Skip to main content
Pätkii pahasti jo toista viikkoa, asiakaspalvelu ei auta, Soneran päästä väitetään, että vikaa ei ole, ja sanotaan että tsekkaa sitä ja tätä. Kaikki on tehty, mutta ei pelaa. Ottaa päähän jutella vikailmoitusrobotillekin, joka myös väittää, että yhteys toimii. Nopeudet eivät ole lähelläkään alla 8Mbittiä. Alla lokia modeemista, ei todellakaan toimi:

Oct 12 17:11:23 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:11:34 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:11:35 DHCP client: Broadcast a release
Oct 12 17:11:35 DHCP client: Sending release...
Oct 12 17:11:35 syslog: device br0 left promiscuous mode
Oct 12 17:11:35 syslog: device brwan left promiscuous mode
Oct 12 17:11:35 DHCP client: Entering released state
Oct 12 17:12:01 syslog: Linesync achieved
Oct 12 17:12:01 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:12:01 syslog: near-end fast channel bit rate: 8064 kbps
Oct 12 17:12:01 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:12:01 syslog: far-end fast channel bit rate: 871 kbps
Oct 12 17:12:08 DHCP client: Performing a DHCP renew
Oct 12 17:12:08 DHCP client: Sending discover...
Oct 12 17:12:08 DHCP client: Sending select for 88.193.xxxxxxx
Oct 12 17:12:08 DHCP client: Lease of 88.193.xxxxxxx obtained, lease time 43200
Oct 12 17:12:09 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=88.193.xxxxxxx
Oct 12 17:12:09 syslog: device brwan entered promiscuous mode
Oct 12 17:12:09 syslog: device br0 entered promiscuous mode
Oct 12 17:17:42 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:17:55 DHCP client: Broadcast a release
Oct 12 17:17:55 DHCP client: Sending release...
Oct 12 17:17:55 syslog: device br0 left promiscuous mode
Oct 12 17:17:55 syslog: device brwan left promiscuous mode
Oct 12 17:17:55 DHCP client: Entering released state
Oct 12 17:17:55 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:18:21 syslog: Linesync achieved
Oct 12 17:18:21 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:18:21 syslog: near-end fast channel bit rate: 8064 kbps
Oct 12 17:18:21 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:18:21 syslog: far-end fast channel bit rate: 883 kbps
Oct 12 17:18:28 DHCP client: Performing a DHCP renew
Oct 12 17:18:28 DHCP client: Sending discover...
Oct 12 17:18:28 DHCP client: Sending select for 88.193.xxxxxxx
Oct 12 17:18:28 DHCP client: Lease of 88.193.xxxxx obtained, lease time 43200
Oct 12 17:18:29 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=88.193.xxxxxx
Oct 12 17:18:29 syslog: device brwan entered promiscuous mode
Oct 12 17:18:29 syslog: device br0 entered promiscuous mode
Oct 12 17:22:08 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:22:20 syslog: Linesync lost
Oct 12 17:22:21 DHCP client: Broadcast a release
Oct 12 17:22:21 DHCP client: Sending release...
Oct 12 17:22:21 syslog: device br0 left promiscuous mode
Oct 12 17:22:21 syslog: device brwan left promiscuous mode
Oct 12 17:22:21 DHCP client: Entering released state
Oct 12 17:22:43 syslog: Linesync achieved
Oct 12 17:22:43 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:22:43 syslog: near-end fast channel bit rate: 8033 kbps
Oct 12 17:22:43 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
Oct 12 17:22:43 syslog: far-end fast channel bit rate: 863 kbps
Oct 12 17:22:51 DHCP client: Performing a DHCP renew
Oct 12 17:22:51 DHCP client: Sending discover...
Kerroit viestissäsi, että olet jo koittanut eri toimenpiteitä ongelman selvittämiseen, mutta suosittelen vielä käymään läpi tässä ADSL -yhteys pätkii -ohjeessamme ohjeistetut neuvot.

Tilanteissa, joissa ADSL-yhteys pätkii, häiriö voi olla missä tahansa asiakkaan oman laiteiston ja meidän laitteistomme välillä. Ohjeen toimenpiteillä voi rajoittaa, että häiriö ei jää asiakkaan omiin laitteisiin tai johtoihin.

Jos olet jo käynyt läpi ohjeen toimenpiteet, kannattaa ongelmasta jättää vikailmoitus vikapalveluumme. Voit tehdä vikailmoituksen vianrajausautomaattimme tai Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoitus -lomakkeen avulla.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Jep, nuo kaikki on kokeiltu, paitsi että en kyllä saa mistään toista samanlaista modeemia. Olen kokeillut yhteyttä vanhalla modeemilla, toimii, mutta on hidas (noin kolmasosa luvatusta 8 Mbitistä). Samoin kättelyprotokollan vaihdos G.DMT:ksi näyttäisi parantavan katkeilua, mutta nopeus samalla putoaa 60% noin 3 Mbittiin. Minulle myytiin tähän osoitteeseen alunperin 24 Mbitin yhteys, nyt näyttäisi siltä, että yli kolmea ei tule enää luotettavasti läpi.

Vikailmoitus on tehty eilen. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Kai minuun ottaa joku ihminen yhteyttä puhelimitse esim. tuon lokin läpikäymiseksi? Puhelinpalvelussa pelotellaan satasen maksulla, jos asentaja käy, mikä on mielestäni ikävä tapa hoitaa suhdetta asiakkaaseen, varsinkin kun asiakas joutuu juttelemaan robotille, eikä kukaan halua hoitaa asiaa oikeasti.

Tämä vika on ilmestynyt 30.9.2009 iltapäivällä, aiemmin sama modeemi on toiminut moitteetta. Laitteessa ei siis ole mitään vikaa, vaan joku muutos on tapahtunut (ilmeisesti Soneran päässä), joka on aiheuttanut linjan laadun heikkenemisen.
Kun olet tehnyt liittymäkohtaisen vikailmoituksen, ongelmatilanteen tutkinta käynnistyy. Vikailmoitukseen jättämästäsi yhteysnumerosta jatkoselvitys voi tiedustella tarvittaessa lisätietoja.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Mikä on kun yhteys ajoittain pätkii Vaasassa Anvian verkossa (DSL signaali ajoittain useita minuutteja poissa)? Nopeuteen olen tyytyväinen mutta yhteys pätkii kiusallisesti useita kertoja vuorokaudessa. Aiemmassa Anvian omassa yhteydessä ei ollut ollenkaan kyseistä ongelmaa, mutta heti kun kokeilee ulkopuolista palveluntarjoajaa (nyt Sonera) niin ongelmat alkavat. Voiko olla mahdollista että paikallinen lankaverkon ylläpitäjä (Anvia) tahallaan haittaa ulkopuolisten nettipalveluita tarjoavien yritysten signaalia vai onko teillä asiaan muuta loogista selitystä?
Pätkimisongelmaan kannattaa etsiä ratkaisua viestiketjussa aiemmin mainitussa "ADSL -yhteys pätkii" artikkelissa kerrotuista asioista. Ja mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua, kannattaa ottaa yhteyttä Soneran Vikapalveluun.

"Tahallisesta häiriöstä" ei pätkimistapauksissa ole kyse, vaan häiriö johtunee jostain muusta teknisestä asiasta tai esimerkiksi laitteistosta.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu

Vastaa