Skip to main content
Hei,

Olen lukenut muut ketjut, joissa on käsitelty sähköpostin IMAP- ja POP-protokollien käyttöä tilanteessa, jossa sähköpostin käyttö ei onnistu sekä Windows Mail -sähköpostiohjelmalla että puhelimella. Olen kokeillut kaikkea, mutta ongelma ei ratkea. Tilanne on seuraavanlainen.

Alun perin sekä puhelimessa että Windows Mailissa oli käytössä POP-protokolla. Silloin kun WM:ssä on POP-protokolla ja puhelimessa joko POP tai IMAP, sen jälkeen kun puhelimessa on käytetty sähköpostia, WM näyttää seuraavalla avauskerralla kirjautumisikkunan, mutta kirjautumisikkuna ei hyväksy käyttäjätunnuksiani (olen soittanut Soneraan ja pyytänyt varmuuden vuoksi uudet - muita Soneran palveluita, kuten Web-postia niillä voi käyttää). Myös puhelin pyytää käyttäjätunnuksia sen jälkeen, kun postia on välillä käytetty Windows Maililla. Ainoa ratkaisu on poistaa sähköpostitili puhelimesta kokonaan, jotta koneen sähköpostia voi taas käyttää.

Ensiksi Soneran asiakaspalveluhenkilö kehotti muuttamaan molempien protokollat IMAPiksi. Puhelimeen se onnistuikin (Nokia Messaging), mutta WM:ssä ei onnistu. Kun olen määrittänyt täsmälleen samat palvelimet ja portit sähköpostiohjelmaan, yrittää ohjelma ladata postia palvelimesta, mutta jää vain "Vastaanotetaan postia" -tilaan, eikä lataa mitään. Sanoo, että yhteyttä palvelimeen ei saada ja jää junnaamaan yhteyttä 60 sekuntia kerrallaan, eikä yhdistä. En siis pääse IMAP-protokollalla edes siihen asti, että posti toimisi tietokoneessa. (Sähköpostilaatikon koko on 500 Mt.)

Käytän Soneran sähköpostiosoitettani työssäni asiatekstikääntäjänä. Saan työtarjoukset sähköpostiin ja nopeus ratkaisee, kuka halukas työt saa. Olemme vastikään muuttaneet paikkakunnalle, jossa ei ole muita operaattorivaihtoehtoja kuin Sonera, joten jouduin vaihtamaan Elisan laajakaistaliittymäni Soneraan. Elisan yhteyttä käyttäessäni sekä WM että puhelin toimivat moitteettomasti. Käytin sekä WM:ssä että puhelimessa POP-protokollaa. Olen soittanut tästä ongelmasta useaan kertaan Soneralle, saanut viimeisellä kerralla samat ohjeet kuin ensimmäisellä kerralla: määritä IMAP molempiin. Miksi tätä edellytetään, vaikka Elisa ei tätä edellyttänyt. En ole vaihtanut laitteita enkä laitteiden asetuksia. Jos Soneran yhteydellä ja Soneran suosittelemalla laitteella sähköpostin käyttö ei onnistu, niin olisi kohtuullista, että Sonera auttaa ratkaisemaan ongelman sen sijaan, että toistuvasti neuvoo tekemään jotain, joka ei korjaa ongelmaa.

Eräässä aiemmassa ketjussa Soneran edustaja sanoo itsekin käyttävänsä samaa tiliä kahdesta laitteesta eri protokollilla. Miksi tämä ei onnistu? Miksi palvelimeen ei saada yhteyttä, kun tietokoneen sähköpostiohjelmaan määrittää IMAP-protokollan? Miksi käyttäjätunnukseni eivät kelpaa, kun WM pyytää niitä?

t. Elina
elinaky kirjoitti:

Eräässä aiemmassa ketjussa Soneran edustaja sanoo itsekin käyttävänsä samaa tiliä kahdesta laitteesta eri protokollilla. Miksi tämä ei onnistu? Miksi palvelimeen ei saada yhteyttä, kun tietokoneen sähköpostiohjelmaan määrittää IMAP-protokollan? Miksi käyttäjätunnukseni eivät kelpaa, kun WM pyytää niitä?


Ylläpitomme oli tutkinut ongelmatilannetta 1.6.2010 aikana ja oli havaittu, että jostain syystä puhelimesi pitää POP3 -yhteyttä sähköpostipalvelimellemme jatkuvasti auki, jonka takia sähköpostiohjelma ei pysty kirjautumaan sähköpostipalvelimellemme. En osaa sanoa miksi puhelin pitää POP3 -yhteyttä palvelimellemme auki, mutta tämä on havaittu ylläpitomme kautta todennäköiseksi ongelman aiheuttajaksi.

Suositeltava ratkaisu ongelmaan on, että sekä Nokia N900 puhelimesi ja Windows Mail -ohjelmasi noutaisivat sähköpostin palvelimeltamme IMAP -sähköpostien noutatavalla.

Miksi Windowsin Mail -ohjelmasi ei pysty muodostamaan IMAP-yhteyttä on kuitenkin minulle kysymysmerkki. Kannattaa koittaa vielä kertaalleen IMAP-asetuksien luomista Windows Mail -ohjelmaan tämän ohjeemme avulla.

Kannattaa myös varmistaa, että N900 -puhelimesi asetuksiin ei ole määritelty tällä hetkellä että sähköpostimme POP3-asetuksia. Asia kannattaa tarkistaa myös Nokia Messaging -sovelluksesta, jos tämä ohjelma on ollut puhelimessasi käytössä. Nokia Messaging -ohjelman asetuksia voi määritellä Nokian -sivuilta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Määritin IMAP-tilin, se toimi puoli vuorokautta. Kokeilin määrittää sähköpostitilin toiseen koneeseeni, jossa on XP ja Outlook Express: tilin luominen onnistuu, mutta aina puhelimen käytön jälkeen näyttöön tulee kirjautumisikkuna, johon tunnukset eivät kelpaa (aivan samoin kuin Vistassa ja WM:ssä). Välillä auttaa pelkkä tilin poistaminen ja koneen uudelleenkäynnistys, välillä kestää senkin jälkeen, ennen kuin postiin pääsee. En voi viettää työaikaa tällaisessa tilassa, jossa posti ei toimi.

Vein tänään N900-puhelimeni varmuuden vuoksi huoltoon, jotta se tulee tarkistettua. Tilasin vanhaan E65-puhelimeeni Soneran sähköpostiasetukset (nämä automaattiasetukset luovat POP-tilin): yhteyttä postilaatikkoon ei saada. Poistin tilin, määritin IMAP-asetukset manuaalisesti: ei toimi.

Soitin vielä kerran vikapalveluun silloin, kun tuo IMAP-tili lakkasi toimimasta, sieltä sain tylyn vastauksen, että ei ole ongelma Soneran päässä, koska webmail toimii. Miten se on takuu siitä, että ongelmaa ei ole? Asiakaspalveluhenkilö siirsi puhelun Microsoftille, koska hänen mielestään ongelma oli Windows Mail. Kuten jo sanoin, sama puhelin, sama tietokone, sama sähköpostiohjelma ja Elisan sähköposti, hyvin pelasi N900:lla pari kuukautta ja sitä ennen yli kaksi vuotta E65:llä.

Olen pakotettu olemaan Soneran laajakaista-asiakas, koska paikkakunnalla ei muita toimi. Sonera ilmoittaa tukevansa sähköpostin käyttöä Windows Maililla ja N900-puhelimella; lienee kohtuullista odottaa, että se olisi näin myös käytännössä.

Elina
Sähköpostilaatikkosi toiminta on tarkistettu ylläpidon toimesta, eikä siinä ole havaittu vikaa. Eri sähköpostiohjelmiin löydät ohjeita Ohjeet ja vinkit -sivultamme josta löydät myös oikeat asetukset joita voit yrittää syöttää puhelimeesi tarvittaessa vielä poistaen nykyiset sähköpostitilit ja luoden uuden. Apua puhelimen asetuksissa saat matkapuhelinyksikkömme vikapalvelusta soittamalla numeroon 0206 90101.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa