Hei!
Käytössäni on 24/1 mbit yhteys ja välillä (joskus useamman kerran päivässä, joskus saattaa olla useampikin päivä ilman) yhteys ikäänkuin tyrehtyy ja pätkäisee parin minuutin sisällä ja tulee vaan hetken päästä takaisin. Ongelma alkoi oikeastaan kun liittymämme nopeutta nostettiin pari vuotta sitten 2mbit/512kbit 4mbit/1mbit:seen mutta silloin asia korjattiin, liittymämme nopeutta on sittemmin kaksikin kertaa ja tuo ongelma on tullut takaisin jossain määrin.
Tuolloin teknisestä tuesta sanottiin että ongelma liittyi siihen että täältä soneraan päin paketit eivät tulleet kokonaisina perille tai jotain samantapaista ja tästä syystä yhteys aina pätkäisi. Muutenkin tuntuu että täältä sinnepäin yhteys on kovin heikko, nopeustestien mukaan upload on yleensä 0.35-0.6 mbit. Latausnopeuskin tuntuu hidastuneen viime aikoina johonkin 7-12mbit luokkaan
Sivu 1 / 1
ADSL-modemin ja -keskittimen välisen yhteyden kaistanleveyden perusteella liittymäsi tämän hetkiset maksiminopeudet jäävät noin 11/1 Mbit/s tasolle. Dataliikenteessä esiintyy myös virheilyä, joka omalta osaltaan vähentää yhteyden todellista nopeutta. Yhteys ei ole paras mahdollinen ja syy jää jonnekkin välille ADSL-modemi <> ADSL-keskitin (joka sijaitsee puhelinkeskuksessa).
Tällaisessa tapauksessa liittymän käyttäjä voi rajata ongelman aiheuttajaa seuraavilla toimenpiteillä:
- Testaa yhteyttä toisella ADSL-kaapelilla eli modeemin ja puhelinpistokkeen väliin tulevalla kaapelilla. Lyhyt ja hyvälaatuinen kuparikaapeli on suositeltava, ja ehdottomasti ilman jatkojohtoa.
- Testaa yhteyttä toisesta puhelinpistokkeesta, jos niitä on asunnossa useampi kuin yksi.
- Testaa yhteys toisella ADSL 2+ modemilla.
Ellei yhteys merkittävästi parane näillä toimenpiteillä, tee liittymästä vikailmoitus joko Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella tai soittamalla Vikapalvelun numeroon 0206 90101.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tällaisessa tapauksessa liittymän käyttäjä voi rajata ongelman aiheuttajaa seuraavilla toimenpiteillä:
- Testaa yhteyttä toisella ADSL-kaapelilla eli modeemin ja puhelinpistokkeen väliin tulevalla kaapelilla. Lyhyt ja hyvälaatuinen kuparikaapeli on suositeltava, ja ehdottomasti ilman jatkojohtoa.
- Testaa yhteyttä toisesta puhelinpistokkeesta, jos niitä on asunnossa useampi kuin yksi.
- Testaa yhteys toisella ADSL 2+ modemilla.
Ellei yhteys merkittävästi parane näillä toimenpiteillä, tee liittymästä vikailmoitus joko Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella tai soittamalla Vikapalvelun numeroon 0206 90101.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.