Skip to main content

Wlan-verkko

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Mulla on soneran laajakaista ja soneran Koti-tv, nyt olis läppärikin ja siihen pitäisi saada toimiva verkkoyhteys.
Ostin A-link Wlan modeemin (soneran suositus) ja nyt haluisin tietää miten yhteys siihen muodostetaan?
Olen suoraan sanottuna aivan ulalla tästä asiasta. Mulla on Telwelin modeemi, joka ei ole wlan modeemi ja ajattelin vaihtaa sen tohon ostamaani modeemiin (A-link).
Nyt kiinnostais tietää kummalla koneella teen muutokset verkkoon jotta saisin yhteyden toimimaan ja että toi Koti-teeveekin pelais...? Koti-tv:n laitan verkkopiuhalla.
Tarviiko sitä jotenkin säätää, vai hakeeko se itsestään asetukset???
Tossa A-linkissä on 4 porttia, (1 joku iptv?) mihin liitän ton Koti-tv piuhan ja mihin muut???
Tiedän että tää on aikamoista sekamelskaa kysymystä, mutta en todellakaan tiedä mitä pitäs tehdä...
Kiitokset etukäteen vastauksista.

4 kommenttia

  • February 3, 2012
Oletko tutustunut jo Ohjeet ja Vinkit -osiosta löytyviin ohjeisiin? Linkki.

Oli mikä A-linkin modeemi kyseessä? Digiboksi kytketään modeemin johonkin porttiin ethernet-kaapelilla - jossain modeemeissa 2 porttia on reitittäviä ja 2 siltaavia, joten kannattaa tarkistaa laitteen ohjekirjaa tämän osalta ja kokeilla reitittävää porttia ensin. Mikäli nettiyhteys toimii, muita asetuksia ei tarvita (paitsi KotiTV:n uudelleenkirjautumista) ja TV-palvelun osaa muodostaa yhteyden verkkoon automaattisesti.

WLAN-asetusten määrittämiseen pitäisi modeemin ohjekirjasta löytyä hyvät perusohjeet, tai sitten kannattaa hakea Googlella esim. "modeemin merkki ja malli + WLAN-asetukset". Soneran perusohjeet WLAN-yhteyksiin löytyvät täältä: Linkki.

  • February 3, 2012
Tossa A-linkin mukana tulleessa ohjeessa olikin todella hyvät ohjeet, tein niiden mukaan muutokset ja ihme kyllä ne toimiikin.
En tiedä sitten kuinka salattu toi yhteys on, laitoin kyllä aikamoisen rimpsun kirjaimia ja numeroita salasanaan.
En kuitenkaan kytkenyt yhtään piuhaa IPTV pistokkeeseen, vaan 2 ja 3 on nyt missä on kiinteet piuhat tietokoneelle ja televisiolle.
Langaton taas toimii varmaankin niinkuin pitääkin...en tiedä toimiiko kuinka salassa...
Millähän sen vois testata???

  • February 3, 2012
Veikko kirjoitti:
Oletko tutustunut jo Ohjeet ja Vinkit -osiosta löytyviin ohjeisiin? Linkki.

Oli mikä A-linkin modeemi kyseessä? Digiboksi kytketään modeemin johonkin porttiin ethernet-kaapelilla - jossain modeemeissa 2 porttia on reitittäviä ja 2 siltaavia, joten kannattaa tarkistaa laitteen ohjekirjaa tämän osalta ja kokeilla reitittävää porttia ensin. Mikäli nettiyhteys toimii, muita asetuksia ei tarvita (paitsi KotiTV:n uudelleenkirjautumista) ja TV-palvelun osaa muodostaa yhteyden verkkoon automaattisesti.

WLAN-asetusten määrittämiseen pitäisi modeemin ohjekirjasta löytyä hyvät perusohjeet, tai sitten kannattaa hakea Googlella esim. "modeemin merkki ja malli + WLAN-asetukset". Soneran perusohjeet WLAN-yhteyksiin löytyvät täältä: Linkki.


Niin se modeemi on A-link RR24AP(N)

  • February 6, 2012
Langattoman verkon suojausta voi testata esim. toisella koneella (joka ei ole verkkoa aiemmin käyttänyt), tai poistamalla omasta koneesta tallennetun salasanan ja koittamalla kirjautumista sen jälkeen uudelleen.