Skip to main content

WLAN-yhteyden luominen HOASnettiin - ongelma

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Muuten on verkko toiminut moitteettomasti, mutta kun yritän luoda WLANin asuntooni käyttäen reititintä syntyy ongelmia. Aluksi käytin D-Linkin dir-301 reititintä. Yhteyden muodostaminen onnistuu vaivattomasti ja toimii hyvin. Kuitenkin noin 2-72 tunnin kuluessa yhteys katkeaa. Yhteyden saa toimimaan uudestaan vain resetoimalla reitittimen ja suorittamalla yhteyden asennuksen uudestaan. Palautin D-Linkin, sain uuden tilalle ja sama ongelma ilmeni. Olen myös huomannut, että jos irroitan D-linkin virtajohdon ja laitan takaisin kiinni, saan yhteyden kuntoon. Tämä toimii kuitenkin yleensä vain yhden tai kaksi kertaa, jonka jälkeen yhteys on taas asennnettava uudelleen.

Nyt kävin hakemassa WLAN-tukiaseman kun lueskelin palstoilta, että se voisi toimia paremmin kuin reititin. Törmäsin kuitenkin samaan ongelmaan. Kun yritän suorittaa Windows 7:ssa yhteyden korjaamisen ongelma liittyy aina jotenkin DNS:ään. Esim. "DNS-palvelin ei vastaa", "DNS palvelimessa ongelma" tjv.

Jos yhdistän tietokoneen suoraan verkkoon seinän Ethernet-pistokkeesta ilman mitään reititintä/tukiasemaa, yhteydessä ei ilmene mitään vikaa. Kyse on siis varmaan jostain reitittimen asetuksista.

Pitäisi kuitenkin nyt saada asuntoon WLAN ja olisin erittäin kiitollinen, jos saisin hiukan apuja ja ehdotuksia.

7 kommenttia

  • January 12, 2011
Syy on todennäköisesti jompi kumpi seuraavista:

1. WLAN-tukiasema toimii reitittävänä eli sisäverkon reitittimenä. Tällöin ulkoverkkoon päin WLAN-tukiasema on DHCP-client ja se uusii tasaisin väliajoin ulkoverkon IP-osoitteen Soneran DHCP-palvelimelta. Voi olla että WLAN-reitittimellä on ongelmia saada uusittua IP-osoite. Tähän viittaa se, etä yhteys korjautuu reitittimen buuttauksella, koska sen jälkeen reititin tekee uuden IP-kyselyn ulkoverkkoon.

2. Tietokone ei saa uusittua automaattisesti IP-osoitetta. Syy tähän voi olla verkkosovittimen, sen ohjelmiston tai Windowsin toiminnassa. Jos tilanne on tämä, yhteys alkaa yleensä toimimaan aika koneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

Ongelman syy voi tässäkin tapauksessa jäädä WLAN-tukiasemalle/reitittimelle. Jos tietokoneen verkkokortti saa sisäverkon IP-osoitteen (192- tai 10-alkuinen) reitittimeltä ja laitteella (D-Link) on joten ongemia toimia DHCP-hostina eli IP-osoitteiden jakamisessa sisäverkkoon. Tilanne voi sellainen, että tietokone saa käynnistyksen yhteydessä IP-osoitteen reitittemiltä ongelmitta, mutta myöhemmin tapahtuva IP-osoitteen uusiminen ei aina onnistu.

Testaus toisella tietokoneella rajaisi jääkö ongelman syy tietokoneelle vai WLAN-tukiasemaan/reitittimeen.

  • January 12, 2011
Valitettavasti ei ole toista tietokonetta tällä hetkellä jolla voisi rajata ongelmanlähteen. Lisäyksenä vielä sellainen asia, että kahdella opiskelijaystävälläni on täsmälleen sama ongelma ja he asuvat eri kiinteistössä kuin minä ja käyttävät eri mallisia reitittimiä kuin minä. Heilläkin siis käytössä HOASnet.

Jos oletetaan että ongelma on reitittimessä, onko mahdollisesti jotain reitittimen asetusta, jota muuttamalla voisi saada yhteyden toimimaan? Tai jotain muuta apukeinoa?

  • January 14, 2011
Riczhaw kirjoitti:
Olen myös huomannut, että jos irroitan D-linkin virtajohdon ja laitan takaisin kiinni, saan yhteyden kuntoon. Tämä toimii kuitenkin yleensä vain yhden tai kaksi kertaa, jonka jälkeen yhteys on taas asennnettava uudelleen.


Mitä tarkoitat yhteyden asennuksella? Reitittimen käyttöotto ei pitäisi vaatia minkäänlaista ohjelmistoasennusta tietokoneelle.

Kuvailemasi ongelma jää selkeästi tietokoneen verkkosovittimen ja reitittimen välille. Ulkoverkon yhteytenä toimiva HOASnet ei vaikuta kyseiseen ongelmaan. Vian syyn voi rajata vain paikan päällä. Keskustelupalstan kautta voi antaa vain hyviä (tai huonoja) arvauksia siitä, mikä vian voi aiheuttaa.

  • January 14, 2011
Yhteyden asennuksella tarkoitan sitä, että , minun täytyy resetoida reititin ja suorittaa yhteyden asennus uudelleen. Yleensä asennan yhteyden käyttäen D-Linkin mukana tullutta CD:tä, jossa asetetaan Ethernet-johdot kiinni vuorotellen oikeassa järjestyksessä ja sen jälkeen laitetaan mm. asetukset sille miten IP-osoite määritellään (dynaaminen, staattinen etc.) ja esimerkiksi WLANin suojaustapa ja salasana.

Tämän joudun siis käymään, joka kerta läpi, kun yhteys ei enää korjaannu automaattisesti. Olen tässä asiassa yrittänyt myös olla kärsivällinen. Olen yrittänyt virtajohdon uudelleenkiinnittämisellä elvyttää yhteyttä useita kertoja pitkiäkin aikoja. Myöskään tietokoneen uudelleenkäynnistäminen tai yhteyden automaattinen korjaus ei auta. Olen yrittänyt myös manuaalisesti laittaa kaikki osoitteet asennuksen yhteydessä, mutta sama ongelma ilmenee.

Tapio kirjoitti:

Keskustelupalstan kautta voi antaa vain hyviä (tai huonoja) arvauksia siitä, mikä vian voi aiheuttaa.

Toivotaan, että joku arvaus osuisi oikeaan, sillä kun yhteys selkeästi aiheutuu omista laitteistani (tässä tapauksessa kun yhteys toimii ilman reititintä moitteettomasti), joutuisin maksamaan Soneran korjaajan itse. Vaikka reitittimessäni ei edes ole mitään vikaa. (Se toimii moitteettomasti toisessa kiinteistössä, jossa ei ole HOASnetin tyylistä taloyhtiön laajakaistaa) Opiskelijan budjettiin korjaajan tilaaminen ei oikein sovi ja tämä alkaa olla viimeinen oljenkorteni ratkaista ongelma.

  • January 18, 2011
HOASnet-liittymästä Soneralle tehty vikailmoitus koskee vain itse HOASnet-yhteyttä, ei käyttäjän omia laitteita. Tästä syystä vikailmoitus Soneralle olisi tapauksessasi turha.

Jos tietäisin mikä liittymä on kyseessä, voisi asiaa hieman tutkia verkon puolelta. Koska kyseessä on selkeästi kuitenkin reitittimessä oleva vika, ei verkon puolella todennäköisesti näy mitään tavallisesta poikkeavaa. Voin kuitenkin tarkistaa, jos lisäät Soneran asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero). Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Kerroit että reitittimesi toimii hyvin toisella laajakaistayhteydellä. Tämä voi liittyä myös reitittimen IP-osoitteeseen, sillä toisessa liittymässä voi ulkoverkon IP-osoitteen laina-aika (lease time) olla pidempi kuin HOAS:in verkossa ja mahdollinen ongelma reitittimen IP-osoitteen uusinnassa ei ole ehtinyt tulla esille. Tämä vain puhtaasti arvauksena.

  • January 18, 2011
Asiakasnumeroni on nyt tallennettu profiiliin.

Epäilen vahvasti, että reitittimessä olisi jotain vikaa, sillä sama ongelma on havaittavissa niin monella eri reitittimellä. Itse olen kokeillut siis vanhalla D-linkillä, sen jälkeen vaihtanut sen takuun avulla uuteen ja vielä sen jälkeen käyttämällä täysin uutta tukiasemaa.

  • January 20, 2011
Käytössäni olevilla työkaluilla ei liittymän toiminnassa näkynyt verkon puolella mitään poikkeavaa. Vikapalvelulla on mahdollisuus tutkia verkkoa tarkemmin.

Jos olet sitä mieltä ettei vika jää omiin laitteisiisi, niin silloinhan sen on jäätävä HOASnet-verkon puolelle. Asia pääsee tutkintaan Vikapalvelussa kun teet liittymästä vikailmoituksen. Tämän tyyppisestä ongelmasta paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu. Lomake otetaan käsittelyyn 1-3 päivän viiveellä jonotilanteesta riippuen. Lomakkeen perusteella tehdään suoraan liittymän vikailmoitus tai soitetaan ensin asiakkaalle lisätietojen kysymistä varten.