Skip to main content
Meillä on käytössä Vvo:n kautta Soneran määräaikainen Laajakaistaliittymä.
Yhteys on nyt viime päivinä alkanut pätkimään ja saattaa olla pitkiäkin
aikoja, parhaimmillaan koko päivän. Kyselisin nyt, mistä tämä johtuu? Asumme
Oulussa 90120 alueella.
Jos teillä on ADSL-liittymä, niin kannattaa alkaa rajaamaan vikaa sillä, että boottaatte eli uudelleenkäynnistätte ADSL-modeemin. Eli virrat pois ja vähän ajan päästä takaisin päälle.
Jos pätkiminen jatkuu senkin jälkeen niin vika lienee jossain muualla kuin ADSL-modeemissa.
Oulun alueella ei ole tällä hetkellä avointa verkkovikaa, joten yhteyden katkominen on todennäköisesti vain yksittäistä liittymää koskeva.

Jos kyseessä on ADSL-yhteys ja modeemi yhteyden katketessa "tippuu verkosta" (ADSL/DSL-valo sammuu tai jää vilkkumaan hitaasti), kannattaa ensimmäiseksi testata toisella ADSL-kaapelilla. Jatkojohtoa ei ADSL-kaapelissa pidä käyttää eli yksi kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen välille. Jos ADSL-yhteys katkoo edelleen, seuraava vaihe on testata toisella modeemilla.

Tarkempaa ohjeistusta katkovan ADSL-yhteyden suhteen täällä.

Jos kyseessä on ethernet-tekniikalla toteutettu Laajakaista Extra, katkomisen aiheuttajaa voi rajata näillä ohjeilla.

Jos katkomisen syy vaikuttaa jäävän muualle kuin omiin laitteisiin tai kaapeleihin, tee liittymästä vikailmoitus Vikapalveluun joko soittamalla tai lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa