin viiveet, en ole pyytänyt muutoksia virheenkorjaukseen
ping google.com 56 ms
ping tut.fi 28 ms
http://pingtest.net 25 ms
http://sonera.fi/nopeustesti/ 26 ms

Kokemuksia jakoon jos olette säätäneet omaa virheenkorjausta.

  • October 14, 2011
Edit: Ei ilmeisesti johtunutkaan virheenkorjauksesta tämä korkea pingi