Skip to main content

Yhteys katkeilee jatkuvasti.

  • December 11, 2014
  • 6 kommenttia
  • 201 katselukertaa

Hei!

Yhteyteni on katkeillut viimeisenä kahtena päivänä hyvin paljon. Tämänkin viestin kirjoittamisen aikana yhteys katkesi kahdesti. Internet yhteys katkeaa äkillisesti ja huomaan että reitittimen valot vilkkuvat niinkuin laatikko olisi käynnistetty uudestaan. Tässä vaiheessa yhteys joko palaa itsestään takaisin, tai joudun käynnistämään laatikon uudestaan koska laatikko vain näennäisesti käynnistää itseään jatkuvasti uudelleen eikä yhdistä internettiin.

Käytän kahta tietokonetta, ja yhteys katkeaa molemmille koneille. Olen tarkistanut että kaikki johdot ovat miten pitääkin. En ole säätänyt vdsl-laatikkoni asetuksia muuten kuin sulkenut/käynnistänyt wlanin aina välillä.

Lisäksi: Hyvin usein jo noin vuoden ajan yhteys on ollut katki kun olen käynnistänyt tietokoneeni, varsinkin jos olen pitänyt konettani kauemmin kiinni, esim yön yli tai pidempään. VDSL-reitittimeni on valojen perusteella väittänyt että kaikki on kunnossa, mutta en ole tietokoneen kautta yhteyttä saanut palautettua. Tähän on auttanut reitittimen käynnistäminen uudestaan, eikä yhteys ole katkennut sen jälkeen kuin taas kun olen sulkenut koneeni ja käynnistänyt myöhemmin uudelleen.

VDSL-reitittimeni malli on ZyXEL 4025, jonka sain Soneran kautta päivittäessäni liittymääni noin vuosi sitten.

Kaipaisin pikaista apua ongelmaani :)

6 kommenttia

  • August 12, 2013
Hei Flatus

Löydän tiedoistasi Zyxel P870HN-51b mallisen VDSL2 modeemin joten onhan tämä laite nyt käytössäsi? Oletko kokeillut tehdä modeemille tehdas-asetusten palautuksen pitämällä "reset"-näppäintä painettuna 15s ajan modeemilaitteen takaa? Modeemissa tulee olla virrat päällä toimenpiteen aikana.

Mikäli tästä huolimatta näet että modeemi käynnistelee itseään uudestaan satunnaisin ajoin, ole meihin uudestaan yhteydessä niin tutkitaan tilannetta tarkemmin. Laitteen uudelleenkäynnistyminen / nollautuminen itsekseen ei ole normaalia. Liittymäsi tiedoista näen kyllä että pätkimistä on ollut melko runsaasti myös viimepäivinä.

  • August 13, 2013
Hei, kiitos vastauksesta. Selvästi jotakin on tapahtunut jossain, koska viikonlopun jälkeen internettini on toiminut moitteettomasti. Itseasiassa entistä vikaa jossa yhteyteni oli katki tietokonetta käynnistäessä, ei ole ainakaan kahteen päivään ilmaantunut.

VDSL modeemini on tosiaan tuo Zyxel P870HN-51b, katsoin aikaisemmin mallin täysin väärin. Ja on käytössä.

En koittanut tehdas-asetusten palautusta vielä koska nyt internet toimii, mutta jos ongelma palaa, koitan tätä keinoa ja palaan asiaan jos se ei auta.

Kiitoksia avusta! :)

  • August 13, 2013
Puhuin liian aikaisin...

Yhteys alkoi katkeilemaan jälleen, ja oletan että pian se katkeilee lisää. Koitin palauttaa tehdas-asetukset mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta. Painoin reset-nappulaa pohjassa n. 15 sekuntia, modeemin valot vaihtuivat ja odotin jonkun 10min. Koska modeemi ei tehnyt näennäisesti yhtään mitään enkä löytänyt manuaalista tarkempaa tietoa, käynnistin tässä vaiheessa modeemin uudestaan.

Heti pian sama katkeilu jatkui :(

Mikä nyt neuvoksi?

  • August 19, 2013
Hei!

Ongelmani jatkuu yhä ja pääsin internettiin pitkän odottelun jälkeen kun yhteys oli jälleen katki pidemmän aikaa, melkein tunnin. Yhteys palasi aina välillä, mutta vain pieneksi hetkeksi.

Huomasin että yhteys pätkii varsinkin aina aamuisin noin seitsemän ja kahdeksan välillä, muiden satunnaisten katkeilujen lisäksi. Onko modeemissani laitevika vai mistä ihmeestä tälläinen hyvin rasittava ongelma voisi johtua ja miten sen saisi korjattua?

  • August 19, 2013
Hei sonera!

Täällä 20320 alueella netti pätkii rajusti on pätkinyt jo kolmatta päivää ja se ärsyttää.
Olen buutannut modemin ja myös katkaissut virrat, mutta pätkiminen jatkuu ja jatkuu.
Tehkää nyt jotain ettei turhasta tartte maksaa.

  • August 19, 2013
Hei Jorra ja Flatus,

Mikäli yhteyksien kanssa on edelleen ongelmaa, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.