Skip to main content
Muutama päivä sitten soitin tuosta pari viikkoa jatkuneesta pätkimisestä ja nyt ongelma on muka korjattu. Pitää muutama päivä kokeilla että pätkiikö mutta teidän ratkaisu tähän oli aivan onneton.

Sonera nopeustesti on antanut aina 15mb/0.85 mb ja 45 ms mutta teidän korjaus sitten laski nopeuden 9mb/0.60 ja 80 ms. Tämä näkyy nyt todella ikävästi peleissä,videostreamissä ja monessa muussa jutussa. Sinä iltana kun soitin viasta ja rupesitte korjaamaan nopeus jne. laskivat melkein heti. Kokeilin vielä varmuuden vuoksi muutamalla erillä reitittimellä,johdoilla jne. mutta nopeudet ovat huonot.

Ratkaisu tämmösiin ongelmiin ei ole laskea nopeutta vaan parantaa teidän omaa verkkoa! Tämä netti on toiminut aina hyvilä nopeuksilla reilu 5 vuotta mutta noin +1kk sitten teitte muutoksia verkkoon ja ongelmat alkoivat.

Tajuatteko kuinka vähän tuo 9mb/0.60 ja 80ms (korkea) on 24Mb netillä?
ADSL-liittymäsi nopeusluokka on edelleen määritettynä arvoon 24/1 Mbit/s. Liittymän nopeusluokkaan ei ole tehty muutosta vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä.

Liittymässäsi tällä hetkellä verkossa oleva modeemi on muodostanut ADSL-yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 16 Mbit/s latausnopeuden. Liikenne ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä ei juurikaan virheile, joten näiden tietojen valossa 9 Mbit/s latausnopeus kuullostaa yllättävän pieneltä.

Eihän liittymässä ole ollut muuta liikennettä kun olet testannut nopeutta?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
KYllähän se tuonne 11-12mb joskus menee (noin joka 20 kerta) mutta eniten ihmetyttää tuo latenssi mikä on tärkeämpi tekijä. No ainakin pätkiminen on loppunut mikä on hyvä juttu. Ei ole mitään ylimääräistä liikennettä kun testannu nopeuksia. Viive voi olla pahimmillaan 100ms mikä on todella huonosti ja tästä pitäisi päästä eroon.
Latenssia saisi pienennettyä ADSL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjausta vähentämällä, mutta toimenpide todennäköisesti lisäisi virheellisten pakettien määrää liikenteessä. Vikapalvelu voi tarvittaessa pudottaa yhteyden virheenkorjauksen alemmaksi, mutta toimenpiteen vaikutus liittymän toiminnalle kokonaisuutena voi olla negatiivinen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Latenssia saisi pienennettyä ADSL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjausta vähentämällä, mutta toimenpide todennäköisesti lisäisi virheellisten pakettien määrää liikenteessä. Vikapalvelu voi tarvittaessa pudottaa yhteyden virheenkorjauksen alemmaksi, mutta toimenpiteen vaikutus liittymän toiminnalle kokonaisuutena voi olla negatiivinen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Kyllähän tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen asia ja ainahan sitä voi palata tähän nykyiseen jos tulee ongelmia.
Gizmo kirjoitti:
Kyllähän tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen asia ja ainahan sitä voi palata tähän nykyiseen jos tulee ongelmia.


Liittymäsi ADSL-yhteyden virheenkorjausta on mahdollista pienentää. Asia hoituu Vikapalvelun kautta, jonne voit lähettää pyynnön Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Tee lomake läpi sopivilla valinnoilla ja kirjoita itse asia viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään.

ASDL-yhteyden päällä kulkevan liikenteen virheenkorjauksen pienentäminen todennäköisesti lisää virheitä yhteyden kautta kulkevaan liikenteeseen, joten pienemmän latenssin vastapainona saataa olla että lataus- ja lähetysnopeudet pienenevät jonkin verran. Virheellisten pakettien määrän kasvaessa myös pientä "tökkimistä" saataa esiintyä, joten täysin varauksetta en voi virheenkorjauksen pienentämistä suositella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa