Skip to main content
Moi.

Extra ADLS 10/2 katosi ke-to (tai ti-ke) yönä.

Kuvaus :

Puhelinrobotin mukaan yhteys on olemassa, ja ADSL-valo kyllä palaa. Toisesta suunnasta yhteydet pelaavat modeemiin asti. Pääsyä nettiin ei kuitenkaan ole. SIA ei osaa ongelmaa korjata. Kerran letkulla yhteyttä luotaessa ilmestyy pahamaineinen error651.

2 laitetta ja 3 käyttistä :

Lootakone WLAN-yhteyden päässä. W7 Ultimate ja XP Pro SP3.
Raahattava WLANissa. Kokeiltu myös letkulla. W7 Pro.
- Windowssien palomuurit pois päältä. Ylimääräisä koneensotkijoita en käytä.

2 modeemi-reititintä :

RR24AP (kirjoitan tätä toisaalla, tästä en ole vielä tarkistanut firmwarea)
DSL-G624T
- molemmat laitteet ovat toimineet aikaisemmin ja RR24AP oli käytössä.
- konffattu uudestaan. 2 settiä letkuja.
- palomuurit pois päältä.


Oisko tässä vielä jotain kokeiltavaa? Sitä satasta mulla ei ole varaa maksaa 😞
Hei,

Täysin sama ongelma ja sama ajankohta ongelman ilmentymisellä. Tiistai-iltana yhteys toimi normaalisti, mutta torstaista alkaen on ollut kateissa. Torstai-iltana ongelman havaitsin.

ADSL-reititin on TP-LINK TD-8840. Aiemmin ei mitään ongelmia. Liittymän nopeus nostettu tammikuussa arvoille 24M/2M. Muuten reitittimen puolella samoin kuin NoJonesilla.

Reititin ja yhteys toimii toisessa liittymässä normaalisti (ei-Sonera).
Missäköhän päin te asutte?

Itse asun nimittäin Tampereella ja samalla tavalla katosi yhteys ke-to -välisenä yönä. Modeemin uudelleenasettaminen ei auttanut.

Soitin sitten asiakaspalveluun, josta sanottiin että Tampereen seudulla on ollut yhteysongelmia. Kuulemma ongelmaa yritetään korjata koko ajan, mutta aika kauan tässä on jo kestänyt...

Muok. Olisi kyllä hirveän kiva jos tällaisista tiedossa olevista ongelmista tiedotettaisiin netissä niin ihmiset eivät alkaisi turhaan "korjailemaan" modeemejaan.
oohlala kirjoitti:
Missäköhän päin te asutte?

Itse asun nimittäin Tampereella ja samalla tavalla katosi yhteys ke-to -välisenä yönä. Modeemin uudelleenasettaminen ei auttanut.

Soitin sitten asiakaspalveluun, josta sanottiin että Tampereen seudulla on ollut yhteysongelmia. Kuulemma ongelmaa yritetään korjata koko ajan, mutta aika kauan tässä on jo kestänyt...

Muok. Olisi kyllä hirveän kiva jos tällaisista tiedossa olevista ongelmista tiedotettaisiin netissä niin ihmiset eivät alkaisi turhaan "korjailemaan" modeemejaan.



Tampereella minäkin.

Tänään aion testata lainamodeemilla ennen vikailmoittelua. Mielenkiintoinen juttu sikäli, että oman modeemin diagnostiikka ei virheitä havaitse: ping-yms-testit menee heittämällä läpi ja yhteyden alustava statistiikka päivittyy, mutta ip:tä modeemi ei saa, dns ei päivity, kello ei päivity eikä yhteyttä muutenkaan ilmaannu.
Tampereen alueella oli verkossa vika, jonka ajankohta ja oireet täsmäävät. Vika ilmeni siten, että liittymästä ulkoisen IP-osoitteen hakeva verkkolaite (esim. ADSL-modeemi) ei saanut IP-osoitetta ja sen vuoksi yhteys ei toiminut.

En tiedä kuinka suurta liiittymämäärä vika koski, mutta ongelma tuli esille yksittäisistä liittymistä tehtyjen vikailmoitusten perusteella. Vikailmoituksen tekemistä puhelimitse on tietenkin vaikeuttanut se jos vianrajausautomaatti ilmoitti yhteyden olevan kunnossa.

NoJones: Ilmoittiko vianrajausautomaatti soittaessasi siihen että laajakaistayhteydessä ei ole vikaa?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Moi Tapio /SA.

Vian havaittuani ja soittaessani (torstai?) robotti ilmoitti, että yhteydessä ei ole vikaa. Sittemmin (olisiko ollut maanantai) kun olin valmis jättämään vikailmon (valehdeltuani itseni automaattien ohi, ja neuvoteltuani asiakaspalvelijan kanssa) robo oli sitä mieltä, että yhteydessä voi olla vika soneralla tai minulla. Netti alkoi toimimaan joskus (maantiekiitäjän lokia ei enää ole, päivitin firmiksen ennen yhteysyritystä) tänään.

Semmonen tapaus Tampereella. Onneksi oli langattomat yhteydet varalla jottei huuto.net-kauppiaan reppi tipahtanut =D

- JonesShop
Hei NoJones!

Olisko mahdollista että lisäisit asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin? Sen perusteella tietäisimme mitä laajakaistaliittymää vika ja erityisesti vianrajausautomaatin antama mahdollinen väärä tieto on koskenut. Vianrajausautomaatin pitäisi tunnistaa Tampereella olleen verkkovian kaltainen tilanne ja ilmoittaa se soittajalle. Nyt kiinnostaisi selvittää onko vianrajausautomaatin toiminnassa puute jonka vuoksi se olisi antanut väärän tiedon verkkovian aikana.

Asiakasnumero löytyy liiittymän laskulta ja sen voi lisätä käyttäjätunnuksen tietoihin näin: Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero. Numero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tampereen alueella oli verkossa vika, jonka ajankohta ja oireet täsmäävät. Vika ilmeni siten, että liittymästä ulkoisen IP-osoitteen hakeva verkkolaite (esim. ADSL-modeemi) ei saanut IP-osoitetta ja sen vuoksi yhteys ei toiminut.


Laitanpa tänne vielä tilannepäivityksen. Yhteys toimii (ainakin) A-Linkin RR24AP(d)-routerilla. TP-LINK TD-8849 ei edelleenkään toimi. Vihiä sain, että tp-linkkiä Soneran liittymässä käyttäneet olisivat palautelleet laitteitaan liikkeisiin, eli vastaava ongelma muillakin.

Ilmeisesti jotain on viimeviikolla päivitetty palveluntarjoajan puolella ja jostainsyystä tuo tietty (plus sitten muut mahdolliset) merkki olisi "jäänyt ulkopuolelle"?
Todennäköisesti laajakaista -liittymäsi yhteyden puoli on nyt oikein toiminnassa, jos yhteys toimii oikein toisella modeemilla.

Jos TP-link modeemisi muodostaa yhteyden keskuksellemme (DSL- tai ADSL -valo palaa), mutta modeemi ei saa IP-osoitetta verkosta, kannattaa varmuuden vuoksi tarmistaa, että modeemilla on varmasti oikeat VPI ja VCI -asetukset:
- VPI: 0
- VCI: 33

Kyseinen TP-Link -modeemi ei ole tällä hetkellä listattuna liittymissämme toimiviksi testattujen modeemien listalle. Modeemi voi toimia verkossamme, mutta tuon edellä mainitun listan modeemit on puoleltamme testattu ja havaittu toimiviksi.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa