Skip to main content
Eli minulla on jo alusta alkaen ollut ongelmana yhteyteni jatkuva katkeilu. Modeemina toimii Soneralta hankittu Ciscon EPC-3000. Yhteys siis katkeilee useamman kerran päivässä, usein noin kuuden tunnin välein. Yhteyden katketessa routterini ei huomaa mitään eroa, vaan jatkaa kunnes DHCP lease on ohi tai kunnes minä itse huomaan yhteyden katkenneen ja laitan routterin hallinnasta DHCP Renewin pyörimään (DHCP lease on siis 12h WAN:in IP osoitteella). Routterina on kokeiltu sekä WHR-HP-G54 että WHR-G54S routtereita Buffalolta, mutta sama ongelma toistuu. Olen myös kokeillut kolmella eri firmwarella: Buffalon omalla, dd-wrt:llä ja Tomatolla, mutta yhteys silti katkeilee. On hankala uskoa että molemmat routterini olisivat jotenkin samalla tavalla viallisia, sillä toinen niistä on jo useamman vuoden vanha.

Tässä vielä logit molemmilta laitteilta: EPC-3000 (modeemi):

Time                         ID   Level   Description 
Thu Oct 15 13:34:10 2009 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters /*%%s(param list)*/ modified
Thu Oct 15 13:40:32 2009 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
Sun Oct 18 03:23:58 2009 67021600 4 DCC rejected parameter invalid for context
Sun Oct 18 03:35:50 2009 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
Mon Oct 19 01:34:16 2009 68010600 6 DHCP Renew - lease parameters /*%%s(param list)*/ modified
Mon Oct 19 01:39:35 2009 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
Wed Oct 21 04:12:53 2009 67021600 4 DCC rejected parameter invalid for context
Wed Oct 21 04:21:03 2009 82000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out


Jotain outoja DHCP parameters viestejä logeissa näyttää olevan, mutten tiedä johtuuko ongelma niistä. Routterin logit: WHR-HP-G54
Oct 22 23:11:59 unknown syslog.info syslogd exiting
Oct 22 23:12:01 unknown syslog.info syslogd started: BusyBox v1.14.2
Oct 22 23:12:01 unknown user.notice kernel: klogd started: BusyBox v1.14.2 (2009-07-24 04:22:50 CEST)
Oct 23 00:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 01:00:02 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 02:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 03:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 04:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 05:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 06:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 07:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1030]: exiting on receipt of SIGTERM
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: started, version 2.49 cachesize 150
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: compile time options: no-IPv6 GNU-getopt no-RTC no-DBus no-I18N DHCP no-TFTP
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasq-dhcpn1442]: DHCP, IP range 192.168.1.140 -- 192.168.1.179, lease time 1d
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: reading /etc/resolv.dnsmasq
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: using nameserver 192.168.252.17#53
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: using nameserver 193.210.19.19#53
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: read /etc/hosts - 0 addresses
Oct 23 07:39:23 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: read /etc/hosts.dnsmasq - 1 addresses
Oct 23 07:39:26 unknown daemon.notice miniupnpdw1473]: HTTP listening on port 2050
Oct 23 08:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 09:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 10:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 11:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 12:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 13:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 14:00:01 unknown syslog.info root: -- MARK --
Oct 23 14:18:18 unknown auth.info login11660]: root login on 'pts/0'
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1442]: exiting on receipt of SIGTERM
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: started, version 2.49 cachesize 150
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: compile time options: no-IPv6 GNU-getopt no-RTC no-DBus no-I18N DHCP no-TFTP
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasq-dhcpn1686]: DHCP, IP range 192.168.1.140 -- 192.168.1.179, lease time 1d
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: reading /etc/resolv.dnsmasq
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: using nameserver 192.168.252.17#53
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: using nameserver 193.210.19.19#53
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: read /etc/hosts - 0 addresses
Oct 23 14:19:39 unknown daemon.info dnsmasqn1686]: read /etc/hosts.dnsmasq - 1 addresses
Oct 23 14:19:42 unknown daemon.notice miniupnpdw1473]: received signal 15, good-bye
Oct 23 14:19:42 unknown daemon.notice miniupnpdw1717]: HTTP listening on port 2051


