Vista ja TeleWell TW-EA201

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Tervehdys!

Otsikossa mainittu kokoonpano toimii kyllä Dna:n laajakaistan puolella ilman, että olisi tehty mitään muutoksia mihinkään.
Mitä verkkomuutoksia on tehty viikolla 18 tai sen jälkeen?

Olen ottanut yhteyttä myös valmistajaan, joka vain vahvisti päätelmän verkkomuutoksesta.

6 kommenttia

Jos Sonera Laajakaista -littymäsi on ollut aiemmin toiminnassa kyseisellä modeemilla, mutta yhteys oli lakannut yhtäkkiä toimimasta, kyse voi olla liittymän vikatilanteessa.

Ongelman selvitys kannattaa aloittaa käymällä läpi Ohjeet ja Vinkit -sivun ohjeet ongelmatilanteessa. Jos ongelma kuitenkin jatkuu, sinun kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme. Tätä kautta pystytään myös selvittämään, onko liittymäsi alueella tapahtunut jonkinlaisia muutoksia verkossa kyseisenä aikana.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoitus oli tehty viime perjantaina. Olette selvittäneet asian siten, että lähetitte asentajan paikalle.

Asentaja kävi paikan päällä ja ilmoitti, ettei linjassa ole mitään vikaa. Syyksi ilmoitti, että ko. ADSL-modeemi TW-EA201 ei ole yhteensopiva Vistan kanssa.
Tämä ei pidä paikkansa: kummatkin laitteet ovat testattu ja ovat toimivia. Toimivat heittämällä DNA:n verkossa. Tämä tapaus ei ole ainut täällä Mynämäessä.

Se tässä ihmetyttääkin kun ed. mainittu kokoonpano toimi vielä huhtikuun puoleen väliin saakka ja 27.4. ei saanut mitään yhteyksiä.
Asentaja on tarkistanut Soneran verkon osuuden, eikä vikaa löytynyt mutta vika ei tässä tapauksessa ole modeemisi Vista-yhteensopivuudessa. Asian pystyy tarkistamaan esimerkiksi laitevalmistajan sivuilta.

Jos yhteys ei vieläkään toimi ja omat laitteet toimivat muualla moitteettomasti, kannattaa liittymästä tehdä uusi vikailmoitus Sonera Vikapalveluun.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Asentaja oli todennut, että vika on Soneran omassa verkossa eikä modeemissa. Helpsonissa olivat kuulemma jyrkästi sitä mieltä, että vika on modeemissa ettei TW-EA201 ole lainkaan yhteensopiva nykyisten verkkonormien ja Vistan kanssa.

Tismalleen samanlainen ongelma on toisen asiakkaan kanssa. En löydä mitään muuta syytä kuin, että konffauksessa on pikkuruinen säätövirhe. Se ei ole paha, mutta inhottava sellainen.

Telewellille soitin ensimmäiseksi ja kysyin, että ovatko tehneet jotain muutoksia ko. laitteeseen. Eivät olleet kun ko. laitetta ei saa enempää tyhmemmäksi kuin mitä se on. Siksi se on toiminnaltaan luotettava.

Asiakkaani sai tarpeekseen tästä kahden viikon rumbasta kun yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Olisi hyvä, jos säätämiset kertaalleen tarkistettaisiin ja huolellisemmin jotten enempää tällaisia ilmenisi.
Tietojemme mukaan kyseisellä alueella ei ole tehty yleisiä muutoksia verkossa viimeaikoina, joka voisi selittää asiaa. Tiedossamme ei myöskään ole, että kyseisen laiteyhdistelmän kanssa olisi havaittu yleistä ongelmaa.

Mikäli asiakkaan yhteys ei vieläkään toimi ja hän on testannut oman laitteistonsa toimivaksi, hänen kannattaa tarvittaessa olla vielä yhteydessä vikapalveluumme, jolloin asiaa päästään selvittämään parhaiten.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tyhmiä kysymyksiä mutta pitää kysyä.

Onko modeemi toiminut kertaakaan Soneran verkossa?
Oletko resetoinut modeemin?

Laitehan on oletuksena "Auto Hunt" tilassa ja tallentaa operaattorin asetukset kun löytyy toimivat.
Periaateessa pitäisi myös osata etsiä ne udelleen kun operaattori muuttuu, itse olen törmännyt muutamaan modeemin joka ei tätä automaattisesti tee.
Tällöin resetointi on auttanut.

Tuo Vista epäyhteensopivuus on kyllä täyttä P:tä (Likennöinti modeemin ja koneen välillä on pelkkää TCP/IP liikennettä, joka ei ota kantaa käyttikseen) toimii vaikka susivitosen kansa.

Vastaa