Tänään tuli kotiin Sonera Viihde ja koko illan olen taistellut saadakseni yhteyden pelaamaan. Yhteys katkeili muutaman minuutin välein ja oli siis käytännössä käyttökelvoton. Kokeilin vaikka mitä ohjeita mitä netistä löysin, mutta mikään ei auttanut, kunnes otin Intenon asetuksista WLANin kokonaan pois käytöstä. Tämän jälkeen yhteys ei ole katkennut kertaakaan. Mistä tämä johtuu ja mitä tälle tilanteelle nyt pitäisi tehdä? Tarvitsen kuitenkin langatonta verkkoa, joten tällaiseen tilanteeseen hommaa ei voi jättää, vaikka yhteys nyt muuten toimiikin pätkimättä.
Sivu 1 / 1
Langaton vai langallinen yhteys katkeilee?
Katkeaako yhteys reitittimeen ("Tuntematon Verkko - jos ei saa IP-osoitetta tai yhteyttä oletusyhdyskäytävään") vai vain nettiin (näkyy Windowssissa "Ei Internet yhteyttä")?
Sonera varmaan ohjestaa tämän:
- Reset painiketta 30s ajan, joten palautetaan sen tehdasasetuksiin
- Firmwaren päivitys, uusin on 15.X.X
- Tarkista kaapelit (ei todellakaan ole kaapeleista kiinni)
Minun ohje:
- Kokeile laittaa takaisin se langaton yhteys ja katsoa pätkiikö
- Jos pätkii, kokeile pingata http://www.google.com ja 8.8.8.8
- Jos 8.8.8.8 toimii, mutta http://www.google.com ei toimi, muuta DNS palvelimen osoitteiksi 8.8.8.8 ja 8.8.4.4
- Jos kumpikaan ei toimi paremmin tai ollenkaaan (packet lost) kokeile pingata reitittimeen 192.168.1.1
Näillä selvitetään ettei ongelma ole reitittimeen olevasta liikenteestä.
Ohjeita:
DNS palvelimen vaihtoon: https://sites.google.com/site/jasunsivu/dns-nimipalvelimet
Pingaus ohje: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Vasteajan_mittaus
Katkeaako yhteys reitittimeen ("Tuntematon Verkko - jos ei saa IP-osoitetta tai yhteyttä oletusyhdyskäytävään") vai vain nettiin (näkyy Windowssissa "Ei Internet yhteyttä")?
Sonera varmaan ohjestaa tämän:
- Reset painiketta 30s ajan, joten palautetaan sen tehdasasetuksiin
- Firmwaren päivitys, uusin on 15.X.X
- Tarkista kaapelit (ei todellakaan ole kaapeleista kiinni)
Minun ohje:
- Kokeile laittaa takaisin se langaton yhteys ja katsoa pätkiikö
- Jos pätkii, kokeile pingata http://www.google.com ja 8.8.8.8
- Jos 8.8.8.8 toimii, mutta http://www.google.com ei toimi, muuta DNS palvelimen osoitteiksi 8.8.8.8 ja 8.8.4.4
- Jos kumpikaan ei toimi paremmin tai ollenkaaan (packet lost) kokeile pingata reitittimeen 192.168.1.1
Näillä selvitetään ettei ongelma ole reitittimeen olevasta liikenteestä.
Ohjeita:
DNS palvelimen vaihtoon: https://sites.google.com/site/jasunsivu/dns-nimipalvelimet
Pingaus ohje: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Vasteajan_mittaus
Molemmat yhteydet katkeilevat. Tai eipä sitä edes enää katkeiluksi voi sanoa, kun voisi sanoa, että välillä yhteys toimii hetken aikaa. Muutaman katkeamisen jälkeen reititin sammuu kokonaan.
Heti kun otin Wlanin jälleen pois käytöstä, netti toimii ilman minkäänlaisia ongelmia. Reitittimet status-valo on tuon jälkeen myös sininen, joka ilmeisesti on oikea väri. Wlanin päällä ollessa väri on punainen (ja välillä kai vihreäkin).
Pingaukset toimivat ongelmitta, siis kun WLAN on pois päältä, sen päällä ollessa pingauksia ei meinaa ehtiä tehdä, kun yhteys katkeaa heti.
Heti kun otin Wlanin jälleen pois käytöstä, netti toimii ilman minkäänlaisia ongelmia. Reitittimet status-valo on tuon jälkeen myös sininen, joka ilmeisesti on oikea väri. Wlanin päällä ollessa väri on punainen (ja välillä kai vihreäkin).
Pingaukset toimivat ongelmitta, siis kun WLAN on pois päältä, sen päällä ollessa pingauksia ei meinaa ehtiä tehdä, kun yhteys katkeaa heti.
Siis katkeeko yhteys reitittimeenkin?
Siis ainakin Internet yhteys katkeaa... se on ymmärretty... punainen valo sen tarkoittaa...
Minullakin palaa sininen valo kun WLAN sammutettu, kun toinen WLAN reititin on minulla.
Todella outoa, ehkä laitteistossa / firmwaressa vikaa, mikä versio?
Ilmoita siitä suoraan Soneran Vikapalveluun, ehkä he antavat uuden reitittimen tilalle.
Siis ainakin Internet yhteys katkeaa... se on ymmärretty... punainen valo sen tarkoittaa...
Minullakin palaa sininen valo kun WLAN sammutettu, kun toinen WLAN reititin on minulla.
Todella outoa, ehkä laitteistossa / firmwaressa vikaa, mikä versio?
Ilmoita siitä suoraan Soneran Vikapalveluun, ehkä he antavat uuden reitittimen tilalle.
Jep, yhteys katkeaa reittimieenkin.
Firmware on A2pv6F038k1.d24h ja software 10.5.1.Q.
Nyt kun laitoin verkkokaapelin kiinni Playstation kolmoseen, niin alkoivat taas punaiset valot vilkkua ja yhteys katkesi myös tietokoneesen sekä digiboksiin.
Eli siis pystyn tällä hetkellä langallisesti käyttämään tietokonetta ja digiboksia, mutta jos jotain muuta (eli siis WLAN tai PS3 kaapelilla) yrittää lisätä, niin kaikki yhteydet lakkaavat toimimasta.
Firmware on A2pv6F038k1.d24h ja software 10.5.1.Q.
Nyt kun laitoin verkkokaapelin kiinni Playstation kolmoseen, niin alkoivat taas punaiset valot vilkkua ja yhteys katkesi myös tietokoneesen sekä digiboksiin.
Eli siis pystyn tällä hetkellä langallisesti käyttämään tietokonetta ja digiboksia, mutta jos jotain muuta (eli siis WLAN tai PS3 kaapelilla) yrittää lisätä, niin kaikki yhteydet lakkaavat toimimasta.
Eli yhteys reitittimeen katkeaa - Ei muuta kuin vikailmoitus ja uusi reititin tilalle... Taas joku romu tavaraa...
Kiitos avusta! Laitoin nyt vikailmoituksen menemään. Katsellaan mitä seuraavaksi tapahtuu...
Hei Qwertyli,
Teillä on ilmeisesti asunnossa data-pistokkeet? Onko näiden pistokkeiden ohjaustaulu (huonejakamo) asunnon eteisessä ja sieltä on kytkettynä nyt jokin huoneen rasioista käyttöön? Voisitko kokeilla toimiiko yhteys suoraan huonejakamon pistokkeesta kaapelin avulla tietokoneessasi?
Jos yhteys toimii sieltä OK, koita vielä liittää saamasi Intenon modeemilaite kiinni suoraan päänousuun käyttäen punaista ethernet kaapelia. Jos yhteys ei tämänkään jälkeen toimi kunnolla (langattomasti) niin silloin on parempi että tutkitaan asiaa tuon tekemäsi vikailmoituksen kautta.
Jos yhteys toimii täydellisesti myös langattomasti nyt kun modeemi on liitettynä huonejakamon nousuun, jää vika silloin todennäköisesti käyttämääsi ethernet-kaapeliin tai asunnon data-pistokkeisiin. Joskus data-rasioiden liitännät ovat huonot ja ethernet kaapeli pääsee ns. elämään pistokkeessa ja aiheuttaa liittymässä pätkimistä.
Teillä on ilmeisesti asunnossa data-pistokkeet? Onko näiden pistokkeiden ohjaustaulu (huonejakamo) asunnon eteisessä ja sieltä on kytkettynä nyt jokin huoneen rasioista käyttöön? Voisitko kokeilla toimiiko yhteys suoraan huonejakamon pistokkeesta kaapelin avulla tietokoneessasi?
Jos yhteys toimii sieltä OK, koita vielä liittää saamasi Intenon modeemilaite kiinni suoraan päänousuun käyttäen punaista ethernet kaapelia. Jos yhteys ei tämänkään jälkeen toimi kunnolla (langattomasti) niin silloin on parempi että tutkitaan asiaa tuon tekemäsi vikailmoituksen kautta.
Jos yhteys toimii täydellisesti myös langattomasti nyt kun modeemi on liitettynä huonejakamon nousuun, jää vika silloin todennäköisesti käyttämääsi ethernet-kaapeliin tai asunnon data-pistokkeisiin. Joskus data-rasioiden liitännät ovat huonot ja ethernet kaapeli pääsee ns. elämään pistokkeessa ja aiheuttaa liittymässä pätkimistä.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.