Skip to main content

Yhteys pätkii

  • December 11, 2014
  • 1 kommentti
  • 2 katselukertaa

Tervehdys. Olen jo miltei toista vuotta kärsinyt internetyhteyden (8/1) pätkimisestä, aina siitä lähtien kun puhelinlinjoja sörkittiin. Syystä minulla ei ole mitään hajua, mutta tiedän sen että tolppia siirrettiin jotenkin. Onko tieto oleellista? On, mikäli olen selvittänyt mistä yhteyden laadun heikkeneminen voi johtua. Asian tiimoilta ollaan oltu yhteydessä soneraan, mutta mitään kongreettista ei ole tapahtunut. On syytetty modeemeja ja kaapeleita, vaikka todellisuudessa niissä tuskin on ollut mitään vikaa, sillä laitteisto on toiminut täydellisesti muuallakin. Taloudessa on ollut useampikin kuin yksi modeemi käytössä ja pätkimistä on esiintynyt kaikissa niissä.

Koska ongelmaa ei ole tahdottu löytää asiantuntijoiden taholta, päätin itse yrittää etsiä tietoa. Tuloksetta, ikävä kyllä. Vasta hiljattain löysin jotain, mikä voisi viitata todelliseen ongelmaan. Eksyin nimittäin TeleWellin linjantestauspalveluun, jota päätin testata ihan kokeilumielessä. Tulokset olivat seuraavanlaiset:

Jan 21 17:15:33 syslog: FwVer:3.c.8.a5_A_TC3086 HwVer:Te.F7_7.0
Jan 21 17:15:33 syslog: ADSL link status: up
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: Opmode: ITU G.992.1(G.DMT)
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 5344 kbps
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end fast channel bit rate: 0 kbps
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 992 kbps
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end fast channel bit rate: 0 kbps
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end FEC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end FEC error interleaved: 60754
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end CRC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end CRC error interleaved: 242
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end HEC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: near-end HEC error interleaved: 160
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end FEC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end FEC error interleaved: 5
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end CRC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end CRC error interleaved: 1
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end HEC error fast: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: far-end HEC error interleaved: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: ADSL uptime :1 min, 18 secs
Jan 21 17:15:33 syslog: ADSL activetime :0 min, 13 secs
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: Downstream:
Jan 21 17:15:33 syslog: relative capacity occupation: 110%
Jan 21 17:15:33 syslog: noise margin downstream: 7.0 db
Jan 21 17:15:33 syslog: output power upstream: 12.5 dbm
Jan 21 17:15:33 syslog: attenuation downstream: 43.5 db
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: Upstream:
Jan 21 17:15:33 syslog: relative capacity occupation: 105%
Jan 21 17:15:33 syslog: noise margin upstream: 7.0 db
Jan 21 17:15:33 syslog: output power downstream: 19.5 dbm
Jan 21 17:15:33 syslog: attenuation upstream: 25.0 db
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: Bit table:
Jan 21 17:15:33 syslog: carrier load: number of bits per tone
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 0- 31: 00 00 00 9a bc cb bb dd ee ee ee ed dc cb a8 87
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 32- 63: 34 45 67 89 9a ab bb 8b cc d2 cc cc cc b9 87 79
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 64- 95: 08 aa 8a ab aa 87 62 67 89 99 89 88 77 55 34 68
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 96-127: 99 9a aa aa a9 97 57 9a ab a9 bb 99 99 86 66 30
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 128-159: 24 56 78 87 67 66 88 67 57 88 78 88 87 46 89 99
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 160-191: 86 99 a8 a8 96 78 85 75 63 46 77 77 65 66 67 77
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 192-223: 67 46 05 46 55 22 67 88 87 87 87 75 56 77 86 87
Jan 21 17:15:33 syslog: tone 224-255: 74 57 77 65 57 67 87 37 47 67 24 35 44 02 22 45
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: near end itu identification: 26005443544e0000
Jan 21 17:15:33 syslog: far end itu identification: 00b54753504e0007
Jan 21 17:15:33 syslog: attain upstream: 1152
Jan 21 17:15:33 syslog: attain downstream: 5732
Jan 21 17:15:33 syslog:
Jan 21 17:15:33 syslog: ADSL activetime second: 13
Jan 21 17:15:33 syslog: ADSL total ativetime second: 194
Jan 21 17:15:33 syslog: ATURANSIRev: 0
Jan 21 17:15:33 syslog: ATUCANSIRev: 1
Jan 21 17:15:33 syslog: ATURANSIStd: 1
Jan 21 17:15:33 syslog: ATUCANSIStd: 1
Jan 21 17:15:33 syslog: Interleave Depth: 16

Telewellin (Käytössä on siis Telewellin modeemi) sivuilla oli ohjeistusta sen verran, että jos testissä ilmenee CRC- virheitä, tulisi ottaa yhteyttä operaattoriin. Kuten lokien alkuosasta saattaa huomata, CRC virheitä on. Useammin kappalein. Eli selvästi jotain on vialla. Lähdin vielä tiirailemaan linjan laadusta kertovia tietoja modeemin kautta tarkemmin. Arvot olivat seuraavanlaiset:

"DSP ohjelmistoversio DMT FwVer: 3.c.8.a5_A, HwVer:TeF7_7.0
Linjan tila Päällä
Toiminnallinen tila ADSL G.DMT
Lähetysnopeus 1024 kbps
Vastaanottonopeus 5376 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 6.0 db
SNR (Vastaanottonopeus) 7.5 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 24.0 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 43.5 db"

Sain kuulla tuttaviltani, että arvot ovat melko.. huonot. Yritin selvitellä mikä tässä saattaisi olla vialla, eläten siinä uskossa ettei varmana talon omissa johtimissa voinut olla mitään vikaa ja ettei huoltokatkoksen ja yhteyden laadun välinen suhde voinut olla sattumaa. Lopulta löysinkin kasan tapauksia, ratkaistuja ja ratkaisemattomia. Ne läpi käytyäni päädyin siihen tulokseen että ongelman aiheuttaa ylipitkät / surkeat kaapelit laajakaistan nopeuteen nähden. Se kuulostaa jopa järkevältä, sillä se huoltotyö josta mainitsin aiemmin käsitteli nimenomaan niitä puhelintolppia. Ja kaikki materiaali mihin minä pääsen käsiksi viittaa siihen suuntaan. Joten, pystyykö asialle jopa tehdä jotain? Ja miten voi olla niin ettei edes ammattilaiset osanneet kuvitella mitään tälläistä?

1 kommentti

  • January 22, 2013
Hei Walde

Linja-arvot näyttävät tosiaan hieman huonoilta. Pätkimisongelmien selvittäminen on kohtuu vaikeaa. Ainoa mitä voit itse tehdä on testata yhteyttä toisella modeemilla ja toisella puhelinjohdolla. Jos huoneistosta löytyy useampia puhelinpistokkeita, kannattaa yhteyttä testata toisesta pistokkeesta.

On erittäin todennäköistä, että vika jää tässä tapauksessa verkon puolelle. Asentaja on ainoa joka pystyy tutkimaan linjan tarkemmin. Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat testit (testannut modeemin, puhelinjohdon ja puhelinpistokkeen), voit huoletta jättää asiasta vikailmoituksen, niin me tutkimme mistä vika voisi johtua. Suorilta en pysty sanomaan mistä ongelma voisi johtua. Vikailmoituksella asia saadaan varmasti selvitettyä.

Ota yhteyttä Vikapalveluumme, niin tutkitaan asiaa ja käytetään asentajaa tarvittaessa vaikka paikan päällä.