Modeemin vaihtoa en ole kokeillut, sillä minulla ei ole toista DOCSIS3.0 modeemia saatavilla. Olen viasta jo kerran ottanut Soneraan yhteyttä, mutta sain vain vastauksena viestin, jossa kerrottiin ettei vika ole Soneran verkossa ja asia jäi siihen. Toivottavasti tähän katkeiluun löytyy jokin ratkaisu! 🙂
Mahtaisiko sinulla olla sama ongelma kuin minulla, katso viewtopic.php?f=53&t=1296
Katselin tuota aikaisemmin ja mietiskelin samaa, mutta en sitten tarkemmin tiedä. Ja kun ei kerta sinunkaan triidiin ole tullut tarkempaa vastausta tai ratkaisua ongelmalle niin ei ole päässyt kokeilemaan oikeastaan mitään.

EDIT: Et satu tietämään käyttääkö tuo pfSense dnsmasqia DHCP:tä varten?
Pinqvin kirjoitti:
Eli minulla on jo alusta alkaen ollut ongelmana yhteyteni jatkuva katkeilu. Modeemina toimii Soneralta hankittu Ciscon EPC-3000. Yhteys siis katkeilee useamman kerran päivässä, usein noin kuuden tunnin välein. Yhteyden katketessa routterini ei huomaa mitään eroa, vaan jatkaa kunnes DHCP lease on ohi tai kunnes minä itse huomaan yhteyden katkenneen ja laitan routterin hallinnasta DHCP Renewin pyörimään (DHCP lease on siis 12h WAN:in IP osoitteella). Routterina on kokeiltu sekä WHR-HP-G54 että WHR-G54S routtereita Buffalolta, mutta sama ongelma toistuu. Olen myös kokeillut kolmella eri firmwarella: Buffalon omalla, dd-wrt:llä ja Tomatolla, mutta yhteys silti katkeilee. On hankala uskoa että molemmat routterini olisivat jotenkin samalla tavalla viallisia, sillä toinen niistä on jo useamman vuoden vanha.


Jos ongelma korjaantuu aina IP-osoitteen uudistamisella, ongelma ei todennäköisesti ole verkon puolella.

Hieman erikoiselta tämä ongelma kuitenkin kuulostaa. Ilmeneekö ongelmaa samalla tavoin noin kuuden tunnin välien, jos kytket vain yhden palomuurilla suojatun tietokoneen suoraan Ciscon EPC-3000 -modeemiin ja testaat yhteyttä?

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Laitoin koneeni kiinni suoraan modeemiin ja yhteys oli yön aikana katkennut. En saanut yhteyttä enää palautettua ipconfig /release ja /renew komennoilla, vaan pelkkä modeemin boottaus auttoi yhteyden palauttamiseen.
Pinqvin kirjoitti:
Laitoin koneeni kiinni suoraan modeemiin ja yhteys oli yön aikana katkennut. En saanut yhteyttä enää palautettua ipconfig /release ja /renew komennoilla, vaan pelkkä modeemin boottaus auttoi yhteyden palauttamiseen.



Tässä tapauksessa ongelmasta kannattaa olla uudelleen yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen kautta. Epäilen, että ongelma olisi jollain tavoin modeemiisi liittyvää.

