Viime vuoden puolla nostimme tarjouksen ansiosta nopeuden 2/512 -> 8/1. Mutta kertaakaan ei ole vielä perille asti tullut kuin parhaimmillaan yhteysnopeudeksi ~5/1. Tämä on riittävä ainakin tällä hetkellä.
Ennen käytössä ollut reititin(Zyxel P660-61) toimi tällä 5/1 nopeudella moitteettomasti, ei pätkinyt kertaakaan tosin ei päässyt maksimaaliseen nopeuteenkaan. Tällä hetkellä käytössä on wlan-reititin(TW-510 v3(b)), joka pääsee samaan 5/1 nopeuteen, mutta pätkii yhteyttä rajusti. Yhteys katkeaa 10s-2min n. 6 kertaa tunnissa. Pätkimistä tapahtuu sekä ethernetin kuin wlanin kautta, sekä pienellä kaistan käytöllä kuin myös suurella. Myöskin vuorokauden ajankohdalla ei ole eroa. Kyseistä Telewellin reititintä on testattu 200m päässä sijaitsevassa toisessa taloudessa ja siellä yhteys pelaa moitteettomasti Soneran 8/1-yhteydellä ja nopeuskin on reitittimessä sama. Ainakun pätkäsy tapahtuu niin reitittimestä samuu ADSL merkkivalo, sekä reitittimen asetukset kertovat, että: "Linja on pois päältä". Täten uskoisin, ettei vika ole telewellin reitittimessäkään, vaan linjoissa?
Zyxelin ja Telewellin kyseisissä reitittimissä ei pääasiassa ole muuta eroa paitsi telewellissä on käytössä NAT sekä wlan. Wlanin kautta yhteydessä 2 konetta ja ethernetillä yksi. Zyxelissä oli 3xethernet. Molemmissa reitittimissä on käytössä automaatiset asetukset, jotka ovat samat kuin soneran yhteys vaatii. Telewelliä on testattu myös wlan pois päältä, mutta silti pätkii, sekä yhteyttä ilman NAT:a on testattu - katkeilee. Zyxel on ollut jo käytössä ~6 vuotta laajakaistan tilauksen alusta asti, kun taas telewell on aivan uusi.
Ongelma tuntuu niin oudolta, että päätin ensiksi kysyä tältä palstalta ennenkuin teen vikailmoituksen.
Tärkein asia on siis yhteyden pätkiminen eikä yhteyden alhainen nopeus, kun sille ei luultavasti pysty tekemään mitään.
Olen myös lukenut, tältä palstalta kuin myös muualta, että monella muullakin on ollut samanlaista pätkimistä 2/512 -> 8/1 noston seurauksena, mutta missään ei tahdo lukea ratkaisua.
Sivu 1 / 1
Ilman muuta vikailmotusta kehiin vaan. Tuntuu muutenkin olevan suhteellisen hidasta soneran vasteajat vikojen korjaamisessa..
JaniP: Tässä on muutama ehdotus, jota ongelmatilanteessa voi ensimmäisenä koittaa:
ADSL -liittymän 8/1 M -nopeusluokassa, modeemi voi käyttää modulaatioasetuksena, joko G.dmt tai ANSI T1.413 issue 2 -asetuksia. Nyt näyttää siltä, että modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme G.dmt -tavalla. Voit kokeeksi testata modeemissa ANSI T1.413 issue 2 (asetus voi olla modeemissa myös nimellä multimode). Yhteys voi muodostua hieman eri tavoin eri modulaatioasetuksilla, joten eri modulaatiovaihtoehtoa kannattaa testata.
Toinen vaihtoehto on testata kyseisen modeemin ohjelmiston päivittämistä uusimpaan ohjelmistoversioon. Ohjelmistopäivitykset ja laitteen ohjekirjan voi ladata Telewellin sivuilta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
ADSL -liittymän 8/1 M -nopeusluokassa, modeemi voi käyttää modulaatioasetuksena, joko G.dmt tai ANSI T1.413 issue 2 -asetuksia. Nyt näyttää siltä, että modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme G.dmt -tavalla. Voit kokeeksi testata modeemissa ANSI T1.413 issue 2 (asetus voi olla modeemissa myös nimellä multimode). Yhteys voi muodostua hieman eri tavoin eri modulaatioasetuksilla, joten eri modulaatiovaihtoehtoa kannattaa testata.
