Käytössä 8/1 ja yhteys katkeilee sattumanvaraisesti minuutin välein, tai sitten tunnin välein. Ongelmat alkoivat tämän verkkovian jälkeen:
"Verkkovika Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla korjattu
Vika alkoi 24.11.2010 klo 8:20
Vika korjattu 24.11.2010 klo 18:00 "
Viikon verran tuon jälkeen toimi suhteellisen normaalisti kunnes ongelmat ilmestyivät. Vikailmoitus on tehty ja nyt tehtiin uusi kun ei mitään tunnu tapahtuvan vaikka vika "korjattiin". Joskus sattuu toimimaan yhden illan jopa. Mistä minä nyt maksan? Kiva puhua jolleki tietokoneelle, onneksi sopimus päättyy kesällä. Onko muilla tällä alueella samoja ongelmia?
Boksia on testattu vaihtaa, resetoida ja kaikkea mahdollista...
Sivu 1 / 1
Viittaamasi verkkovika oli laajalti vaikuttanut kuituvika ja se korjattiin kohtuullisen nopeasti vian havaitsemisen jälkeen. Vika oli luoneteeltaan sellainen, että yksittäisen laajakaistaliittymän kannalta kyse oli joko toimii tai ei toimi lainkaan tilanteesta. Siellä oli paljon kuitua poikki.
Käytössäsi on nopeusluokasta 8/1M päätellen ADSL-liittymä. Kun yhteys katkeaa, sammuuko modeemin ADSL/DSL-valo kokonaan tai alkaako se vilkkumaan hitaasti? Jos jompi kumpi pitää paikkansa, on kyseessä ADSL-yhteyden katkeilu eli modeemi menettää jostain syystä yhteyden puhelinkeskuksessa sijaitsevalle ADSL-keskittimelle.
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata sen perusteella todennäköisesti hieman tarkemmin. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.
Käytössäsi on nopeusluokasta 8/1M päätellen ADSL-liittymä. Kun yhteys katkeaa, sammuuko modeemin ADSL/DSL-valo kokonaan tai alkaako se vilkkumaan hitaasti? Jos jompi kumpi pitää paikkansa, on kyseessä ADSL-yhteyden katkeilu eli modeemi menettää jostain syystä yhteyden puhelinkeskuksessa sijaitsevalle ADSL-keskittimelle.
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata sen perusteella todennäköisesti hieman tarkemmin. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.
Liittymänumero lisätty. DSL valo sammuu ja hetken päästä yhdistää uudestaan. Edellinen vikakorjaus meni asiantuntijan hommiksi pari päivää sitten, ei ole tullu vahvistusta "korjauksesta". Nyt on liittymä ilmeisesti pelannut päivän verran, en toki ole joutanut tuota lootaa päivystämään kovin paljoa. Tuntuu että pahimmat viat alkavat tuossa 15:00 jälkeen ja loppuvat 21:00, ruuhka-aika?
ADSL-liittymästäsi ei ole enää avointa vikailmoitusta. Vianrajausautomaatin kautta tehdyistä vikailmoituksista ei tule ilmi onko yhteyttä testattu toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Ellei ole, suosittelen testaamista seuraavana toimenpiteenä.
Liittymäsi ongelmat ovat ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä. Ongelma on täysin toisen tyyppinen aikaisemmin mainittu kuituvika. ADSL-yhteyden häiriöiden syynä on todennäköisesti huonosto toimiva modeemi tai ongelmaa kaapeloinnissa missä tahansa modeemin ja ADSL-keskittimen välissä. Kaapelointi tässä tarkoittaa modeemin ja puhelinpistokkeen välistä kaapelia, talon puhelinkaapelointia ja lankapuhelinverkon kaapelointia talon ja puhelinkeskuksen välillä.
Kun ongelma on ADSL-yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä uusi vikailmoitus.
Liittymäsi ongelmat ovat ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä. Ongelma on täysin toisen tyyppinen aikaisemmin mainittu kuituvika. ADSL-yhteyden häiriöiden syynä on todennäköisesti huonosto toimiva modeemi tai ongelmaa kaapeloinnissa missä tahansa modeemin ja ADSL-keskittimen välissä. Kaapelointi tässä tarkoittaa modeemin ja puhelinpistokkeen välistä kaapelia, talon puhelinkaapelointia ja lankapuhelinverkon kaapelointia talon ja puhelinkeskuksen välillä.
Kun ongelma on ADSL-yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä uusi vikailmoitus.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.