Hei,
Käytössämme on ollut 2.6.2009 alkaen Soneran 10M/2M laajakaista yhteys. Kyseisestä päivästä asti läppärimme langaton yhteys on pätkinyt säännöllisesti jota kuinkin 15 sec on / 5 sec off. Pöytäkone on boksissa kiinni ja yhteys toimii koko ajan normaalisti. Aiempi yhteytemme oli Elisan 2/jotain, jonka kanssa ei ollut minkäänlaista ongelmaa.
Mistä siis voi johtua, että heti siirryttyämme Elisan verkosta Soneran verkkoon, WLAN tukiasema kadottaa yhteyden suhteellisen säännöllisin väliajoin? Boksit on resetoitu yhteyden vaihdoksen jälkeen.
Sivu 1 / 1
On hankala päätellä suoraan mistä kyseinen ongelma voi johtua. Itse liittymä on kuitenkin todennäköisesti oikein toiminnassa, jos yhteys toimii ongelmitta verkkokaapelin kautta käytettynä.
Muuttuiko tilanteessa vain liittymä vai muutitteko samalla eri osoitteeseen? Entä pysyivätkö kaikki laitteet samoina? Jos laitteiden käyttöpaikka on muuttunut, kannattaa tutkia vaikuttaako laitteiden sijainti huoneistossa laitteiden välisen wlan-signaalin laatuun.
Asiassa voi koittaa myös wlan-tukiaseman ja kannettavan tietokoneen langattoman yhteyden uudelleen määrittämistä, esimerkiksi tukiaseman ohjekirjan avulla. Löydät yleisiä neuvoja turvallisen wlan-yhteyden määrittelemiseen myös Ohjeet ja vinkit -sivumme artikkelista.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Muuttuiko tilanteessa vain liittymä vai muutitteko samalla eri osoitteeseen? Entä pysyivätkö kaikki laitteet samoina? Jos laitteiden käyttöpaikka on muuttunut, kannattaa tutkia vaikuttaako laitteiden sijainti huoneistossa laitteiden välisen wlan-signaalin laatuun.
Asiassa voi koittaa myös wlan-tukiaseman ja kannettavan tietokoneen langattoman yhteyden uudelleen määrittämistä, esimerkiksi tukiaseman ohjekirjan avulla. Löydät yleisiä neuvoja turvallisen wlan-yhteyden määrittelemiseen myös Ohjeet ja vinkit -sivumme artikkelista.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti: Muuttuiko tilanteessa vain liittymä vai muutitteko samalla eri osoitteeseen? Entä pysyivätkö kaikki laitteet samoina? Jos laitteiden käyttöpaikka on muuttunut, kannattaa tutkia vaikuttaako laitteiden sijainti huoneistossa laitteiden välisen wlan-signaalin laatuun.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Mutta niin, mikään muu tosiaan ei ole muuttunut, kuin palveluntarjoaja. Tilanne on melko rasittava, sillä tarvitsemme todella kahta tietokonetta usein, joilla on myös oltava Internet yhteys. Juuri tämän takia ylipäänsä otimme näinkin nopean (10/2) liittymän.
WLAN eli langaton lähiverkko on oma itsenäinen verkkonsa. Internet-liikenne reitittyy ulos käytettävän WLAN-tukiaseman kautta, mutta sinänsä WLAN:n toiminta ei ole riippuvainen WAN:sta eli ulkoverkosta tai laajakaistayhteyden tarjoavasta operaattorista.
Jos langaton yhteys häviää katkon aikana kokonaan, on vika tietokoneen WLAN-verkkosovittimessa tai WLAN-tukiasemassa. Jos WLAN-yhteys pysyy koko ajan päällä, mutta internet-yhetys sen yli katkoo, voi ongelman syy jäädä myös laajakaistayhteyteen. Sekä kaapelilla että langattomasti modeemiin kytketyt tietokoneet kuitenkin käyttävät samaa laajakaistayhteyttä, joten jos yhteys toisella tietokoneella toimii moitteetta, on hyvin todennäköistä että laajakaistayhteys on kunnossa.
Onko käytössäsi erillinen WLAN-tukiasema vai ADSL-modeemi jossa WLAN mukana samassa laittessa?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Jos langaton yhteys häviää katkon aikana kokonaan, on vika tietokoneen WLAN-verkkosovittimessa tai WLAN-tukiasemassa. Jos WLAN-yhteys pysyy koko ajan päällä, mutta internet-yhetys sen yli katkoo, voi ongelman syy jäädä myös laajakaistayhteyteen. Sekä kaapelilla että langattomasti modeemiin kytketyt tietokoneet kuitenkin käyttävät samaa laajakaistayhteyttä, joten jos yhteys toisella tietokoneella toimii moitteetta, on hyvin todennäköistä että laajakaistayhteys on kunnossa.
Onko käytössäsi erillinen WLAN-tukiasema vai ADSL-modeemi jossa WLAN mukana samassa laittessa?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.