Skip to main content

Virhe 105 : Palvelimen DNS-osoitetta ei voi selvittää

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 309 katselukertaa

Onko DNS-palvelimessa taas jotain häikkää kun yhteys ei toimi mulla? Google dns 8.8.8.8 kun laitan tilalle niin nettiyhteys toimii taas normaalisti. Vika alkoi n. klo 9.25

edit: Vika taisikin johtua siitä että modeemi jotenkin jumiutui, mutta silti hieman outoa että tuolla dns 8.8.8.8:lla yhteys toimi normaalista.

7 kommenttia

  • June 22, 2011
karko: tiedossamme ei ole tällä hetkellä yleistä häiriötä DNS-palvelimiin liittyen. On vaikea sanoa tarkasti, mikä ongelman oli aiheuttanut, mutta kyse on todennäköisesti ollut jonkinlaisesta jumitilasta modeemissa, johon modeemin uudellen käynnistäminen voi auttaa.

Suosittelemme yleisesti pitämään modeemin ja tietokoneen verkkoasetuksien DNS-asetukset automaattiasetuksilla, jolloin laitteet saavat automaattisesti DHCP-palvelimeltamme oikeat DNS-osoitteemme. Googlen DNS-osoitteitakin saa toki käyttää.

  • June 22, 2011
Se vain ihmetytti että automaatti dns asetuksella yhteys ei toiminut(ennenkuin käytin virtoja poissa modeemista), mutta kun vaihdoin tilalle 8.8.8.8 nettiyhteys palautui.

Mistä tuollainen vika voi johtua että toisella dns:llä toimii ja toisella ei? Onko kyseessä modeemista aiheutuva vika vai onko minun laajakaistayhteydessä häiriöitä (huono kaapelointi,etäisyys keskukseen ym.) ? Modeemi on TeleWell TW-EA501 v3.

Muutenkin tälläista samanlaista random pätkimistä on ollut ainakin viimeisen vuoden ajan, mutta en ole aikaisemmin kokeillut tuota 8.8.8.8 että palautuuko yhteys. Pitää nyt jatkossa testailla pätkimisen yhteydessä uudelleen tuota 8.8.8.8 että onko sillä vaikutusta joka kerta.

  • June 23, 2011
No nyt klo 8.52 tuli taas ilmoitus virheestä 105 ja nettiyhteys meni poikki. Vaihdan tilalle ensisijainen dns 8.8.8.8 niin yhteys palautuu takaisin.

Mikä tässä on vialla kun automaatti dns menee tällä tavalla jumiin?

Samaa ongelmaa taitaa olla rivitalonaapurissakin kun olen joskus kysellyt. Häneltä löytyy sama yhteysnopeus 24/1 mutta modeemina on Zyxelin 660.

edit: klo 9.25 Käytin kahdesti virtoja poissa modeemista, mutta siitä huolimatta nettiyhteys ei palaudu automaatti dns asetuksella. Ensisijainen dns 8.8.8.8 asetuksella kaikki toimii.

edit: klo 9.30 Nyt pelittää taas automaatti dns ilman että piti uudelleenkäynnistää modeemia.

  • June 24, 2011
Klo 16:20 meni jälleen meni nettiyhteys poikki automaatti dns asetuksella. Windowsin verkon diagnostiikka ilmoittaa syyksi: DNS-palvelin ei vastaa, Tietokone yrittää käyttää DNS-palvelinta joka on virheellinen tai jota ei ole

Taas kun vaihdan ensisijaiseksi dns-palvelimeksi 8.8.8.8 niin nettiyhteys palautuu ilman että joutuisin uudelleenkäynnistämään modeemin.

  • June 29, 2011
Muutaman päivän yhteys toimi näköjään katkeamatta kertaakaan, mutta nyt klo16:57 nettiselain(chrome) ilmoittaa virhettä 105. Edelleen vaihtamalla ensisijaiseksi dns:ksi 8.8.8.8:n niin nettiyhteys pelaa.

  • June 30, 2011
Sama vika täällä Varkauden suunnalla.
4 tuntia meni, mutta korjaantui lopulta (olisiko ollut 20 kerta kun modeemista virrat pois).

  • July 11, 2011
karko: Jos tietokoneesi IP-osoite on 10. tai 192. -alkuinen, modeemisi on ns. NAT -tilassa. Modeemisi noutaa tällöin verkko-osoitetiedot palvelimeltamme. Jos IP-osoiteesi on 10. tai 192. alkuinen kannattaa tarkistaa, että DNS-asetus on automaattisena sekä tietokoneen, että modeemin asetuksissa.

Jos tietokoneesi IP-osoite on 80., 84. tai 88. alkuinen, modeemisi on ns. sillatussa tilassa ja tietokoneesi hakee verkkoasetukset suoraan Soneran palvelimelta. Tällöin DNS-asetukset voi tarkistaa vain tietokoneen verkkoasetuksista.

- Miten voi tarkistaa tietokoneen IP-osoitteen.
- Ohjeet tietokoneen verkkoasetuksien tarkistukseen.

Voit kokeilla myös laittaa DNS-osoitteiksi kiinteät Soneran -nimipalvelin osoitteet. Osoitteina voi käyttää, esimerkiksi 193.210.19.19 ja 193.210.18.18 -tietoja.

Kickme2: Jos ongelma ilmeni sinulla samalla tavalla kuin karkolla, voit myös kokeilla edellä mainittuja neuvoja.