Skip to main content

Windows live lakkasi ottamasta vastaan sähköpostia

  • December 11, 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Autoin iäkästä sukulaistani, joka oli vanhan koneensa XP:n kanssa tottunut käyttämään Outlookilla soneran sähköpostia. Teimme uuteen koneeseen (W7) Windows live:n mailiin pari tiliä ja laitoimme asetukset soneran ohjeiden mukaan (POP3, 25, 110 jne) Kaikki näytti peliittävän, hyvin kunnes kaveri limoitti että ei toimi enään.
Kävin katsomassa ja huomasin saman kuin muutama muukin tällä palstalla, että kone ei hyväksy kirjautumista ja tuleva posti ei kulje, mutta lähtevä kyllä. Sitten oli vielä sellainen, että ko. koneelta ei selaimellakaan (Webmail.inet.fi) saanut säköpostipalvelimelta mitään muuta kuin mattaa pintaa. Toisella koneella eri liittymästä kyllä sai. Voiko ratkaisu olla vain tuo protokollan vaiho IMAP:ksi vai voiko laajakaistaliitymän palomuuri myös olla syyllinen. Asiakas ostaa tietoturvan Soneran laajakaistan mukana. Koneessa näytti Windowsin palomuuri olevan päällä, pitääkö sen olla päällä kun on tuo ostettu tietoturva?

1 kommentti

  • July 18, 2011
Jos kyseinen sähköpostiosoite toimii toisella tietokoneella tai toisesta liittymästä, ei vika jää sähköpostipalvelimelle. Palvelimella oleva vika esiintyisi käytettävästä tietokoneesta tai liittymästä riippumatta.

Silloin kun saapuvan postin palvelin (mail.inet.fi) kysyy tunnuksia yhä uudelleen ja kirjautuminen ei onnistu, on yleensä joko käyttäjätunnus tai salasana väärin. Se että Windows Mail kyselee tunnuksia sähköpostipalvelimelle, on merkki siitä että yhteys palvelimelle on auki. Jos palomuuri estäisi Windows Mailin liikenteen, ei tunnusten kyselyä tulisi lainkaan. Lähtevä posti (SMTP, portti 25) ei vaadi tunnuksia, riittää että viestin lähettää Soneran verkon kautta.

POP3- tai IMAP-protokolla: molemmat toimivat ja on makuasia kumpaa haluaa käyttää saapuneiden viestien noutamiseen. Usealla päätelaitteella samaa sähköpostiä käyttävälle IMAP tarjoaa sen edun, että samat viestit näkyvät eri käyttöliittymissä.

Kannattaa ensimmäiseksi varmistaa että käyttäjätunnus ja salasana ovat varmasti oikein tallennettu Windows Mailin tiliasetuksiin. Seuraavana olisi sitten vuorossa kyseisen sähköpostitilin poistaminen ja luominen uudelleen Windows Mail -ohjelmaan.

Nämä neuvot perustuvat näihin kahteen kertomaasi asiaan asiaan:
- Kyseinen sähköposti toimii toisella tietokoneella tai toisesta liittymästä
- Windows Mail kysyy toistuvasti tunnuksia mail.inet.fi-palvelimelle

Windows Mail -ohjeita Ohjeet ja vinkit -sivuilla.