Lähetettävään viestiin kannattaa kirjoittaa saman seikat, jotka kerroit tässä viestiketjussa. Voit pyytää lähetettävässä viestissä, että vikapalvelu tarkistaisi onko kyseistä modeemia mahdollista päivittää verkomme kautta tai tulisiko tässä tapauksessa kyseeseen modeemin takuuvaihto.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Muuten hyvä, mutta tunnukset omille sivuille ovat kauan sitten kadonneet. Ne kun saatiin soneralta vain kerran, silloin kun avasimme ADSL yhteyden. Pitänee alkaa etsimään, jos vaikka löytyisi jostain
Noniin nyt tuli sitten soneralta viestiä että vika olisi buffalon reitittimessä. Annoin taas yön yli koneen olla kiinni suoraan modeemissa eikä netti ollut katkennut, joten kyseessä oli varmaan vain jokin väliaikainen häiriö. Olisi kuitenkin kiva tietää kuinka tuon DHCP haun saa "oikeaksi" siten että se ei jotenkin "muutu" siinä välillä. DD-WRT:n virallisilta foorumeiltakin olen asiasta kysellyt ja kyllä sielä oltiin sitä mieltä että vika olisi modeemin puolella. Tässä nyt ei sitten tiedä, että mitä tekisi.
Minulla on ihan sama ongelma ja samat laitteet. Mutta olen kokeillut hitaammalla D-linkin reitittimellä, niin mitään tämän kaltaista ongelmaa ei esiinny. Ostin Buffalon siinä toivossa, että saan paremmin Soneran 100 megasesta kaapeliyhteydestä hyödyt irti. Nopeampihan Buffalon reititin on, mutta tuo yhteyden katkominen alkaa jo ärsyttää. Meillä on 4 konetta langalla ja 1 langaton kone Buffalon WHR-HP-G54 reitittimessä. Olen kokeillut sitäkin, että yksi kone on suoraan Ciscon modeemissa kiinni useita päiviä, tätä ongelmaa ei silloin esiinny. Nyt en keksi enää muuta, kuin ottaa yhteyttä modeemin ja reitittimen maahantuojiin ja kysellä sieltä, jos nämä kaksi laitetta eivät olekaan jostain syystä yhteensopivia. Vai osataanko Soneralta tähän vastata jotain?
Hei!
mulla katkeilee kanssa rupee hermot meneen!!
toimii ei toimi ja sivut aukee yhtäkkiä ihan puuromaisesti ja lakkaa aukeemasta kokonaan
justiin sain taas toimiin..kaikki toimen piteet oon tehnyt ja välistä toi thomson
kaapeli poksi lakkaa vilkuttamasta cable link ja cable activyty valoja..
niin ja on sama yhteys kun sulla..
on kyllä ***** semmosta sontaa tämän 100 megasen kaapelin kanssa. Itelläki ihan sama ongelma. Aina väittävät että ei johu verkosta vaan omista laitteista. Kuluttaja-asiamieheen tässä varmaan pitää yhteys ottaa että pääsee irti tästä määräaikasesta sopimuksesta kun eivät toimita toimivaa tuotetta. Ihme paskaa että ei muka päivityksiä vielä saa, ehkä vuoden päästä saa? Soneralle raha juoksee vaikka ei toimita edes kunnollista tuotetta vastineeksi...

Tällä hetkellä kolmas reitin kokeilussa mutta tälläkin näyttää tippuvan.
j123j: Jos käytössäsi on Cisco EPC 3000 - kaapelimodeemi, niin ohjelmistopäivitys on tulossa, mutta tarkkaa aikaa ei valittavasti ole tiedossamme.

Oletko tehnyt liittymästä vikailmoitusta?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
MINKÄ TAKIA TUO YHTEYS VAAN PÄTKII..
mitä vattua sonera touhuaa kun tämän koko aamun yhteydet poikki vähän väliä ja vikailmoitusta tehdessä sanotaan ettei niillä mitään vikaa ole ja jos kotiin tullaan kattoon saat ite maksaa.. 2 viikkoa pätkinyt noin 2-8 kertaa päivässä yhteys ja on linjoissa vikaa koska vaihdettu toi boksi 3 kertaan!!!!

Viestin kieliasua siivottu
Sinun kannattaa tehdä liittymästäsi vikailmoitus soittamalla vianrajausautomaattiin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa