Skip to main content

Yhteys käyttökelvoton jo 3 päivän ajan

  • December 11, 2014
  • 14 kommenttia
  • 18 katselukertaa

Itselläni on monen vuoden ajan ollut tämän modeemin (Cisco EPC 3000) kanssa ongelmia, mutta viime päivinä ongelmat ovat olleet sietämättömiä. Nettiyhteys on toiminut noin 4h yhteensä viime kolmen päivän aikana, ja nuokin tunnit muutaman minuutin pätkissä satunnaisesti.

Onko tavallista että kun nettiyhteys ei toimi, niin ei myöskään voi yhdistää tuohon modeemiin ja katsoa sen tilatietoja(http://192.168.100.1/Docsis_system.asp)?

Silloin kun toimi (edes jotenkin), niin Downstream oli tällaista:

Power Level Signal to Noise Ratio
Channel 0: -3.2 dBmV 27.5 dBmV
Channel 1: 0.0 dBmV 0.0 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV 0.0 dBmV

Upstream tällaista:
Power Level
Channel 0: 42.3000 dBmV
Channel 1: 0.0000 dBmV
Channel 2: 0.0000 dBmV
Channel 3: 0.0000 dBmV


Lähetin vikailmoituksen jo eilen, ja puhelimessa tarjottiin ratkaisuksi vain sitä että voivat lähettää huoltomiehen katsomaan, mutta se maksaa sitten 99e jos huoltomies ei näe vikaa, ja netti toimiikin juuri sillä hetkellä kun huoltomies tulee katsomaan. Ongelma on siis satunnainen.

Modeemissa palaa kaikki valot kuten pitääkin, mutta netti ei silti välttämättä toimi. Ja välillä boottauksen jälkeen Online -valo jää palamaan tuntikausiksi (jolloin se yhteys ei ainakaan toimi). Silloin kun valot palaa oikein mutta netti ei siltikään toimi, niin Windows 7:n Troubleshoot-wizardia ajamalla ongelma [u:1p1rjjun]saattaa ehkä[/u:1p1rjjun] korjautua kun kone löytää vian "Local area connection does not have a valid IP address", mutta yhteys katkeaa muutaman minuutin jälkeen ja taas pitää yrittää eri keinoja. Välillä se troubleshoot löytää myös vian "The default gateway is not available" jota se ei osaa korjata.

Tässä vielä jotain tietoa modeemista:
Hardware Revision: 1.2
Current Software Revision: epc3000-v303r2391-091106c
Firmware Build Time: 20091107121906

-
Eli vielä kerran:
Vikailmoitus on jo tehty ja sieltä ei osattu tarjota mitään muuta kuin huoltomiestä jossa on se riski että joutuu maksamaan 99e. Löytyykö täältä apua kertomaan että missä saattaisi olla vika?

14 kommenttia

  • November 25, 2012
Tismalleen samanlaista ongelmaa itselläkin. Tein viime viikolla vikailmoituksen ja sen jälkeen tuli viesti että vikaa tutkitaan pidä modeemi päällä. Sen jälkeen on yhteys taas toiminut aivan loistavasti. Itselläni modeemina on Cisco EPC3825. Katsotaan nyt kuinka kauan se yhteys taas toimii ennen kuin pitää tehdä taas uusi ilmoitus :)

  • November 26, 2012
Hei pekhe

Ensinnäkin pahoittelut, että yhteyden kanssa on ollut ongelmia.

99e maksu tulee siinä tapauksessa, jos vika jää omiin laitteisiin tai kytkentöihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, jos vika jää esim. langattomaan, T-haaroittimiin tai jatkojohtoihin. Kannattaa myös varmistaa, että ongelma ei johdu esim. tietokoneesta. Parhaiten tämä onnistuu kokeilemalla yhteyttä toisella koneella.

Mikäli et käytä langatonta, eikä sinulla ole jatkojohtoja tai haaroittimia käytössä, voit ottaa mallia MikaS:stä ja kirjata asiasta vikailmoituksen. Vikailmoituksen kautta asiaa voidaan tutkia tarkemmin.

Pätkimisongelmissa yhteyttä seurataan etänä ensin hetki ja tämä jälkeen tehdään tarvittavat ratkaisut. Vikailmoitus ei mene suoraan asenjalle. Pätkimisongelmat ovat hieman haastavampia. Juurikin sen takia, koska ongelma saattaa poistua välillä itsestään. Asentajan kannalta olisi paras, jos ongelma olisi päällä sillä hetkellä, kun hän on tutkimassa vikaa. 99e laskua ei tule siinä tapauksessa, jos ongelma on poistunut itsestään. Toivottavasti näistä ohjeista oli apua.

  • November 28, 2012
Hei

Sain Soneran kaapeli liittymän ja tein peräperää viisi tai kuusi vikailmoitusta EPC3825 modeemin pätkimisestä ja aina ilmoitettiin viikon parin päästä että yhteys on korjattu. Vieläkin pätkii. Logmein.com etäyhteys mm. katkoo keskimäärin minuutin välein. Windowsin Taskmanager kun piirtää nettikäyrää se ei näytä näitä minuutin välein tippumisia, sen sijaan se näyttää parin kolmen minuutin välein selkeitä viideksi sekunniksi tippumisia. Harmi ettei tähän saa liitettyä kuvankaappausta.

Olin jo sammuttanut modeemin sisällä SPI palomuurin ja ottanut ruksit pois niistä.

Modeemin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

Lähettäkää seuraavaksi modeemiin "7 jun 2012" firmware, katsotaan olisiko siitä apua.

Kiitos etukäteen.

  • November 28, 2012
Hei parkve-21

Kyseinen firmware versio on uusin, mitä meidän verkkoon on tarjolla. Näköjään palomuurin poistamisesta ei näyttänyt olevan apua. Muutamissa tapauksista tästä on ollut apua. Seuraavaksi voisi miettiä modeemin vaihtamista. Asentaja on käynyt säätämässä tasoja useaan otteeseen, mutta siitä ei ole ollut apua.

Ota yhteyttä Vikapalveluumme, 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30 ja kerro että yhteys pätkii edelleen. Jokin ratkaisu tähän on löydettävä. Voit tehdä asiasta myös palvelupyynnön niin me otamme yhteyttä sinuun.

Pahoittelut, että pätkimistä ei ole saatu loppumaan useista vikailmoituksista huolimatta. Ongelma näyttää olevan pahempaa sorttia.

  • November 28, 2012
Vieläkin sama pätkimisongelma kuin mitä alkuperäisessä viestissä olen kuvaillut.
Tämän ja viime viikon aikana yhteensä 5 vikailmoitusta lähetetty eikä vian syytä ole ilmoitettu eikä sitä ole saatu korjattua. Tiistaina soittivat takaisin ilmeisesti Soneran päätoimistolta ja kysyivät varmistuksena että "Onhan modeemi varmasti tällä hetkellä kytkettynä?". Modeemi kun ei pääse Online-valosta eteenpäin, niin Sonera ei saa mitään yhteyttä modeemiin, ja siksi puhelimessa sanoivat että vika menee paikallisen asiakaspalvelun tarkkailtavaksi. Mitään ei ole kuulunut Tiistain jälkeen.

Onko tähän EPC 3000 modeemiin uusin firmware-päivitys tosiaan tämä (vuodelta 2009)?: 20091107121906

Tänään (teknisesti eilen) yhteys toimi aamulla 9:00-15:45 ja nyt seuraavana yönä lähti toimimaan klo 0:15.
Kaapelimodeemi ja itse kaapeli on viety lähimpään Soneran toimipisteeseen jossa testasivat ettei niissä ole vikaa. Kotona yhteyttä on testattu kolmella eri koneella ja kahdessa eri kaapelipistokkeessa.

Vika on varmasti johdoissa tämän talon ja Soneran välillä. Voiko ulkolämpötilan vaihtelu vaikuttaa vanhojen kaapeleiden toimintaa aiheuttaen esimerkiksi kosketushäiriöitä? Joku vastaava asia tässä on syyllisenä, tai sitten tämä on joku henkimaailman juttu.

  • November 29, 2012
Hei pekhe

Mukava kuulla, että asia on selvityksessä. Valitettavasti kyseinen firmware-versio on uusin, mitä meillä on tarjota.

Hyvä, että olet saanut testattu omat laitteesi noin hyvin. Juuri enempää testejä et itse voikkaan tehdä. Sääolosuhteet voivat joissain tapauksissa vaikuttaa yhteyden toimivuuteen. Mm. kosteus voi olla vaikuttava tekijä. Oletko havainnut, että ongelmat ilmenevät nimenomaan tiettyyn aikaan tai tietyllä ilmalla?

Tekniikassa on se hyvä puoli, että aina kaikkeen löytyy jokin selitys. Ainakin pitäisi löytyä. Harvemmin se henkimaailman jutuiksi jää. Eiköhän tähänkin ongelmaa jokin ratkaisu löydy.

  • December 1, 2012
Sonera on korjannut vian.
Samana päivänä kun lähetin viime viestini tänne, Sonera lähetti tekstiviestin vastauksena aiempaan vikailmoitukseeni että "Vika on korjattu. Tee tarvittaessa uusi vikailmoitus". Nyt yhteys on toiminut useita päivä ongelmitta.
Olisin kyllä halunnut tietää että mistä vika tarkalleen johtui.

  • December 3, 2012
Hei Pekhe,

Mukava kuulla että yhteys on nyt toiminut.

Lisäätkö asiakasnumerosi tietoihisi niin voin tarkistaa mitä korjaustoimenpiteitä liittymällesi on tehty.

Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> profiili >> asiakasnumero:

  • January 24, 2013
Arttu- kirjoitti:
Hei parkve-21

Kyseinen firmware versio on uusin, mitä meidän verkkoon on tarjolla. Näköjään palomuurin poistamisesta ei näyttänyt olevan apua. Muutamissa tapauksista tästä on ollut apua. Seuraavaksi voisi miettiä modeemin vaihtamista. Asentaja on käynyt säätämässä tasoja useaan otteeseen, mutta siitä ei ole ollut apua.

Ota yhteyttä Vikapalveluumme, 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30 ja kerro että yhteys pätkii edelleen. Jokin ratkaisu tähän on löydettävä. Voit tehdä asiasta myös palvelupyynnön niin me otamme yhteyttä sinuun.

Pahoittelut, että pätkimistä ei ole saatu loppumaan useista vikailmoituksista huolimatta. Ongelma näyttää olevan pahempaa sorttia.


Kun ongelmaa selvitettiin nämä kuukaudet ja vielä korjauksen jälkeenkin Soneran vikapalvelusta (jolla ei ole suoraa pääsyä laskutukseen) tuli soittoja että "hyvitetään pilalle mennyt kuukausi seuraavaan laskuun". Viime puhelussa kehtasivat sanoa ettei hyvitystä yllättäen voitukaan tehdä koska asentaja olikin jättänyt järjestelmään kommentin että modeemi mukamas toimii. Ei todellakaan toiminut, vaikka asentaja oli puhelimessa mukava ja kotoaan asti jaksoi etä-tsekata modeemin toimintaa. Mainitsi vielä että jotain kummaa täällä näkyy muttei tarpeeksi isoa vikaa.

Ja siinähän sitten kärsittiin kuukausi tolkulla pätkintää ja perheriitaa kunnes tuli soitto että kokeile imuroida iso tiedosto osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev/ jolloinka modeemi tilttasi täysin, tippui linjoilta eikä noussut. Sanoivat sen puhelun aikana että pistetään uusi modeemi, antennijohto,jakorasia, jonka tekivätkin. Pätkiminen loppui, yhteys korjaantui.

Ajattelin joka soitolla että asia on sillä kunnossa kun oikein puhelimessa luvataan hyvitys menneeltä rikkinäiseltä kuukaudelta. Laskut kun menevät suoraveloitukseen. Nyt kun kirjauduin laskuarkistoon niin ettehän te ole yhtään mitään hyvittäneet siitä asti kun yhteyden sain. Mitä ihmettä tämä tämmöinen on, vikailmoituksiin ja vianselvittelyihin on kulunut vaikka kuinka paljon aikaani, alanko kohta laskuttamaan niistäkin tunneista. Teillä tuntuu näitä osastoja riittävän jolloin yhden tekemä lupaus katkeaa toisella. Siirränkö kaupanpäälle perheen Sonera liittymät takaisin Saunalahdelle kun ei teihin voi luottaa yhtään. Jos ei muuta niin yhteys kuluttaja-asiamieheen.

Nyt alatte hyvittää ja vähän todella nopeasti ilman leikin laskua.

Laskun tyyppi Asiakkaan nimi Laskun
numero Laskun päiväys Eräpäivä Summa Tila
Laajakaista 66909795 21.12.2012 7.1.2013 29,90 Maksettu 11.01.2013
Laajakaista 66545150 21.11.2012 10.12.2012 29,90 Maksettu 29.11.2012
Laajakaista 66167084 24.10.2012 12.11.2012 11,96 Maksettu 16.11.2012

Kiitos etukäteen. Jälleen kerran.

  • January 24, 2013
Hei parkve-21!

Pahoittelut minunkin puolestani, että yhteyden kanssa on ollut paljon ongelmia. Laskutusasiasta voin kuitenkin kertoa sikäli hyviä uutisia, että tarkistin luvatut hyvitykset ja ne on sinulle kyllä tehty. Laskut näkyvät silti laskuarkistossa, koska hyvitykset on tehty jälkikäteen, jolloin laskuille uudet summat eivät päivity. Nuo kolme laskua, joiden tiedot laitoit, on siis kokonaisuudessaan hyvitetty eikä niistä ole suoraveloituksellakaan meille suorituksia tullut. Voit vielä tarkistaa tiliotteestasi, että kaikki on näiden osalta mennyt kuten olet sopinut. Toivottavasti laajakaistanne toimii nyt ja tulevaisuudessa ongelmitta!

  • January 27, 2013
Erinomaista! Kahlasin koko pankkitilini läpi eikä siellä tosiaan ollut laajakaistalaskuja. Eli Laskuarkiston virheellinen "Maksettu" merkintä aiheutti tämänkertaisen mielipahan. Nyt laita ihmeessä propellihatuille palautetta että jatkossa Laskuarkistoon pitää tulla automaattisesti tai edes manuaalisesti "Hyvitetty" merkintä. Tuota nääs pohtii varmasti aika moni muukin perhe päivittäin täällä Suomen maassa.

Toivoit myös että laajakaista toimisi ongelmitta jatkossakin. Ainakin tänään on Youtube reistannut urakalla. Lataa aina pätkän puskuriin jonka jälkeen odottaa että se on näytetty ja lataa seuraavan. Näissä kohden on nyt tullut esim. 10 sekunnin viiveitä kun uutta dataa ei kuulukaan ajoissa. Äsken sitten katkesi http://www.youtube.com/watch?v=ExsfMPNzA5M kohdassa 04:43 juuri kun Picard valmistautuu kertomaan the favorite moments in the show. Soneran palstalla kerrottiin kesällä että olivat lisänneet Youtube kapasiteettia..

  • February 1, 2013
Heikki- kirjoitti:
Hei parkve-21!

Pahoittelut minunkin puolestani, että yhteyden kanssa on ollut paljon ongelmia. Laskutusasiasta voin kuitenkin kertoa sikäli hyviä uutisia, että tarkistin luvatut hyvitykset ja ne on sinulle kyllä tehty. Laskut näkyvät silti laskuarkistossa, koska hyvitykset on tehty jälkikäteen, jolloin laskuille uudet summat eivät päivity. Nuo kolme laskua, joiden tiedot laitoit, on siis kokonaisuudessaan hyvitetty eikä niistä ole suoraveloituksellakaan meille suorituksia tullut. Voit vielä tarkistaa tiliotteestasi, että kaikki on näiden osalta mennyt kuten olet sopinut. Toivottavasti laajakaistanne toimii nyt ja tulevaisuudessa ongelmitta!


Kun saimme korvaavan samanlaisen modeemin niin yhteys toimi hyvin tähän viikkoon asti jolloin perhe on muutaman kerran taas hermoillut uusista tuoreista pätkimisistä. Eli silmin nähden näkee kun modeemista kaikki valot alkaa vilkkua ja se boottaa. Meneekö nämä seuraavat vuoden nyt satunnaisilla boottaamisilla vai voitaisko tehdä esim niin että:

1) sammutan modeemista wlanin, se kun tuntuu kuormittavan suoritinta. Palomuurit ja muut suoritinta kuormittavat flood detectionithan saivat aiemmin modeemin täydelliseen kaaokseen. Nykyisestä modeemista ne on sammutettu heti alkuun.

2) te toimittaisitte erillisen wlan-routterin tuohon modeemin viereen joka keskittyy vain omaan juttuunsa

3) sammutan modeemista NAT:n syömästä tehoja eli käännän bridged modeen ja yhdistän ethernet kaapelilla viereiseen wlan-purkkiin?

  • February 12, 2013
Heikki- kirjoitti:
Hei parkve-21!

Pahoittelut minunkin puolestani, että yhteyden kanssa on ollut paljon ongelmia.



Kuun alussa jätin ehdotuksen tänne palstalle mutta eipä kuulunut sen jälkeen mitään. Vanhan epc3835 modeemin vaihduttua uuteen samanlaiseen on tämäkin alkanut piiputtaa. Facebook sivuillenne jätetyn viestin jälkeen alkoi tapahtua ja tuli soittoja sekä asiakaspalvelusta että vikapalvelusta jotka tarjosivat molemmat hinnaltaan toisistaan eroavia liittymiä. Hassua. Tarjottiin mm. 100 megasen tilalle 24 megaista ja vieläpä oikein samaan hintaan. Eikös olekin erityisen hieno tarjous.

Irtisanoimme koko roskan. Eiköhän tää kevät tästä lähde käyntiin.

  • February 13, 2013
Hei parkve-21,

harmi, että liittymää ei saatu toimimaan ja ollaan päädytty liittymän irtisanomiseen. Ongelmat ovat varmasti kärsivällisyyttänne koetelleet, en sitä yhtään ihmettele. Joskus todella käy niin, että kaikki mahdollinen tehdään, eikä toimintahäiriöitä saada korjattua vaikka kuinka yritetään. Tarjoukset riippuvat liittymän tekniikasta ja teille on varmasti tarjottu laajakaista ADSL -liittymää, jossa maksimi nopeus on tuo 24M kun kaapeliverkossa se on 100M. Ajatuksena tuossa liittymätyypin vaihdossa oli se, että mahdollisesti ADSL -liittymä puhelinverkossa olisi toiminut paremmin. Kyllä me pyrimme siihen, että liittymä toimii ja asiakas voi olla siihen tyytyväinen.

Kiitos kuitenkin asiakkuudestanne ja toivotaan, että emme ole menettäneet luottamustanne lopullisesti ja että saamme vielä tilaisuuden palvella teitä paremmin.

Mukavaa kevään odotusta teille! :)