Toinen vaihtoehto on testata kyseisen modeemin ohjelmiston päivittämistä uusimpaan ohjelmistoversioon. Ohjelmistopäivitykset ja laitteen ohjekirjan voi ladata Telewellin sivuilta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Firmware on uusin, joka löytyy Telewellin sivuilta.
Olen käynyt läpi melkein kaikki erilaiset modulointiasetukset, ADSL2,ADSL2+, G.dmt sekä T1.413. Jokaisella pätkii, sekä eri Annex versiot käyty läpi, koska luulin alkuun että asetuksissa olisi ongelmia. Tosin nykyajan reitittimet taitavat olla niin moderneja vehkeitä, että osaavat jo valita oikeat asetukset yhteydelle. Tosiaan siis G.dmt:n ja T1.413 vaihdolla ei ollut vaikutusta paitsi T1.413:n myötä oli hiukan hitaampi yhteys.
Olen käynyt läpi melkein kaikki erilaiset modulointiasetukset, ADSL2,ADSL2+, G.dmt sekä T1.413. Jokaisella pätkii, sekä eri Annex versiot käyty läpi, koska luulin alkuun että asetuksissa olisi ongelmia. Tosin nykyajan reitittimet taitavat olla niin moderneja vehkeitä, että osaavat jo valita oikeat asetukset yhteydelle. Tosiaan siis G.dmt:n ja T1.413 vaihdolla ei ollut vaikutusta paitsi T1.413:n myötä oli hiukan hitaampi yhteys.
Kannattaa vielä testata modeemin kytkemistä puhelinlinjaan toisen lyhyen puhelinjohdon kautta, jos et vielä ollut testannut yhteyttä toisella johdolla. Jos huoneistossasi on toinen puhelinpistorasia, modeemia kannattaa myöskin testata toisen pistorasian kautta.
Tarvittassa asiasta voi olla vielä yhteydessä vikapalveluumme, jotta vikapalvelumme kautta pystyttäisiin tarkastamaan onko asialle mahdollista tehdä mitään linjamme puolelta. Vikailmoitus on mahdollista jättää esimerkiksi Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeella.
Vikailmoituksen lisätietokentässä kannattaa pyytää, että vikailmoitusta ei siirrettäisi vielä asentajien tutkittavaksi kentälle vaan ongelmaa tutkittaisiin ensin vikapalvelumme etähallinnan kautta. Näin tässä epäselvässä tapauksessa voitaisiin välttyä maksullisen asentajakäyntimaksun riskiltä.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tarvittassa asiasta voi olla vielä yhteydessä vikapalveluumme, jotta vikapalvelumme kautta pystyttäisiin tarkastamaan onko asialle mahdollista tehdä mitään linjamme puolelta. Vikailmoitus on mahdollista jättää esimerkiksi Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeella.
Vikailmoituksen lisätietokentässä kannattaa pyytää, että vikailmoitusta ei siirrettäisi vielä asentajien tutkittavaksi kentälle vaan ongelmaa tutkittaisiin ensin vikapalvelumme etähallinnan kautta. Näin tässä epäselvässä tapauksessa voitaisiin välttyä maksullisen asentajakäyntimaksun riskiltä.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kaapeli on testattu toisella lyhyellä piuhalla, sekä kaikki huoneiston puhelinpistorasiat aiheuttavat samaa häiriötä.
Kiitos hyvästä vinkistä vikailmoituslomakkeeseen, että voi myös pyytää että asiaa tutkittaisiin ensin etähallinan kautta eikä suoraan asentajien toimesta! Taidanpa tehdä tämän lomakkeen sitten.
Kiitos hyvästä vinkistä vikailmoituslomakkeeseen, että voi myös pyytää että asiaa tutkittaisiin ensin etähallinan kautta eikä suoraan asentajien toimesta! Taidanpa tehdä tämän lomakkeen sitten.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.