hei
meillä on pian toista kuukautta ollut ongelmana laajakaistayhteyden pätkiminen, varsinkin jos useampi kone on yhtä aikaa netissä. aluksi meillä oli erillinen modeemi, ja reitittimen kanssa koneet siinä (3 kpl) . usein oli niin että vain joku koneista pääsi nettiin, tai sitten ei yksikään ja piti laittaa yksi kone suoraan modeemiin jolloin yhteys toimi. ostimme uuden modeemi-reititin yhdistelmän, ja myyjä vakuutti että jollei yhteys toimi nyt niin vika on sonerassa. ja edelleen pätkii. soitimme helpdeskiin, ja sanoivat että vika on soneran jos adsl valo sammuu. mutta epäilen että voi olla sisällä kun yhdellä koneella yhteys toimi enkä halua ottaa 99 euron menettämisen riskiä...
välillä yksi kone ilmoittaa ip osoitteen kadonneen kun yhteys katkeaa, mistä tämä johtuisi?
yksi kone ilmoittaa jossakin kokoonpanomäärityksissä olevan vikaa ja käskee ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan?
Sivu 1 / 1
Viestisi perusteella ensimmäinen veikkaukseni on, että tietokoneiden IP-asetuksissä voi olla jotain väärin. Verkkokorttien TCP/IP-asetuksissa tulisi sekä IP-osoitteen että DNS-palvelimien ja oletusyhdyskäytävän (Gateway) haku olla automaattinen. Itse määritetyt kiinteät asetukset toimivat sisäverkossa eli oman reitittimen takana, mutta asetuksien on oltava tällöin täsmälleen oikein. Helpoin ja varmin tapa on antaa verkkosovittimen noutaa asetukset automaattisesti eli DHCP:tä käyttäen. Kun käytössä on reitittävä modeemi, saavat verkkokortit tällöin IP-osoitteen modeemilta. Modeemin antama sisäverkon IP-osoite on yleensä 192-alkuinen.
Internet-yhteyden pitäisi toimia useammalla tietokoneella vaikka ADSL-modeemi olisikin siltaava, sillä laajakaistaliittymän kautta on mahdollista saada yhtä aikaa viisi ulkoista IP-osoitetta. Soneran verkosta saatu IP-osoite on 80-, 84- tai 88-alkuinen.
Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa että tietokoneiden verkkokorteissa on IP-osoitteen ja DNS-palvelimien haku automaattisella. Ohjeet on Ohjeet ja vinkit - sivuilla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Internet-yhteyden pitäisi toimia useammalla tietokoneella vaikka ADSL-modeemi olisikin siltaava, sillä laajakaistaliittymän kautta on mahdollista saada yhtä aikaa viisi ulkoista IP-osoitetta. Soneran verkosta saatu IP-osoite on 80-, 84- tai 88-alkuinen.
Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa että tietokoneiden verkkokorteissa on IP-osoitteen ja DNS-palvelimien haku automaattisella. Ohjeet on Ohjeet ja vinkit - sivuilla.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Meillä on soneran 8 megan langallinen netti, yhteys pätkii päivittäin monta kertaa ja hetken päästä kuitenki taas toimii. Missähän vika? vika on jatkunut melkein jo yli vuoden.
Löydät ohjeita adsl-liittymän pätkimisongelmaan Ohjeet ja vinkit -sivultamme.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
kaikissa koneissa oli ip-osoitteen ja dns-palvelimen haku automaattisena jo, ainakin niissä oli ruksit kun ohjeen mukaisesti rupesin niitä katsomaan. myös ohjeet pätkimisestä on jo katsottu...
itekki katoin ja koitin ne pätkimisen ohjeet vaan eipä hyödyttänyt mitäänn ja sitte huomasin sen että kun yhteys katkeaa niin modeemista ei enää pala ADSL valo. missä vika? -.-
Jos adsl-modeemi ja puhelinjohto on testattu toimiviksi, tai liittymässä toista modeemia ja puhelinjohtoa, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus soittamalla vianrajausautomaattiin tai jättämällä sen Omien sivujen lomakkeella.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
onko tuo vastaus myös alkuperäiseen kysymykseen?
Jos modeemissa sammuu adsl-valo kun yhteys ei toimi, niin silloin liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus. Jos kuitenkin aina jollain koneella yhteys toimii, voi ongelma olla myös omassa laiteympäristössäsi. Vikapalvelussa kuitenkin voidaan katsoa, miltä yhteys näyttää joten kannattaa olla sinne yhteydessä.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.