Skip to main content
Mikähän lienee ongelma, kun yhteyden muodostuminen Zyxel P-600:lla on niin hankalaa? Luulin entisen modeemini Telewell TW-EA501:n lauenneen ja hain Sonerapisteeltä uuden modeemin, tuon Zyxelin siis. Ongelma on kuitenkin molemmilla modeemeilla sama. Telewellillä yhteys katkeili jatkuvasti. Muutama sekunti DSL-valo päällä ja taas poikki, ja uudestaan ja uudestaan...
Zykselillä yhteyden muodostuminen on järkyttävän hidasta. Aamulla laitoin modeemiin virrat ja menin puolen tunnin jälkeen katsastamaan tilannetta. Kone pumppasi yhteyttä edelleen. Nyt se tuntuu pysyvän päällä. Modeemiin on kytketty kaksi konetta. Kun jommankumman käynnistää, modeemi katkaisee heti yhteyden ja alkaa taas pumpata sitä auki. Saattaa saada sen auki muutamassa minuutissa, mutta miksi ihmeessä yhteys katkeaa? Ongelma on tullut kesän aikana. Mitään vastaavaa ei ole ollut ennemmin, ja koneisiin ei ole koskettu. Telewellillä yhteys oli yleensä valmis kun kone oli käynnistynyt. Modeemiin ja koneeseen siis virrat päälle yhtä aikaa. Nyt zyxeliä on pakko pitää päällä koko ajan... Sonera on tietysti täällä vuokralla Anvian verkossa. Anvialta ei ole kuitenkaan kumma kyllä tullut tarjousta heidän liittymästään...
Yhteyden Anvia kytki aikanaan ilmeisesti virheellisesti niin, että se toimii vain yhdessä puhelinrasiassa. Ei siis puhelimen kanssa samalla linjalla, vaan eri piuhoissa. Puhelinrasiallekaan ei ole tehty mitään. Voisihan sitäkin sorkkia, mutta tuskin se itsekseen on mennyt kuivassa tilassa hapettumaan.

Näkyykö asiantuntija oman yhteyteni jossakin lokissa. Mitä siinä on tapahtunut tänä aamuna?
Robottipuhelimen kanssa en halua enää jutella. Tein sinne vikailmoituksen viime viikolla, mutta peruin sen kun yhteys heti tuntui jotenkin luotettavammalta. Nyt tuo DSL:n päälle jääminen tuntuu taas arpapeliltä...
Haloo! Asiantuntija! EI KUULU MITÄÄN!
Jos modeemin yhteydessä ulkoverkkoon on ongelmaa kahdella eri ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testattuna, on syytä epäillä että vika jää verkon puolelle ja vikailmoitus liittymästä olisi tarpeen. Soittaminen Vikapalvelun numeroon 0206 90101 on yksi vaihtoehto, mutta voit tehdä ilmoituksen myös Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Kirjautuminen lomakkeelle liittymän tunnuksilla.

Cebari kirjoitti:
Yhteyden Anvia kytki aikanaan ilmeisesti virheellisesti niin, että se toimii vain yhdessä puhelinrasiassa. Ei siis puhelimen kanssa samalla linjalla, vaan eri piuhoissa.


Tuo on mahdollista jos asuntoon/taloon tulee kaksi erillistä nousuparia. Jos lankapuhelin ja ADSL tulevat eri kaapeleita pitkin, ei lankapuhelin tarvitse häiriösuodinta. Normaalisti ADSL ja lankapuhelin ovat samassa kaapelissa ja puhelin on oltava kytkettynä verkkoon häiriösuotimen läpi.

Cebari kirjoitti:
Näkyykö asiantuntija oman yhteyteni jossakin lokissa. Mitä siinä on tapahtunut tänä aamuna?


ADSL-yhteydestä näkyy lähinnä vain tämän hetkinen tila ja sekin edellyttää että modeemi on verkossa.

En voi kuitenkaan liittymäsi tilaa tarkistaa, koska käyttäjätunnuksesi tiedoissa oleva liittymän numero on ilmeisesti kirjoitettu väliviivan kanssa, josta syystä numerona näkyy vain 333. Asiakasnumero-kenttä on tarkoitettu vain numeroille, muut merkit katkaisevat numerosarjan. Laajakaistaliittymän numero tulisi kirjoittaa muotoon 333123456.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos tässä vaiheessa. Yhteys on nyt pysynyt päällä. En ole modeemia käynnistellyt, vaan antanut sen olla jatkuvasti päällä. Nyt kun tietokoneen käynnistää, ei DSL-yhteyskään näytä katkeavan. Miksi se muutama päivä sitten katkesi aina? Ei kai se ole normaali käytäntö. Ikään kuin kone tekisi häiriöpiikin modeemiin, joka sitten putoaisi linjalta?? Sama ongelma oli molemmilla koneilla, jotka modeemiin on yhdistetty. Nyt kun asiaa on täällä kaiveltu, on jotakin mystistä tapahtunut... Laitan varmuudeksi sen liittymänumeron tuonne asetuksiin toisin, jos sen saa tehtyä...
Hyvä, että ongelmaa ei ole enää ilmennyt. Liittymänumerosi näkyy nyt oikein nimimerkkisi tiedoissa.

En osaa sanoa mikä ongelman oli voinut aiheuttaa, mutta kuulosti oudolta, että ongelma oli ilmennyt juuri silloin kun käynnistit tietokoneen. Jos tietokoneesi on ollut jotenkin suoraan liitoksissa puhelinpistorasiaan (esimerkiksi tietokoneessa olevan perinteisen lankamodeemin kautta), on mahdollista puhelinlinjalle olisi aiheutunut tästä syystä jonkinlaista häiriötä.

Jos vastaavaa ongelmaa vielä ilmenee, kannattaa testata yhteyttä niin, että vain ADSL-modeemi on kytketty huoneiston puhelinpistorasiaan. Jos käytössäsi on muita puhelinlinjaa käyttäviä laitteita, kuten kotipuhelin, fax tai tietokoneeseen kytketty lankamodeemi, näiden laitteiden irrottamista linjasta kannattaa koittaa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa