Laajakaistani (8/1) modeemissa paloivat kaikki tarvittavat valot, mutta lähes päivittäin yhteys katkeili siten, että näytölle tuli yhtäkkiä ilmoitus "Yhteyden muodostaminen epäonnistui" (silloinkin siis DSL-valo päällä). Käynnistämällä modeemin uudestaan yhteys palasi aina takaisin katketakseen taas ennemmin tai myöhemmin uudelleen (yhteysvalot kuitenkin aina päällä).
Kävin Asiakastuki-osion kyseistä tilannetta koskevia kohtia läpi:
-Modeemissa on väärät asetukset
-Modeemin ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi
-Tietokoneen verkkoasetukset ovat väärät
Kaksi jälkimmäistä ovat kai epätodennäköisiä, koska yhteys toimi välillä moitteettomasti. Modeemini asetuksista löysin yhden kohdan, joka poikkesi antamistanne ohjeista. Yhteysmuotona oli routing, jonka muutin bridged-tilaan. Samalla hetkellä modeemin Internet-valo lakkasi palamasta. Muutin tilan takaisin routing-muotoon, jolloin kyseinen valo syttyi jälleen palamaan. Nettiyhteys ei kuitenkaan enää palannut.
Muita asetuksia en ole muuttanut. Nyt internet ei siis toimi enää lainkaan, vaikka yhteys keskukseen tuntuu koko ajan olevan olemassa. Missä voisi olla vika?
Sivu 1 / 1
Tietyissä modeemeissa Internet-valon palaminen tarkoittaa että modeemi on hakenut onnistuneesti IP-osoitteen ulkoverkosta. Tämä on sen merkki että data liikkuu modeemista ulkoverkkoon ja takaisin. Modeemi hakee silloin itselleen ulkoverkosta IP-osoitteen kun se toimii sisäverkon reitittimenä. Siltaavana modeemi ei saa IP-osoitetta, vaan ulkoisen IP-osoitteen noutaa modemiin kytketty verkkosovitin (tietokoneen verkkokortti tai erillinen reititin). Tällöin Internet-valo ei pala.
Mainitsit että aikaisemmin sait yhteyden toimimaan käyttämällä modeemista virrat hetkeksi pois. Tämä viittaisi vahvasti siihen että modeemin on välillä mennyt "jumiin" eli se on lopettanut liikenteen välittämisen, vaikka ADSL-yhteys onkin pysynyt päällä.
Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa saako tietokoneesi verkkokortti modeemilta IP-osoitteen. Osoite tulisi olla jotain muuta kuin 169-alkuinen ja IP-osoitteen haku tulisi olla automaattinen.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Mainitsit että aikaisemmin sait yhteyden toimimaan käyttämällä modeemista virrat hetkeksi pois. Tämä viittaisi vahvasti siihen että modeemin on välillä mennyt "jumiin" eli se on lopettanut liikenteen välittämisen, vaikka ADSL-yhteys onkin pysynyt päällä.
Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa saako tietokoneesi verkkokortti modeemilta IP-osoitteen. Osoite tulisi olla jotain muuta kuin 169-alkuinen ja IP-osoitteen haku tulisi olla automaattinen.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos. Siis Internet-valon palamattomuus ei siltaavassa systeemissä ole se ongelma, hyvä niin. Nettiin en tosin joka tapauksessa päässyt.
Tuo "jumiin meneminen" oli siis toistuvaa, netin ääressä ollessa vähintään parin tunnin välein. Voisiko asia liittyä siihen, että asetuksena oli routing eikä bridged (asetuksen muuttaminen heikensi tässä tapauksessa tosin tilannetta entisestään)?
Verkkokorttini ei kyllä tuntuisi löytävän IP-osoitetta. Asetussivuilla esiintyy siellä täällä tuollainen 169-alkuinen numero, muttei muuta. Verkkoasetuksissa Local area connection -kuvake väittää koko ajan olevansa "connected".
Mitenhän tuo IP-osoite sitten löytyisi?
Tuo "jumiin meneminen" oli siis toistuvaa, netin ääressä ollessa vähintään parin tunnin välein. Voisiko asia liittyä siihen, että asetuksena oli routing eikä bridged (asetuksen muuttaminen heikensi tässä tapauksessa tosin tilannetta entisestään)?
Verkkokorttini ei kyllä tuntuisi löytävän IP-osoitetta. Asetussivuilla esiintyy siellä täällä tuollainen 169-alkuinen numero, muttei muuta. Verkkoasetuksissa Local area connection -kuvake väittää koko ajan olevansa "connected".
Mitenhän tuo IP-osoite sitten löytyisi?
Siltaavalla (bridged) modeemilla tietokoneen verkkokortti saa IP-osoitteen Soneran verkosta. Tällöin IP-osoite on 80-, 84- tai 88-alkuinen. Reitittävällä (routed) modeemilla verkkokortti saa IP-osoitteen modeemilta ja osoite on joko 192- tai 10-alkuinen. 169-alkuinen IP-osoite näkyy kun verkkosovitin ei onnistu hakemaan IP-osoitetta.
Ainakin Windows XP:ssä verkkokortin tila connected tarkoittaa että yhteys seuraavaan verkkolaitteeseen on muodostettu onnistuneesti, IP-osoite mukaan lukien. Connected-tila ja 169-alkuinen IP-osoite samalla verkkosovittimella ovat ristiriidassa keskenään, sillä verkkosovitin ilmoittaa olevansa yhdistetty kokonaan seuraavaan verkkolaitteeseen vaikka näin ei ole.
Saattaisin pysyä auttamaan enemmän jos tietäisin mikä laajakaistaliitymä on kyseessä. Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin ehkä antaa tarkemman vastauksen IP-osoitteen noutamiseen epäonnistumiseen liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.
Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456. Ilmoita tähän ketjuun kun olet asiakas/liittymänumerosi lisännyt.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ainakin Windows XP:ssä verkkokortin tila connected tarkoittaa että yhteys seuraavaan verkkolaitteeseen on muodostettu onnistuneesti, IP-osoite mukaan lukien. Connected-tila ja 169-alkuinen IP-osoite samalla verkkosovittimella ovat ristiriidassa keskenään, sillä verkkosovitin ilmoittaa olevansa yhdistetty kokonaan seuraavaan verkkolaitteeseen vaikka näin ei ole.
Saattaisin pysyä auttamaan enemmän jos tietäisin mikä laajakaistaliitymä on kyseessä. Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin ehkä antaa tarkemman vastauksen IP-osoitteen noutamiseen epäonnistumiseen liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.
Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456. Ilmoita tähän ketjuun kun olet asiakas/liittymänumerosi lisännyt.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos viestistä. Olikos sinänsä oikein, että koetin Soneran ohjeiden mukaisesti muuttaa modeemin asetussivuilta routing-järjestelmän tilalle bridged:n? Ensin mainittuhan oli jäänyt modeemin valmisasetuksista päälle, ja sillähän nettiyhteys toimi sentään jollain tavalla.
Asiakasnumeroani en löytänyt (näkyy ilmeisesti vain laskussa, joita ei vielä tullut), joten kirjoitin samaan kohtaan liittymänumeron.
Asiakasnumeroani en löytänyt (näkyy ilmeisesti vain laskussa, joita ei vielä tullut), joten kirjoitin samaan kohtaan liittymänumeron.
jsl kirjoitti: Olikos sinänsä oikein, että koetin Soneran ohjeiden mukaisesti muuttaa modeemin asetussivuilta routing-järjestelmän tilalle bridged:n?
Kyseinen bridged/routed valinta ilmeisesti tarkoitaa että toimiiko modeemi käyttäjän oman sisäverkon reitittimenä vai ei. Molemmat vaihtoehdot kelpaavat Soneran verkon puolesta.
Käsitteitä sotkee hieman se, että myös ADSL-yhteys voi olla bridged tai routed. Tähän on vain yksi oikea vaihtoehto eli bridged. Toisella vaihtoehdolla yhteys ei toimi.
Ellet ole saanut yhteyttä toimimaan, kannattaa modeemi resetoida. Zyxel Prestige 660HW-D1 - ohjekirja neuvoo painamaan Reset-painiketta 10 sekuntia tai kunnes Power-valo alkaa vilkkumaan. Modeemin täysi resetointi palauttaa sen alkuperäiset asetukset, joten kaikki omat asetukset häviävät, mukaan lukien WLAN-yhteyden suojaus. Resetoitaessa modeemi siinä tulee olla virta päällä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Asetuksista en niin paljon ymmärrä, että erottaisin, mistä asetan sisäverkon reittimen (bridged/routed) ja mistä ADSL-yhteyden bridged/routed-toiminnon. Modeemin mukana tuleva asennusalgoritmi, joka käydään läpi verkkoselaimeen kirjoitettavan numerosarjan (muistaakseni juuri tuollainen 169-alkuinen) avulla, kysyy mm. VPI- ja VCI-arvoja, ja tässä yhteydessä pudotusvalikosta voi myös valita bridged tai routed. Ymmärtäisin kuitenkin niin, että tämä merkitsee juuri ADSL-yhteyden asetuksia (eli niitä, joissa ei ole Soneran kannalta yhdentekevää, kumman valitsee)?
Kirjoitan tätä viestiä nyt epäkunnossa olleella nettiyhteydellä, eli modeemin resetointi auttoi. Käynnistin saman tien ZyXEL-modeemin Web Based Configurator -toiminnon, jossa "puoliautomaattinen" Wizard Setup antoi minulle valmiiksi sellaiset asetukset, että System Mode -kohtaan tuli jälleen Routing. Onko tämä nyt kaikesta huolimatta oikein? Onko odotettavissa, että alkuperäisen kaltainen yhteyden pätkiminen jatkuu?
Kirjoitan tätä viestiä nyt epäkunnossa olleella nettiyhteydellä, eli modeemin resetointi auttoi. Käynnistin saman tien ZyXEL-modeemin Web Based Configurator -toiminnon, jossa "puoliautomaattinen" Wizard Setup antoi minulle valmiiksi sellaiset asetukset, että System Mode -kohtaan tuli jälleen Routing. Onko tämä nyt kaikesta huolimatta oikein? Onko odotettavissa, että alkuperäisen kaltainen yhteyden pätkiminen jatkuu?
Nyt muutaman tunnin perusteella pätkiminen jatkuu. Latasin heti Internet Avustaja -ohjelman koneelleni. Se ehdottaa joka kerta "IP-osoitteen uusimista", minkä jälkeen yhteys aina hetkeksi palaa -- samoin kuin silloin, kun modeemin sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Pitkäaikaisesti ongelma ei kuitenkaan tunnu korjautuvan.
Huomaan yhteyskatkoksen yleensä siten, että olen ensin katsonut jotain netistä, minkä jälkeen käytän tekstinkäsittelyohjelmaa, ja palatessani jonkin ajan kuluttua nettiin se ei toimikaan. Jos taas tarvitsen nettiä yhtäjaksoisesti esim. katsoessani Yle Areena -ohjelmaa, se ei yleensä katkea kesken kaiken.
Missä siis voisi olla vika? Oliko muuten liittymäni numerosta apua ongelman selvittämisessä?
Huomaan yhteyskatkoksen yleensä siten, että olen ensin katsonut jotain netistä, minkä jälkeen käytän tekstinkäsittelyohjelmaa, ja palatessani jonkin ajan kuluttua nettiin se ei toimikaan. Jos taas tarvitsen nettiä yhtäjaksoisesti esim. katsoessani Yle Areena -ohjelmaa, se ei yleensä katkea kesken kaiken.
Missä siis voisi olla vika? Oliko muuten liittymäni numerosta apua ongelman selvittämisessä?
Yhteyttä kannattaisi testata toisella ADSL-modeemilla. Luulen että se olisi samalla ratkaisu ongelmaan, sillä varsinkin viimeisen viestisi perusteella kyseessä vaikuttaisi olevan modeemin toimintaan liittyvä vika.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
jsl kirjoitti: Käynnistin saman tien ZyXEL-modeemin Web Based Configurator -toiminnon, jossa "puoliautomaattinen" Wizard Setup antoi minulle valmiiksi sellaiset asetukset, että System Mode -kohtaan tuli jälleen Routing. Onko tämä nyt kaikesta huolimatta oikein?
Selvä. Modeemi sisältyi laajakaistasopimukseen -- mistä siis voin pyytää uuden, korvaavan modeemin? Saisinko vielä kommentin tuohon asetuksia koskevaan kysymykseeni? Kiitos!
jsl kirjoitti: Modeemi sisältyi laajakaistasopimukseen -- mistä siis voin pyytää uuden, korvaavan modeemin?
Sonera ei lähetä toista modeemia testiä varten, joten olisi hyvä jos saisit vaikka lainatulla modeemilla varmistettua ettei vika jatku sillä. Soneran postitse toimittaman modeemin takuuvaihto tapahtuu Vikapalvelun kautta, mutta sitä ennen pitäisi varmistaa että vika jää modeemiin.
jsl kirjoitti: Saisinko vielä kommentin tuohon asetuksia koskevaan kysymykseeni? Kiitos!
Jos yhteys routing-asetuksella toimii, niin on se siinä tapauksessa oikein. Routing tarkoitaa siinä tapauksessa että modeemi toimii myös sisäverkon reitittimenä. Tällöin tietokoneen verkkokortti saa 192-alkuisen IP-osoitteen ja modeemi hakee Soneran verkonsta IP-osoitteen.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.